کد خبر: ۱۷۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
تابش با اشاره به اینکه اکنون 9 تن از وزرا تغییر کردند، ادامه داد: عمده آن هایی که از نظر فراکسیون امید رد شده بودند در کابینه حضور ندارند بنابراین از کلیت کابینه راضی هستیم.
 محمدرضا تابش ، صدیف بدری و عبدالرضا مصری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما نظرات خود را درباره کابینه پیشنهادی رئیس جمهور بیان و درباره آن تبادل نظر کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید، صدیف بدری عضو فراکسیون مستقلین و عبدالرضا مصری عضو فرکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما نظرات خود را درباره کابینه پیشنهادی رئیس جمهور بیان و درباره آن تبادل نظر کردند.

محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای کمک به رئیس جمهور عملکرد وزرای فعلی را ارزیابی و نتیجه را به وی ارائه کردیم، گفت: مؤلفه ها و عواملی را از جمله صلاحیت های تخصصی، عمومی، فردی و ارزشی که در انتخاب وزرای کابینه تاثیر گذار بود در اختیار وی قرار دادیم.

وی به تحولات کابینه پیشنهادی در مقایسه با کابینه قبلی اشاره و اضافه کرد: در هر صورت رئیس جمهور در چینش کابینه ملاحظاتی دارد و برای اینکه کابینه بتواند در مقابل چالش ها و ابر چالش های فرا روی کشور موفق عمل کند باید اجماعی را در پی داشته باشد.

تابش با بیان اینکه نظر رهبری معظم انقلاب باید لحاظ شود، گفت: ایشان محور نظام و خیرخواه مردم هستند و نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر نظر ایشان فعالیت دارند.

وی افزود: رئیس جمهور همچنین به مطالبات و خواسته های مردم و توان وزرا برای برآورده کردن این خواسته ها و تامین مصالح ملی و جایگاه بین المللی مردم باید توجه داشته باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: با لحاظ همه این مسایل و موارد، دیدگاه ما نسبت به کلیت معرفی وزرای کابینه پیشنهادی، مثبت است اما کارگروه هایی را از اعضای فراکسیون امید برای ارزیابی کابینه فعلی مشخص کردیم و عده ای از وزرا نمره عالی، عده ای متوسط و عده ای هم از منظر اعضای این فراکسیون رد شده بودند.

تابش با اشاره به اینکه اکنون 9 تن از وزرا تغییر کردند، ادامه داد: عمده آن هایی که از نظر فراکسیون امید رد شده بودند در کابینه حضور ندارند بنابراین از کلیت کابینه راضی هستیم.

در ادامه صدیف بدری عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: فراکسیون مستقلین ولایی هم در کنار فراکسیون های دیگر از زمانی که انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است موضوع کابینه را رصد می کرد و در جلسات مختلف و در نشست مشترکی با رئیس جمهور در 31 تیر نظرات مشورتی؛ کلیات و شاکله کابینه اصلی دولت دوازدهم را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه نقاط قوت و ضعفی در کابینه معرفی شده به نسبت عملکرد دولت یازدهم وجود دارد، ادامه داد: ما هم با کلیات کابینه موافق هستیم اما چالش ها و دغدغه هایی هم داریم و برنامه های وزرا و دفاعیات آن ها را بررسی کارشناسی خواهیم کرد.

بدری، دغدغه اصلی فراکسیون مستقلین را در تیم اقتصادی دولت بیان و اضافه کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی که معرفی شده است سابقه های درخشانی دارد اما در تیم اقتصادی دولت با توجه به اینکه اولویت کشور در چهار سال آینده؛ اقتصاد، معیشت و تولید ملی خواهد بود دغدغه هایی وجود دارد که امیدواریم در بررسی های میدانی و برنامه های وزرا و کابینه پیشنهادی، مرتفع شود.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت: نیمی از کابینه دولت تغییر یافته اما دغدغه اصلی جوان گرایی دولت به جای خود باقی است و فقط یک وزیر جوان 35 ساله برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده که از آن استقبال می کنیم اما در میانگین سنی کابینه، جوان گرایی اتفاق نیفتاده است.

بدری افزود: شاخص های دیگری از جمله توانمندی، پاکدستی، سابقه و تخصص هم مد نظر فراکسیون مستقلین ولایی قرار دارد.

در ادامه عبدالرضا مصری عضو فرکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه در ارزیابی خود از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه انتخابات، باشکوه برگزار شده و دولت برای مطالعه بر روی کابینه فرصت خوبی داشت، گفت: سوابق کاری و عملکرد تعدادی از افراد پیشنهادی برای کابینه، مشخص است اما آن چه که در مجموع معرفی شده است خوب انتخاب شده و مثبت است.

در ادامه تابش، وضعیت تحصیلی و تخصصی وزرا، سوابق و تجربیات، صلاحیت های فردی از جمله پاکدستی، ریسک پذیری، شجاعت و کارآمدی و توان عمل به قول ها و وعده های رئیس جمهور در دوران انتخابات را از شاخص های اصلی مد نظر فراکسیون امید بیان کرد و گفت: اعضای این فراکسیون که در کمیسیون های تخصصی حضور دارند متناسب با حوزه کاری هر وزیر و بر اساس این شاخص ها ارزیابی مقدماتی را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه فراکسیون امید نشست هایی را با وزرای پیشنهادی خواهد داشت، افزود: وزرا در کمیسیون های و فراکسیون های تخصصی حضور می یابند سپس از صبح سه شنبه بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس است و بر اساس شاخص هایی که داشتیم پس از سخنان وزرا و موافقان و مخالفان و پس از شنیدن سخنان رئیس جمهور در دفاع از کابینه، روز پیش از رای گیری به نتیجه گیری نهایی می رسیم و بر آن اساس عمل می کنیم.

در ادامه مصری عضو فرکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: این فراکسیون از هفته های پیش به علت اینکه اعضای فراکسیون با هم به یک نتیجه مطلوب برسند تا اختلاف نظر نباشد شاخص های زیادی را در جلسات متعدد تعریف کرد که در نهایت در 15 بند این شاخص ها مورد تصویب شورای مرکزی فراکسیون قرار گرفت که در 4 دسته قرار می گیرند از جمله شاخص های تخصصی، رفتاری، اجتماعی، عمومی و شاخص های عملکردی و سوابق.

وی، اعتقاد و التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه، پاکدستی، پرهیز از اشرافی گرایی، تدبیر با رویکرد گفتمان انقلاب و مدیریت جهادی، قانون گرا و قانون مند بودن، اجتناب از قبیله گرایی، عزم و اعتقاد به مبارزه با فساد، تعامل سازنده با مجلس، اعتقاد به اقتصاد مقاومتی را از جمله بندهای این شاخص ها برشمرد و افزود: با توجه به اینکه اشخاص در مقابل رای خود مسئول هستند ممکن است افرادی در داخل یک فراکسیون نظرات مختلفی درباره صلاحیت کابینه پیشنهادی داشته باشند و هر نماینده ای رای خود را می دهد اما همفکری می کنیم.

در ادامه بدری عضو کمیسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی هم گفت: فراکسیون مستقلین ولایی شاخص هایی را برای بررسی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور تعریف کرده است که عمده ترین آنها تجربه در حوزه معرفی شده، پاکدستی، اعتقاد عملی به مدیریت جهادی و پرکار بودن، داشتن برنامه منسجم و قابل اجرا به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی و ولایت مداری و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اینکه این فراکسیون هم نشست هایی را با وزرای پیشنهادی برای شفاف سازی و آشنایی بیشتر از نظرات و برنامه های آن ها برگزار می کند، افزود: رای گیری آن چنانی که تعیین کننده باشد در این فراکسیون انجام نخواهد شد اما جمع بندی نسبی در فراکسیون مستقلین ولایی انجام خواهد شد و نظر شخصی هم در رای دادن در صحن مؤثر خواهد بود.

بدری اضافه کرد: سعی می کنیم شفاف سازی سوابق و برنامه های اعضای پیشنهادی به صورت کامل انجام شود و نمایندگان با آگاهی کامل و بررسی جامع و اعتقاد و علم و یقین تصمیم گیری کنند.

در ادامه تابش عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میانگین سن وزرا در کابینه پیشنهادی از 65 به 58 سال رسیده است، آن را مثبت دانست و گفت: پس از انقلاب جوان ترین کابینه مربوط به دولت آقای موسوی بود که میانگین سنی آن 37 سال بود اما در این 37 سال کابینه ما 24 سال پیرتر شد و این نشأت گرفته از این است که نظام حزبی نداریم و چرخش نخبگان انجام نمی شود که امیدواریم به مرور حل شود.

وی با بیان اینکه در چینش کابینه جدید باید به مطالبات زنان، اقوام و جوانان بیشتر توجه می شد، افزود: مهم نیست کسی که مسئولیت وزارتخانه را می پذیرد به چه جریانی تعلق دارد بلکه باید نماینده برآورده کردن مطالبات و خواسته های 24 میلیون رای دهنده باشند و مطالبات آنان نیز مشخص است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: نقش هر وزیر در کابینه در برنامه ها و انسجام کلیت دولت و تاثیر نگاه ملی و فرابخشی و نگرش توسعه ای وی مورد ارزیابی قرار می گیرد و رای اعتماد یا عدم اعتماد به هر وزیری بر اساس شاخص های هر سه فراکسیون، کمک به دولت است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: کابینه اعلامی دکتر روحانی برای دولت دوازدهم نسبت به سن کابینه فعلی پیرتر شده است.

مصری در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ادامه داد: اگر قرار بود با توجه به شعارهای رئیس جمهور در دولت مبنی بر جوان سازی و همکاری همه قومیت ها در شاکله دولت انتظار مردم مشارکت منطقه ای در کابینه وزرای ریاست جمهوری بود که به چشم نمی خورد.

او افزود: کابینه جوان نشده، نسبت به سن کابینه فعلی کابینه جدید پیرتر هم شده است.

صدیف بدری عضو فراکسیون مستقلین مجلس در ارتباط تصویری با استودیو گفتگوی ویژه خبری از اعتماد به جوانان بعنوان یک اتفاق خوب اما نیوفتاده در کابینه جدید یاد کرد و افزود: جوان گرایی صورت نگرفته و همچنین در کابینه نقش زنان کم رنگ شده است و این منافات دارد با قولهای پیشین آقای روحانی در مورد رفع تبعیض جنسیتی، اما روی هم رفته کابینه پیشنهادی جدید متناسب با تفکرات و ذهنیتهای ریاست جمهور است و کسانی هستند که اهل تعامل و کار می باشند.

محمد رضا تابش عضو کمیسیون امید در استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: خوشحالیم آنهایی که از نظر ما نمره ضعیف و کمی داشتند در کابینه حضور ندارند.

او افزود: البته آقای روحانی اصول گرای معتدلی هستند و کابینه ایشان هم با افکار ایشان منطبق است.

مصری گفت: جناح ها طیف های تند، میانه و متعادلی دارند و به این دلیل ما آقای روحانی را اصلاح طلب معتدل می دانیم نه اصولگرا و کسانی هم که از منظر آقای روحانی منتخب شده اند عضو تندروهای اصولگرا نیستند و دیدگاه عقلایی آقای روحانی را می توان کاملا مشاهده کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین