کد خبر: ۱۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
رئیس قوه قضاییه عراق گفت: با فرمان عفو رئیس جمهور عراق امیدواریم ایرانیانی که به خاطر عبور غیر قانونی از مرز در زندانهای عراق هستند هرچه زودتر آزاد شوند
مدحت محمود در دیدار با آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: همین که دعوت نامه شما را دیدم تاثیر خاصی روی قلبم گذاشت و به همین خاطر پاسخ سریع دادم. به دلیل اینکه عید نوروز در پیش بود سفر به این زمان موکول شد. برای سفر به ایران نیاز به دلیل نیست و بهترین دلیل در خصوص نزدیکی دو ملت ایران و عراق جنگ 8 ساله است که نتوانست رابطه دو ملت را متزلل کند. دولتی مشخص با سیاستی مشخص اختلافی پیدا کرد که به خاطر پیوند معنوی دو ملت رابطه دو کشور حفظ شد. امیدوارم این دید و بازدیدها متقابل باعث هم افزایی در رابطه دو کشور شود. استقلال قضایی کشور عراق تجربه بی نظیری را پشت سر گذاشته است از تجربه ایران هم آگاه هستم.

وی افزود: از سپتامبر سال 2003 دستگاه قضایی عراق استقلال خود را بدست آورد و ترقی و انتصاب قضات بر عهده قوه قضاییه است.

وی با اشاره به دستگاه قضایی ایران اظهار داشت: خوشبختم که در کشور نوپا و جوان ایران نظام قضایی این قدر گسترده است. در مورد نظام قضایی ایران مطلبی را خواندم که نظام قضایی اخلالی در قوه اجرایی ایجاد نمی کند و قوه قضاییه مایه تعادل برگشت و توازن سه قوه است. همچنین وزیر دادگستری از سوی رئیس قوه قضاییه پیشنهاد می شود.

رئیس قوه قضاییه عراق با اشاره به توافقنامه های قضایی و استرداد مجرمین بین ایران و این کشور خاطرنشان کرد: درباره 4 قرارداد همکاری تا جایی که به قوه قضاییه مربوط می شد وارد شده و موضوع را به تصویب رساندیم. درباره استرداد مجرمان که به قوه مجریه مربوط است و ما کارهای ابلاغی آن را انجام می دهیم سفر ایران اعلام آمادگی کرده است.

مدحت محمود در خصوص درخواست آیت الله لاریجانی درباره وضعیت ایرانیان زندانی در عراق نیز گفت: در خصوص احکامی که صادر شده ما نیز قبول داریم ایرانیان با حسن نیت به صورت غیر قانونی از مرز عبور کردند و ما خواستار اصلاح قانون شدیم و این موضوع را به مجلس فرستادیم. امیدوارم این قانون در مجلس آینده تصویب شود ما خواستار مجازات خفیف در خصوص عبور از مرز شده ایم.

وی افزود: اما درباره افرادی که در حال حاضر در زندان هستند صحبتی با رئیس جمهور جلال طالبانی انجام دادیم و رئیس جمهور خواستار عفو این افراد شده اند. ما کارهای اجرایی را انجام می دهیم تا فرمان عفو هرچه زودتر اجرایی شده و ایرانیانی که به خاطر عبور غیر قانونی از مرز در زندان هستند مورد عفو قرار بگیرند.

رئیس قوه قضاییه عراق در خصوص تحویل منافقین به ایران نیز گفت: این موضوع جنبه سیاسی دارد. دولت عراق هماهنگی لازم را با سازمان ملل انجام می دهد تا این مساله حل شود.

مدحت محمود در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: این سفر پر ثمر بود و بسیار عمیق و در جهت منافع دو ملت برگزار شد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین