|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
آموزش خواندن و نوشتن برای بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان، یک حق ساده می باشد که به راحتی قابل دسترس است، اما برخی دیگر از مردم از این امتیاز محروم می‌باشند.
سواد  یا با سواد بودن یکی از مفاهیم مرکزی در سنجش توسعه انسانی (HDI) کشورها محسوب می‌شود، به طوری که در گزارش سالانه توسعه انسانی که به صورت سالانه توسط برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) انتشار می‌یابد، یکی از سه شاخص مورد بررسی نرخ سواد بزرگسالان است؛ در کنار شاخص امید به زندگی و استاندارد زندگی شایسته که توسط تولید ناخالص داخلی (GDP) تعیین می‌شود.

بی‌سوادی یکی از مشکلات برخی از کشورها، خصوصا کشورهای نیازمند تشخیص داده‌شده‌است که این عامل نابرابری اقتصادی را تشدید و پیشرفت در جوامع توسعه‌نیافته را مشکل می‌گرداند.

شاید باور این امر دشوار باشد که ۲۲ درصد از بزرگسالان روی زمین توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

براساس تخمین‌های یونسکو، ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر سالانه به دلیل فقدان فرصت کافی،  به لیست افراد بی‌سواد جهان اضافه می‌شوند.

سازمان جهانی CIA گزارش کرده‌است که ۷۷۵ میلیون نفر در جهان توانایی خواندن و نوشتن ندارند که ۱۲۲ میلیون نفر از آن‌ها کودک هستند و زنان دو سوم از این نرخ جمعیتی را تشکیل می دهند.

۹۸ درصد از نرخ بی‌سوادی در کشورهای در حال توسعه جهان قرار دارند، جایی که کودکان به دلیل هزینه‌های سنگین زندگی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

بدون شک فقر در مقیاس بالا با میزان بی‌سوادی در کشورهای رابطه مستقیم دارد.

در ادامه، کشورهایی که کم‌ترین نرخ سواد در جهان را براساس آمار CIA به دست آورده‌اند، معرفی می‌شوند:

۱. بورکینافاسو: ۲۱.۸ درصد میزان سواد

این کشور در غرب آفریقا و مستعمره سابق فرانسه می‌باشد، به همین دلیل زبان اصلی این مردم فرانسوی است، اگرچه بسیاری از شهروندان بورکینافاسو به دلیل نرفتن به مدرسه، قادر به خواندن و نوشتن به این زبان نیستند.

این کشور همواره از سطح پایین رفاه اجتماعی رنج می‌برد و تنها یک سوم از کودکان آن در مدارس ابتدایی تحصیل می‌کنند.

به گزارش یونیسف، ۶۵ درصد از پسران و ۵۴ درصد از دختران بورکینافاسو به مدرسه می‌روند.

۲.سودان جنوبی: ۲۷ درصد نرخ سواد

سودان جنوبی به عنوان جوان‌ترین کشور جهان شناخته شده‌است، اما از جمعیت این کشور تنها ۲۷ درصد توانایی خواندن و نوشتن دارند.

بدیهی است که یک کشور جوان با موانع بسیاری در مسیر رسیدن به خودکفایی و رفاه روبه‌رو است، به همین دلیل سیستم آموزش کارآمد برای این مناطق اهمیت زیادی دارد.
جوانان این منطقه به دلیل مشکلات و ساعات کاری طولانی از آموزش در مدارس محروم می‌شوند و همین امر دلیل نرخ پایین سواد این منطقه شناخته شده‌است.

۳.افغانستان: ۲۸.۱ درصد نرخ سواد

تنها ۲۸.۱ درصد از شهروندان افغانستان قادر به خواندن و نوشتن هستند.
از این درصد ۱۲.۶ درصد را زنان تشکیل می دهند و به دلیل هنجارهای فرهنگی عده ‌زیادی از زنان این کشور از تحصیل علم محروم می‌شوند.

در سال ۲۰۰۸، ۲۸۳ حمله خشونت‌آمیز در موسسات آموزشی این کشور گزارش شد تا بدین طریق بتوانند شهروندان این کشور را از تحصیل علم بازدارند، اما عده‌زیادی، از این عوامل تاثیر نپذیرفته و اقدام به ثبت‌نام در مدارس و علم‌آموزی کرده‌اند.

ایران

براساس اطلاعات CIA، حدود ۱۵ درصد جمعیت ایران سواد خواندن و نوشتن ندارند و ۸۵ درصد کل جمعیت باسواد محسوب می‌شوند.

این آمار در میان مردان ایرانی ۸۹.۳ درصد و در میان زنان ایرانی ۸۰.۷ درصد است، این بدین معناست که حدود ۱۰.۷ درصد مردان و ۱۹.۳ درصد زنان بی سواد محسوب می‌شوند.

منبع:تراز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین