|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۱۷۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
قاضی‌پور نماینده ارومیه پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور، در تذکری از روحانی خواست تا وزیر باقی‌مانده کابینه دوازدهم را از میان آذری‌زبان‌ها انتخاب کند.
 اولین جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دوازدهم حاشیه‌های خواندنی داشت.

حدود ساعت ۸:۱۰ صبح درب‌های صحن علنی مجلس برای آغاز جلسه به روی خبرنگاران در حالی باز شد که با کمال تعجب، رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی گوش تا گوش در صحن علنی نشسته بودند؛ این در حالی است که در دوره‌های قبل دقایقی پس از آغاز جلسه علنی، نمایندگان، رئیس‌جمهور و وزرا با استقبال نایب رئیس مجلس و نمایندگان وارد صحن می‌شدند.

پنج دقیقه‌ای که علف زیر پای روحانی سبز شد

- پس از آغاز جلسه علنی، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیأت رئیسه مجلس روحانی را به جایگاه فراخواند تا از کابینه دوازدهم دفاع کند.

در حالی که رئیس‌جمهور پشت تریبون ایستاده و آماده سخنرانی بود، اکبر رنجبرزاده عضو دیگر هیأت رئیسه نکاتی را در مورد مخالفان و موافقان بیان کرده و اسامی نمایندگانی که طبق قرعه‌کشی برای سخنرانی پیرامون وزرا انتخاب شده بودند را قرائت کرد.

به این ترتیب رئیس‌جمهور بیش از پنج دقیقه پشت تریبون ایستاده و منتظر بود تا نوبت سخنرانی به وی داده شود.

- اعضای فراکسیون امید و نمایندگان ولایی همگی برای سخنرانی در مخالفت و موافقت وزرا ثبت‌نام کرده بودند تا بتوانند در جریان قرعه‌کشی، پیروز میدان باشند.

- پس از اعلام اسامی مخالفان و موافقان، اعضای فراکسیون امید با محوریت عبدالکریم حسین‌زاده دور یک میز جمع شده و برای سخنرانی در موافقت و مخالفت با وزرا برنامه‌ریزی کردند.

- اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نیز با محوریت محمد دهقان، این برنامه‌ریزی را انجام دادند.

- سخنرانی رئیس‌جمهور حدود ساعت ۸:۲۵ آغاز شد. درگیر و دار سخنرانی روحانی، بازار رایزنی نمایندگان مجلس گرم بود.

- اظهارات روحانی در مورد اصلاحات اقتصادی و ترس از واکنش‌های اجتماعی نشان می‌داد که دولت برنامه‌هایی برای حذف یارانه‌ها دارد.

صاحب سخنی که مستمعان بر سر ذوقش نیاوردند

-حدود ساعت ۹:۱۵ بود که لاریجانی خطاب به روحانی گفت: شما دو ساعت و نیم فرصت دارید که صحبت کنید. رئیس‌جمهور نیز با خنده گفت: درست است که دو ساعت و نیم وقت داریم اما مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. وی به نمایندگان که به سخنان رئیس‌جمهور گوش نمی‌دادند و مشغول رایزنی‌های خود بودند، نگاه کرد و گفت: چیزی هم نمی‌توانم بگویم چون وقتی نماینده بودم، بنده هم مثل شما بودم.

- پس از حدود یک ساعت و نیم سخنرانی، روحانی دفاع از وزرا را آغاز کرد.

- وی تأکید کرد که برای انتخاب کابینه تحت فشار هیچ حزب و جناحی قرار نداشته است و حتی شایعاتی را مبنی بر اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده است را رد کرد.

علت عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم در کابینه دوازدهم

- رئیس‌جمهور در مورد علت عدم معرفی وزیر علوم نیز گفت: با فردی صحبت کرده بودیم، اما در ساعات پایانی معرفی لیست به مجلس، این فرد انصراف داد و ما فرصت نداشتیم که با گزینه جدیدی وارد رایزنی شویم.

- اولین وزیری که روحانی از آن دفاع کرد، بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.

آرزوی روحانی برای استفاده از جوانان

- رئیس‌جمهور، جوان‌گرایی را یکی از آرزوهای خود خواند و گفت: به وزرای دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد که باید در سمت‌های بالا از جوانان و زنان استفاده کنم.

- وی ادامه داد: دلم می‌خواست در دولت دوازدهم سه وزیر زن را معرفی کنم که نشد، انشاءالله در فرصت‌های بعد جبران می‌شود.

- روحانی در دفاع از وزیر ارتباطات با اشاره به انتقاداتی که به فضای مجازی می‌شود، گفت: نمی‌شود به خاطر یک تصادف، یک اتوبان را بست؛ اتوبان را ببندیم می‌رود کوره ‌راه پیدا می‌کنند؛ آن وقت نمی‌دانیم چه می‌شود.  وی افزود: نمی‌توان به فضای مجازی قفل بست، این قفل را روحانی باز نکرده، مردم باز کرده‌اند.

اولین وزیری که در تاریخ جمهوری اسلامی، بعد از انقلاب به دنیا آمده است

- رئیس‌جمهور با اشاره به آذری جهرمی گفت: ایشان اولین وزیری هستند که در فضای بعد از انقلاب به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند، انشاءالله وزرای ما، جوانان لایقی را پیدا کنند و خودشان قبل از پایان دوره چهار ساله جایگزین کنند.

- وی در دفاع از وزیر اطلاعات افزود: رفاقت من با ایشان به مجلس بازمی‌گردد، ایشان زمانی که قانون وزارت اطلاعات را می‌نوشتیم، عضو کمیسیون امنیت ملی بود.

روحانی با ابراز رضایت از فعالیت های وزارت اطلاعات گفت: البته هنوز از رفتار برخی مأموران با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم؛ گاهی گزارش‌های خوبی به دست ما نمی‌رسد.

ماجرای وزرای اصفهانی اقتصاد

- - رئیس‌جمهور در زمان دفاع از کرباسیان گفت: آقای طیب‌نیا را که می‌خواستیم انتخاب کنیم، گفتند در راه اصفهان است، ما گفتیم برگردد، آقای کرباسیان را هم که می‌خواستیم انتخاب کنیم، گفتند توی راه اصفهان است و از ایشان نیز خواستیم برگردد.

- روحانی که اینبار انگار خیالش از رأی اعتماد وزرایش راحت بود، در دفاع وزرا بیشتر به مباحث سیاسی می‌پرداخت.

وی در دفاع از ظریف، گوشه‌کنایه‌هایی به منتقدان برجام زد و گفت: سوئیفت هم معرکه‌ای بود و با آن سینه می‌زدند؛ الحمدالله که حل شد، اما حالا می‌گویند چرا فلان بانک با ایران همکاری نمی‌کند؛ اگر می‌خواهیم همین تحریم‌ها را با جهان حل کنیم، به ما اجازه دهید با کمال جدیت می‌رویم و حل می‌شود اما ما متولی همه مسائل نیستیم.

- رئیس‌جمهور که این بار دیگر از همهمه‌های مجلس کلافه شده بود، گفت: قدیم‌ها در مجلس وقتی در مورد برنامه‌ها صحبت می‌شد، همهمه‌هایی وجود داشت اما وقتی به دفاع از وزرا می‌رسیدیم، مجلس ساکت می‌شد اما الان هنوز، همهمه‌ها ادامه دارد؛ این شوخی روحانی هیچ یک از نمایندگان را به خنده وا نداشت.

دفاع روحانی از وزیر «اوقات‌تلخ» دولت

- وی در دفاع از قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: ایشان کارها را به سختی پیش می‌برد که این امر موجب می‌شد گاهی اوقاتش تلخ شود.

- در ادامه رئیس‌جمهور که از درگیری‌ها و اختلافات وزارت بهداشت و رفاه باخبر بود، پس از پایان دفاعیاتش از وزیر بهداشت، گفت: می‌خواهد در مورد وزیر دیگری صحبت کند که باید به کمک وزارت بهداشت برود.

پس از آنکه دفاعیات نه چندان قوی وی از ربیعی پایان یافت، لاریجانی گفت: وزیری که در موردش صحبت می‌کردید، در مجلس حضور ندارد.

تعجب روحانی از غیبت ربیعی در جلسه رأی اعتماد/وعده رئیس‌جمهور به تنبیه وزرای غایب

روحانی با کمال تعجب گفت: وزیر را نمی‌بینید؟

یکی از نمایندگان با صدای بلند گفت: توی راهه.

مجدداً روحانی گفت: وزیر نیست؟

وی ادامه داد: هر وزیری که حضور نیافته بود، بگویید دفاع نکنیم؛ این هم تنبیه وزرایی که حضور نیافته‌اند.

نگرانی روحانی از چشم و نظر نمایندگان/رابطه دولت و قوه قضائیه را چشم نزنید

- روحانی در دفاع از آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، یادی هم از پورمحمدی کرد و گفت: سختی‌هایی بین قوه‌قضائیه و دولت وجود داشت، ببینید اگر آقای پورمحمدی نبود، چه می‌شد؛ این همه ایشان کار کرد، باز هم اختلافاتی وجود داشت. البته امروز رابطه ما با قوه‌قضائیه خوب است، اگر چشم نزنیم، الان رابطه خوبی داریم.

- رئیس‌جمهور گفت: هر روز آقای آخوندی می‌آمد و از شهرداری تهران گلایه داشت.

تصادف ربیعی در راه بهارستان

- در ادامه جلسه لاریجانی در مورد علت غیبت ربیعی در جلسه گفت: آقای ربیعی اعلام کردند که توی راه هستند و تصادف کرده‌اند.

- روحانی که برخلاف رأی اعتماد قبل در جریان دفاع از وزرا بیشتر موضوعاتی را مبنی بر لزوم اقداماتی در وزارتخانه‌ها و همچنین گلایه‌های سیاسی را مطرح می‌کرد، در مورد وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همین رویه را ادامه داد و گفت: نباید اجازه دهیم سلیقه در کشور ما حاکم شود، آقایی در جایی سلیقه‌ای دارد، اگر وظیفه بر عهده دولت است، باید دولت اجرا کند، اگر بنابر مداخله است، مجلس کار را به مداخله‌گران واگذار کند.

- رئیس‌جمهور که از تردید فراکسیون امید در رأی اعتماد به رحمانی فضلی در مجلس اطلاع داشت، سعی کرد به نوعی اقدامات وی را توجیه کند و گفت: وزارت کشور کار سختی است، از یکسو توقعات دولت و رئیس‌جمهور و از سوی دیگر توقعات نمایندگان و ائمه جمعه و صاحبان نفوذ در شهرستان‌ها.

وی خطاب به رحمانی‌فضلی گفت: پیام لازم را باید از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه گرفته باشید.

- حدود ساعت ۱۰:۴۵ سخنرانی‌ رئیس‌جمهور در صحن علنی به پایان رسید.

- قاضی‌پور نماینده ارومیه پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور، در تذکری از روحانی خواست تا وزیر باقی‌مانده کابینه دوازدهم را از میان آذری‌زبان‌ها انتخاب کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی گفت: اگر زنجانی‌ها را آذری زبان بدانید، در کابینه وزیر آذری‌زبان وجود دارد.

- حدود ساعت ۱۱ روحانی صحن علنی را ترک کرد و چند دقیقه بعد از آن ربیعی وارد مجلس شد.

- پس از خروج رئیس‌جمهور از مجلس، بازار رایزنی‌ها با حضور وزرا در میان صندلی‌های نمایندگان گرم شد و وزرا خود وارد میدان رایزنی‌ها در صحن علنی شدند.

- محمدرضا عارف که تاکنون در مخالفت یا موافقت هیچ طرح یا لایحه ای صحبت نکرده بود امروز در جایگاه تریبون مجلس که فقط در زمان نطق بود حضور یافت و در موافقت با کابینه دوازدهم سخنرانی کرد. وی اما از ترکیب کابینه گلایه کرد و گفت: دولت می تواند کابینه بهتری را معرفی کند.  عارف همچنین از عدم حضور زنان در لیست کابینه گلایه کرد.

- بالاخره پس از حدود ۵ ساعت بحث و بررسی جلسه نوبت صبح بررسی کابینه دوازدهم پایان یافت.

- جلسه نوبت عصر ساعت ۱۴:۳۰ آغاز خواهد شد.




منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین