|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۱۷۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
به‌‌رغم گذراندن دوره‌های فشرده تخصصی و بعضا طاقت‌فرسا برای بانوان امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر، اما هنوز به این نقطه دست پیدا نکردیم که از ظرفیت بانوان در عملیات‌های امدادی بیشتر استفاده شود.
  همه امدادگران حاضر در صحنه حادثه مرد هستند؛ اما شاید برای کمک به بانوان نیاز به یک امدادگر زن است تا با در نظر گرفتن تمام شرایط، نسبت به امدادرسانی اقدام کند. ولی چرا هیچ یک از امدادگرانی که برای کمک به مصدومان آمده‌اند، زن نیستند؟! آیا قرار است روزی امدادگران زن هم در عملیات جست‌وجو و نجات سوانح جاده‌ای حضور داشته باشند؟ خودرو با سرعت ١٢٠کیلومتر در ساعت در حال حرکت است، تابلوهای کنار جاده حداکثر سرعت مجاز برای رانندگی را ٨٠ کیلومتر نشان می‌دهد؛ راننده بدون توجه به سرعت مجاز مدام پایش را به پدال گاز می‌فشارد، کیلومترشمار هر لحظه سرعتی بالاتر را نشان می‌دهد. راننده خودرو از این‌که با سرعت سرسام‌آوری در حال حرکت است، لذت می‌برد؛ غافل از آن‌که چند کیلومتر جلوتر پیچ خطرناکی در انتظار او است و ممکن است خودروی وی با تمام سرنشینان آن به ته دره سقوط کند. به آن پیچ خطرناک می‌رسند و کنترل خودرو از دست راننده خارج می‌شود، چند ثانیه بعد صدای ناله سرنشینان خودرو از ته دره به گوش می‌رسد. یکی از رهگذران جاده با شماره

تماس ١١٢هلال‌احمر تماس می‌گیرد و وقوع حادثه را گزارش می‌کند، امدادگران هلال‌احمر در کمترین زمانِ ممکن به محل وقوع حادثه می‌رسند و مشغول به کار می‌شوند.


همه امدادگران حاضر در صحنه حادثه مرد هستند، اما شاید برای کمک به بانوان نیاز به یک امدادگر زن است تا با در نظر گرفتن تمام شرایط، نسبت به امدادرسانی اقدام کند؛ ولی چرا هیچ یک از امدادگرانی که برای کمک به مصدومان آمده‌اند، زن نیستند؟! آیا قرار است روزی امدادگران زن هم در عملیات جست‌وجو و نجات سوانح جاده‌ای حضور داشته باشند؟ برای پاسخ‌دادن به این پرسش راهی استان مرکزی و شهرستان تفرش شدیم. پس از گذر از کوهستان به شهرستان تفرش رسیدیم؛ شهرستان تفرش در ٢٠٠کیلومتری جنوب غرب تهران در مسیر راه تهران-‌قم- سلفچگان و تهران-‌ساوه-سلفچگان قراردارد. شهرستان تفرش در منطقه‌ای محصور بین کوه‌ها است که از طریق گردنه گیان و نقره‌کمر به سایر شهرهای ایران متصل می‌شود. جمعیت هلال‌احمر تفرش درست در ورودی شهر قرار دارد؛ همان جایی که بانوان امدادگر هلال‌احمر که از اقصی نقاط کشور برای شرکت در دوره توان‌افزایی با موضوع جست‌و‌جو و نجات در سوانح جاده‌ای گرد هم آمده‌اند. سرتاسر محوطه مملو از چادرهایی با نماد هلال‌احمر بود؛ بانوان امدادگر در این چادرها زندگی گروهی را تجربه می‌کردند و زندگی در شرایط سخت را فرامی‌گرفتند، روزی ٨ تا ١٠ ساعت تمرین می‌کردند تا خود را برای حضور در عملیات امداد‌و‌نجات جاده‌ها آماده کنند.

تهمینه حیدری، نجاتگری از استان تهران که در این دوره شرکت کرده است، او هشت سالی می‌شود که به‌عنوان امدادگر به صورت داوطلبانه مشغول انجام وظیفه است. تهمینه عاشق هیجان و خدمت به همنوعان خود است و آرزو دارد بتواند روزی به‌عنوان یک بانوی امدادگر موفق در عملیات امدادونجات جاده‌ای شرکت کند.زهرا رحیمی دیگر نجاتگر هلال‌احمری است که خدمت داوطلبانه را به هر کار نان و آب‌دار و سودآوری ترجیح می‌دهد. او بیشتر وقت خود را صرف فعالیت‌های داوطلبانه می‌کند و عقیده دارد که فعالیت داوطلبانه و کار بدون مزد و منت یعنی منتهای بزرگی روح انسان‌ها؛ همچنان همواره قصد دارد تا به‌عنوان یک انسان با روح بزرگ به مردم خدمت کند.

اعظم الیاسی بیشتر اوقات خود را صرف کار داوطلبانه در هلال‌احمر می‌کند. او می‌گوید: آن‌قدر درگیر کار‌های هلال‌احمر شده‌ایم که حتی متوجه گذر عمر نمی‌شویم. با وجودی که بیشتر اوقات در کنار خانواده‌های خود نیستیم و دلتنگ آنها می‌شویم، اما همگی با امید رسیدن به هدف خود راهمان را ادامه می‌دهیم. می‌خواهیم ثابت کنیم که زنان امدادگر در امدادرسانی به مردم کم از مردان امدادگر نیستند، فقط کافی است مردم به ما اعتماد کنند.

سعیده بابایی؛ او هم نجاتگر است، دلش می‌خواهد تمام عمر خود را صرف فعالیت‌های داوطلبانه کند؛ از حضور در دوره با آن‌که سختی‌هایی را باید تحمل کند، لذت می‌برد و می‌گوید: زمانی که آموخته‌هایم را به صورت عملی تمرین می‌کنم و با چشمان خودم می‌بینم که چقدر توانمند هستم، به خود می‌بالم.

الهه اصانلو هم یکی دیگر از نجاتگران هلال‌احمر است. او معتقد است که سرنوشتش در هلال‌احمر رقم خورده و با یک امدادگر ازدواج کرده است تا با تشکیل خانواده‌ای هلال‌احمری همواره در خدمت مردم باشد.

الهه می‌گوید: در این دوره صفر تا صد کار‌های مربوط به خود را عهده‌دار هستیم. با برپایی چادرهای هلال‌احمر برای خود اقامتگاه تهیه کردیم، خودمان غذا درست می‌کنیم، لباس‌ها و ظرف‌هایمان را می‌شوییم و از همه مهمتر با تمرین‌های عملی، آموزه‌های خود را محک می‌زنیم؛ روزی ١٠ساعت تمرین می‌کنیم و برای انجام عملیات ‌آماده می‌شویم.

گردآورنده ١٢٨ بانوی نجاتگر از سرتاسر کشور برای برگزاری دوره با استاد و مربی سختگیر سازمان امداد‌و‌نجات هلال‌احمر، محمد پور اکرامی بود. استادی که عقیده دارد امدادگران هلال‌احمر باید آن‌قدر توانمند باشند که هر کدام از آنها به تنهایی به ‌عنوان یک تیم قادر به امدادرسانی به مصدومان حوادث باشند.

تربیت بانوان نجاتگر

در عرصه امدادونجات جاده‌ای

محمد پوراکرامی درباره برگزاری این اردو گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های تخصصی امداد‌و‌نجات جاده‌ای برای نجاتگران زن جمعیت هلال‌احمر، دوره‌های تخصصی به منظور تربیت مربی هم برگزار شده است و از جمع ١٣٠ نفره شرکت‌کننده در این دوره مربیانی هستند که توسط جمعیت هلال‌احمر تربیت شده‌اند. وی با بیان این‌که یکی از حوادث بسیار مهمی که جمعیت هلال‌احمر نسبت به امدادرسانی به مصدومان اقدام می‌کند، حوادث و سوانح جاده‌ای است، عنوان کرد: تعداد این حوادث در کشور بسیار زیاد است و جمعیت هلال‌احمر برای پوشش عملیات حوادث جاده‌ای نیازمند تربیت نیروهای توانمند زن در عرصه امداد‌و‌نجات در این حوادث است.


مسئول برگزاری سیزدهمین دوره توان‌افزایی جست‌وجو و نجات در سوانح جاده‌ای ویژه خواهران جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که نجاتگران زن جمعیت هلال‌احمر دوره‌های آموزشی تخصصی را گذرانده‌اند و یک نوبت نیز به بازآموزی دوره‌ها اقدام شده است و درواقع بر اساس برنامه‌های موجود در سازمان امداد‌و‌نجات در دوره توان‌افزایی، آموزش‌های تخصصی و بازآموزی‌های ارایه‌شده را در قالب دوره توان‌افزایی به صورت عملی تکرار و تمرین می‌کنند.

تجربه زندگی در شرایط سخت

دکتر احمد سلطانی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره توان‌افزایی کشوری با موضوع جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای ویژه خواهران که به مدت ٣ روز در شهرستان تفرش برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این دوره آشنایی با کار تیمی و سازماندهی‌شده، زندگی در شرایط سخت، به‌روز‌کردن اطلاعات علمی و عملی نجاتگران و مربیان و آشنایی به سناریوهای مختلف حوادث جاده‌ای و پاسخگویی مناسب و سریع بود. وی با بیان این‌که ١٢٨ تن از فراگیران از ٣٢ استان کشور در دوره توان‌افزایی جست‌و‌جو و نجات در حوادث جاده‌ای شرکت کردند، یادآور شد: ١٢٨ فراگیر با آموزش‌های ١٢ مربی در سه کارگاه آموزشی تکنیک‌های لازم در امر جست‌و‌جو و نجات در حوادث جاده‌ای را فرا گرفتند. معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر درباره برنامه آموزشی کارگاه‌ها، اظهار داشت: در کارگاه شماره یک ورود و خروج به صحنه، ارزیابی‌ها، تثبیت‌ها، مدیریت صحنه حادثه و استقرار خودرو‌های امدادی، خارج‌کردن مصدوم و توالی چرخه پاسخگویی آموزش داده شد؛ در کارگاه دوم تروما و مکانیسم آسیب، تجهیزات خودروی آمبولانس، تجهیزات خودروی نجات، جابه‌جایی و انتقال مصدوم ارایه و در کارگاه سوم نیز گره‌ها و کارگاه، بالاکشی مصدوم و بستن بسکت به فراگیران آموزش داده شد. وی با اشاره به این‌که یکی از ملاک‌های انتخاب شهر برای برگزاری دوره‌های تخصصی جست‌وجو و نجات در سوانح جاده‌ای وجود جاده‌های متعدد برای ایجاد شرایط واقعی حادثه و عملکرد بانوان امدادگر در آن شرایط است، گفت: برای تحقق این امر، شهرستان تفرش با داشتن جاده‌هایی پر پیچ‌و‌خم و وجود یک جاده فرعی بلااستفاده برای انجام عملیات امدادرسانی به مصدومان حوادث جاده‌ای انتخاب شد. دکتر سلطانی خاطرنشان کرد: تمامی شرکت‌کنندگان در دوره توان‌افزایی کشوری با موضوع جست‌وجو و نجات در حوادث جاده‌ای ویژه خواهران در چادر‌های امدادی اسکان داده می‌شوند و همزمان با برگزاری دوره، زندگی در شرایط سخت را هم تجربه می‌کنند.

تفرش؛ شهرستانی چهار فصل برای برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی و توان‌افزایی

دکتر رضا حیدری، عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر درباره فعالیت بانوان امدادگر در عملیات‌های امدادی گفت: به‌‌رغم گذراندن دوره‌های فشرده تخصصی و بعضا طاقت‌فرسا برای بانوان امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر، اما هنوز به این نقطه دست پیدا نکردیم که از ظرفیت بانوان در عملیات‌های امدادی بیشتر استفاده شود. وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر از حضور نجاتگران در عملیات امداد‌و‌نجات جاده‌ای استفاده نمی‌شود، بیان کرد: بانوان امدادگر و نجاتگر ظرفیتی برای خدمت به مردم در مواقع اضطرار و حساس هستند. عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر هدف از برگزاری سیزدهمین دوره توان‌افزایی بانوان امدادگر با موضوع جست‌و‌جو و نجات در سوانح جاده‌ای در شهرستان تفرش را چهار فصل‌بودن این شهرستان عنوان کرد و گفت: علاوه بر برگزاری دوره امداد‌و‌نجات جاده‌ای، امکان برگزاری دوره‌های کشوری کوهستان، سیلاب و آوار را دارد و این ظرفیت در کشور بى‌نظیر است. حیدری با اشاره به این‌که زنان در زمان بحران و وقوع حوادث می‌توانند دوشادوش مردان به امدادرسانی اقدام کنند، یادآور شد: هر اقدامی که مردان امدادگر در زمینه امدادرسانی قادر به انجام هستند، بانوان نجاتگر هم امکان انجام آن را حتی با دقت و ظرافت بیشتر دارند و قطعا مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هم در آن دیده می‌شود.

بانوان امدادگر می‌توانند همپای امدادگران مرد در عملیات امدادرسانی آماده شوند

علی میرزایی، فرماندار تفرش هم ضمن بازدید از تمرینات دوره‌ای بانوان امدادگر حین انجام عملیات امداد‌و‌نجات جاده‌ای درباره توان بانوان امدادگر در امدادرسانی به هموطنان در زمان وقوع حوادث جاده‌ای گفت: یکی از کارهایی که هر نهاد امدادی موظف به انجام آن است، توانمندسازی نیروهای انسانی خود با برگزاری آموزش‌های تخصصی است تا در جهت ارتقاي اهداف سازمانی خود اقدامات خوبی را انجام دهد و یکی از سازمان‌های مهم در کشور هلال‌احمر است. وی با بیان این‌که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که زنان در امدادرسانی‌ها داشتند، حایز اهمیت است و بهترین کارها را می‌توان به بانوان واگذار کرد و زنان نقش عظیمی در تحولات اجتماعی دارند و اهتمام جمعیت هلال‌احمر باید بر این اصل استوار باشد تا داوطلبان علاقه‌مند به فعالیت‌های امدادگری را جذب كند و آموزش دهد. فرماندار تفرش به پایدار‌شدن آموزش‌ها و به‌روز‌کردن آنها به ‌عنوان یکی از موارد مورد توجه جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس برگزاری عملیات واقعی امدادو‌نجات جاده‌ای توسط بانوان شاهد قابلیت‌های خوبی در زنان امدادگر هلال‌احمر بودیم و بانوان امدادگر هلال‌احمر می‌توانند همپای امدادگران مرد در عملیات امدادرسانی جاده‌ای آماده شوند.

استفاده از بهترین مربیان

برای تدریس در این دوره

دکتر محمد محمدی؛ مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی با بیان این‌که کوهستانی‌بودن شهرستان تفرش و وجود کوه‌های متعدد در این منطقه امکان برگزاری دوره‌های امداد‌و‌نجات کوهستان را برای جمعیت هلال‌احمر فراهم می‌کند، تأکید کرد: با توجه به وجود دشت میقان مي‌توان دوره‌های توان‌افزایی در شرایط سخت را نیز در این شهرستان برگزار کرد. وی درباره مربیان و اساتید این دوره آموزشی گفت: از وجود بهترین مربیان برای تدریس در این دوره استفاده شده است. برگزاری دوره‌های توان‌افزایی برای بانوان امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال‌احمر نباید تنها به برگزاری دوره‌های امداد‌و‌نجات جاده‌ای منتهی شود، بلکه بانوان امدادگر هلال‌احمر آن‌قدر توانمند هستند که امکان حضور در دوره‌های آموزشی امداد‌و‌نجات کوهستان و امداد و نجات ساحلی را هم دارند. حضور بانوان امدادگر در جاده‌ها می‌تواند کمک موثری در امدادرسانی به مصدومان زن باشد؛ خصوصا در مواقعی که نیاز است مصدومان زن گرفتار در خودرو از وسیله نقلیه خارج شوند و آنجاست که کمک یک بانوی امدادگر می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. امیدواریم به‌زودی شاهد حضور بانوان امدادگر در پایگاه‌های امداد‌و‌نجات جاده‌ای برای کمک به همنوعان خود باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین