کد خبر: ۱۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: امام از اول تا آخر در جريان مسئله مك فارلين بودند و بر آن 8 نماینده مجلس هیاهو کننده پیرامون ماجرای مک فارلین، نهيب زدند كه: حرف­هايي را كه شما مي ­زنيد، راديو اسرائيل جرأت نمي­ كند بگويد!.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  در ديدار جمعي از مديران، سفرا و كارداران سابق جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف كه به دنبال ملاقات وزير و معاونان وزارت خارجه به ديدار آمده بودند، با اشاره به اهميت ديپلماسي در جهان امروز، گفت: كساني كه از سوي وزارت خارجه به مأموريت­هاي كاري مي­ روند، سربازان و افسران انقلاب در جبهه خارجي هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه این دیدار با ارائه تحليلي از فضاي سياسي كشور در سال­هاي قبل از انقلاب، گفت: اگر چه ماهيت انقلاب مردمي بود، اما پس از پيروزي، امام (ره) با تأكيد بر لزوم روابط دولت با دولت­ها، اهميت سياست خارجي را برجسته كردند.

ايشان اظهار نگراني بعضي از دولت­هاي عربي منطقه از تكرار انقلاب اسلامي در كشورهايشان و نا اميدي غرب از نابودي يا به انحراف كشاندن انقلاب از طريق مصادره مسؤوليت­هاي مهم را دليل حمايت از حزب بعث دانست كه حكومت اقماري نظام كمونيستي بود و با اشاره به اجماع غرب، شرق و ارتجاع براي تحريك صدام در شروع جنگ، گفت: ميدان داري­هاي سياسي و نظامي ايران، حاميان حزب بعث را نا اميد و نسبت به الگوپذيري ملت­ها از ايران نگران كرد و مستقيماً وارد جنگ با ايران شدند.

آيت­الله هاشمي رفسنجاني همچنین با بيان بعضي از اقدامات سياسي براي جلوگيري از جنايات صدام، بمباران شيميايي حلبچه را نقطه اوج قساوت غرب و شرق در قتل عام مردم دانست و گفت: از قسي القلبي مثل صدام بعيد نبود كه اين جنايت را در شهرهاي ايران هم تكرار كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جلسات سران قوا و حضور وزير امور خارجه در بعضي از جلسات، گفت: وقتي قرار بر پذيرش آتش بس شد، تيم ديپلماسي ايران چنان ميدان­داري كرد كه سند پيروزي سياسي ايران در سازمان مللي تصويب شد كه قدرت­ هايش تمايلي به اين كار نداشتند.

فرمانده دفاع مقدس با بيان چند برنامه ديپلماسي در طول 8 سال جنگ تحميلي، ماجراي مك فارلين را يكي از نكات قوّت و برجسته عملكرد مسؤولين نظام دانست و گفت: با كاري منسجم و تلفيقي از شيوه­ هاي پنهان و پيداي ديپلماسي، هم نيازهاي نظامي جبهه­ ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمين كرديم و هم نگذاشتيم ابهت انقلاب اسلامي در نگاه جهانيان مخدوش شود كه موجب افتخار ايران و رسوايي و بحران در آمريكا شد.

آيت­الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به بحث­هاي غير منصفانه­ اي كه اين روزها درباره اين موضوع مي ­شود، گفت: كساني كه بعضاً آن روزها در جريان امور دفاع مقدس و كشور نبودند، امروزه با اغراض سياسي، تحليل­هاي تخيّلي مي­ كنند و با تحريف تاريخ در صدد برجسته كردن نقش نداشته خويش در تاريخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه «منتقدين ماجراي مك فارلين هميشه هياهو مي­ كردند»، گفت: در آن زمان كه 8 نماينده مجلس مي­ خواستند از وزير امور خارجه در اين باره سؤال كنند و در مطبوعات اعتراض مي­ كردند، امام(ره) در بيانيه ­اي معروف «اين تذهبون!؟» گفتند و بر آنان نهيب زدند كه: حرف­هايي را كه شما مي ­زنيد، راديو اسرائيل جرأت نمي­ كند بگويد.

ايشان افزود: چون امام از اول تا آخر در جريان مسئله مك فارلين بودند و بارها در مسير راهنمايي­ هاي موثري داشتند، مطمئن بودند كه افرادي درصدد شبهه افكني ­اند و با آن بيانيه آنها را به خوبي از ميدان بدر كرد.

آيت­الله هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر جايگاه و نقش امام (ره) در همه مراحل انقلاب گفت: شخصيتي عالم به زمان، فيلسوف بي نظير، فقيهي واقعي و افقه، باريك بين و باهوش، مومن، متفكر، عارف و متوكل علي الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسيب ناپذير كرده بود و با تدبير بي­ نظير همه مسايل را مديريت مي­ كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان امتيازات و ويژگي­هاي تاريخي، جغرافيايي طبيعي و فرهنگي ايران، مكتب اهل بيت(ع) و مردمي پاك و مخلص را سرمايه نظام دانست و گفت: متأسفانه در بعضي از مقاطع كساني كه بويي از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسّر جمهوريت و اسلاميت نظام مي ­شوند كه به خاطر افكار تند، در داخل باعث نگراني جوانان و زحمت كشور و در خارج باعث خوشحالي دشمنان انقلاب مي­شوند.

ايشان با بيان شباهت و تفاوت­هاي عملكرد تيم ديپلماسي ايران در سال­هاي پس از جنگ و پرونده هسته ­اي گفت: با منطق ديپلماسي دنيا را قانع كرديم كه پس از 8 سال حمايت از ارتش بعث، در سازندگي پس از جنگ، طرح­هاي بزرگ ايران را فاينانس كنند و امروز نيز با همان صلابت بايد براي احقاق حقوق خود تلاش كنيم.

آيت ­الله هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر ضرورت توجه به شرايط زماني در اتخاذ تصميمات سياسي، با اشاره به مذاكرات هسته ­اي و حواشي داخلي و خارجي آن، گفت: همين­ كه دنيا فهميد كه با ايران بايد در فضايي برابر و محترمانه مذاكره كنند، يك پيروزي سياسي است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تقدير از تلاش­هاي فرزندان انقلاب در جبهه ديپلماسي، گفت: وزارت خارجه با مديران مجرّب و منطقي خويش، عزت، حكمت و مصلحت را به گفت­ وگوهاي سياسي برگرداند و ذهنيت­ هاي منفي را جبران كرد.

ايشان همچنین افزود: اكنون دنيا به منطقي و جدي بودن ايران درمذاكرات واقف شده و راه براي مغالطه و ادعاي مخفي كاري ايران بست و هدايت­هاي رهبري در جريان مذاكرات، كار را در تقابل با تندروها سهل كرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خويش با مقايسه اوضاع اقتصادي امروز كشور با سال­هاي پس از جنگ، گفت: در آغاز سازندگي 51 درصد كسري بودجه، بيكاري خطرناك و تعطيلي كارخانه­ها و مراكز توليدي و كشاورزي در استان­هاي درگير در جنگ بيداد مي­كرد، ولي با همدلي و حمايت مردم و اتخاذ تصميمات منطقي، رونق به توليد برگشت و بيكاري 16 درصدي به 9 درصد رسيد و همه كشور تبديل به كارگاه بازسازي و سازندگي شد و مردم به دليل رونق توليد و كسب و كار از زندگي مناسب­تري برخوردار شدند.

آيت­الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به ظرفيت­هاي ايران، گفت: ترميم اوضاع اقتصادي و رونق اشتغال، عوامل فراواني دارد كه سياست خارجي يكي از آنهاست و دولت با اولويت دادن به آن مي­ كوشد تا انحرافات و عقب ماندگي­هاي اقتصادي و سياسي 8 سال گذشته را جبران نمايد.

در آغاز اين ديدار جناب آقاي مويد، يكي از مديران با سابقه وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارشي از برنامه­هاي وزارتخانه براي استفاده از سرمايه ­هاي انساني، به يادآوري خاطرات سفرا و كارداران در سال­هاي اوّل انقلاب اسلامي، مخصوصاً 8 سال دوران سازندگي پرداخت كه دنيا پس از يك دوره تقابلي، روي به تقويت همكاري ­ها آورد.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آيت الله هاشمي رفسنجاني
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین