|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
علیرضا رحیمی نماینده تهران در کانال تلگرامی خود از قول لاریجانی نوشت: «اقدام صدا و سیما در به حاشیه کشاندن مراسم تحلیف، خلاف منفعت ملی کشور بود و تذکر خواهیم داد.»
 ارزیابی مراسم تحلیف در مجلس روز گذشته در جلسه غیر علنی بهارستان مورد بررسی قرار گرفت و آنگونه که یکی از نمایندگان خبر داده علی لاریجانی رئیس مجلس در این جلسه از عملکرد برخی رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما در برجسته کردن حاشیه‌ها و بی‌توجهی به شکوه و پیام اصلی این مراسم انتقاد کرد.

علیرضا رحیمی نماینده تهران در کانال تلگرامی خود از قول لاریجانی نوشت: «اقدام صدا و سیما در به حاشیه کشاندن مراسم تحلیف، خلاف منفعت ملی کشور بود و تذکر خواهیم داد.»

 لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی هم همین گلایه را مطرح کرد و البته درمورد برخی حاشیه‌های ایجاد شده درباره مراسم روز تحلیف شفاف‌سازی کرد. به گزارش خانه ملت، وی با تبریک روز خبرنگار و تشکر از میهمانان داخلی و خارجی مراسم یاد شده، حضور 500 نفر میهمان خارجی که 130 نفر آن مقامات عالی رتبه از 105 کشور بودند را نوعی ارج نهادن به مردم سالاری دینی خواند و گفت: علی رغم دسایس و حرافی‌های امریکا و برخی کشورها که بارها فریاد می‌زدند ایران منزوی در جهان است و برای این امر میلیاردها دلار خرج کردند، حضور این تعداد چشمگیر از مقامات کشورهای جهان نشان داد که دولت‌ها بی‌اعتنا به این دسایس، علاقه‌مند به ایران هستند و با این کار عملاً نشان دادند طرح منزوی‌سازی ایران چقدر پوچ و بیراهه است و نشان داد تحریم‌های امریکا چه مقدار بی‌مقدار است.

وی افزود: احترام کشورهای مختلف ملت ایران دستاوردی برای منافع ملی و امنیت ملی ایران بود که با برخی حاشیه سازی‌ها تلاش شد این دستاورد دیده نشود؛ متأسفانه چند سالی است که آفتی گریبانگیر کشور شده که موضوعاتی مربوط به امنیت ملی و منافع ملی کشور است و بسرعت به موضوعات جناحی تبدیل شده و موجب خسارت می‌گردد و تلاش می‌شود اقدامات پر ارزش که با زحمت و فکر حاصل می‌گردد با حاشیه‌سازی ضایع شود که این اجلاس هم از این آسیب مصون نبود.

رئیس مجلس، گفت: مثلاً نام چند کشور کوچک که کمتر شناخته شده را برجسته کردند و آن را بزرگنمایی کردند؛ آیا مقامات عالی رتبه از چین روسیه، هند، اندونزی، مالزی، عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا،اسپانیا، برزیل، تونس، عمان، اتحادیه بین المجالس IPU، بین المجالس امریکای لاتین، دانمارک، سوئد، نروژ و بسیاری از کشورها موضوع قابل پنهان است؟ چرا ارزش کار و احترام به اکثر کشورهای مهم دنیا را بی‌جهت و به خاطر برخی دسته ‌بندی‌های سیاسی – داخلی کم مقدار جلوه می‌دهید.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از سوی دیگر تصویربرداری چند نفر از نمایندگان با یکی از میهمانان گرچه نوعی سهل‌انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن این همه اثرات مهم اجلاس در امنیت ملی کشور درست اندیشی و نگاه ملی در آن نهفته نیست. وی در ادامه با بیان اینکه حضور حدود 500 میهمان خارجی در مجلس ما را با محدودیت جا مواجه کرد اظهار داشت: متأسفانه نتوانستیم از حضور همه بزرگان کشور دعوت کنیم و اعتذار ما را ان‌شاءالله می‌پذیرند البته جفا است که محدودیت جا را به مسائل مذهبی و قومی مرتبط کنند.

لاریجانی در ادامه گفت: در برخی رسانه‌ها درباره برخی تعامل‌ها بین دولت و مجلس سخن گفته شده است که متأسفانه این امر هم ذهنیات و حدسیات بوده و غیرواقعی است ضمن اینکه انتخاب وزیران وظیفه رئیس جمهوری و حق ایشان بوده و کسی نقشی جز خود ایشان در این امر نداشته است و گمانه زنی‌های رسانه‌ای مخصوصاً آنچه مربوط به مجلس و رئیس مجلس است واقعیت ندارد. رئیس مجلس در پایان با اشاره به جلسات فراکسیون‌های مجلس با رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم بیشتر معیارهای خود را در ارتباط با انتخاب افراد صالح بیان کردند و راجع به افراد نظری ندادند. حداقل درمورد رئیس مجلس قطعاً اینگونه است از این‌رو خواهش می‌کنم به اصل موضوع توجه شده و به حواشی که واقعیت ندارد تمرکز پیدا نکنیم.

انتقاد نمایندگان اهل سنت از هیأت‌رئیسه مجلس

دیروز همچنین رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس از هیأت رئیسه مجلس به‌خاطر عدم دعوت از مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم گلایه کرد. به گزارش ایلنا، جلیل رحیمی در اخطاری مستند به اصل ۱۹ قانون اساسی مبنی بر اینکه مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای از حقوق مساوی برخوردارند، گفت: آیا این شرط انصاف، برادری و هم‌میهنی بود که بگوییم برای نماینده اهل سنت ایران در خانه ملت جا نبوده است؟ کدام انسان عاقل، منصف و با فهمی این حرف را می‌پذیرد که بگوییم برای یک نماینده جامعه اهل سنت، زعیم، پیشوا، امام جمعه و فرد مورد احترام جامعه اهل سنت جا نداشتیم. او تصریح کرد: به‌عنوان رئیس فراکسیون اهل سنت و نماینده ملت ایران از هیأت رئیسه مجلس گلایه دارم که چرا نباید مولانا عبدالحمید در مراسم تحلیف حضور پیدا کنند و به‌خاطر این سوءمدیریت و ضعف از محضر ملت ایران و مردم شریف اهل سنت عذرخواهی می‌کنم اما پاسخی که در این زمینه شنیدیم نه منطقی و نه قابل پذیرش بود و معتقدیم که باید از مردم اهل سنت و ملت ایران دلجویی شود چراکه این کار پاسخ مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نبود. مسعود پزشکیان که در این هنگام مدیریت جلسه را بر عهده داشت، گفت: آقای لاریجانی هم قبل و هم بعد از جلسه به تفصیل گفتند که به علت کمبود جا، هیچ‌کدام از نمایندگان ولی‌فقیه و امامان جمعه به این مراسم دعوت نشدند و این به معنی بی‌احترامی یا عدم توجه نبوده است. او افزود: به دنبال وحدت، انسجام و همدلی هستیم و معتقدیم مولوی عبدالحمید، اهل تسنن و تمامی قومیت‌ها اساس و پایه مملکت هستند و این انسجام ملت است که می‌تواند کشور را جلو ببرد و ما به همه این‌ها احترام می‌گذاریم.

پزشکیان در ادامه و در پاسخ به تذکر انتقادی نماینده مهاباد هم با بیان اینکه «برادران عزیز به جای اینکه این مسأله را به اختلاف نکشند در حال به اختلاف کشاندن آن هستند و اصلاً قصد بی‌حرمتی در کار نبود» گفت: «بنده با دکتر لاریجانی صحبت می‌کنم تا از بزرگان اهل سنت دعوت شود و در جلسه‌ای سوء‌تفاهم‌ها رفع شود.»جلال محمودزاده نماینده مهاباد در تذکری شفاهی خطاب به رؤسای قوای مجریه و مقننه گفت: شما که مدیریت دو قوه کشور را بر عهده دارید چرا در مراسم تحلیف نمایندگان جامعه میلیونی اهل سنت کشور را نادیده گرفتید. این نماینده اهل سنت به لاریجانی و روحانی توصیه کرد: به جای توجیه غیرکارشناسی استفاده نکردن از اهل سنت در ترکیب کابینه و دعوت به مراسم تحلیف شفاف، شجاعانه و علنی از این مردم خوب، نجیب و وطن دوست معذرت خواهی و دلجویی کنید در غیر این صورت مطمئن باشید رأی مردم و جامعه اهل سنت در انتخابات بعدی در سبد رأی رقبای سیاسی‌تان قرار خواهد گرفت.

انتقاد مطهری از دولت و مجلس

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  نیز با انتقاد از دعوت نکردن از علمای اهل سنت و رؤسای جمهوری سابق در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت دوازدهم گفت که در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است. علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای مراسم تحلیف باید از علمای اهل سنت و رؤسای جمهوری قبلی آقایان رئیس جمهوری اصلاحات و احمدی‌نژاد دعوت می‌شد. این استدلال که به خاطر کمبود جا اینها دعوت نشده‌اند، قابل قبول نیست. به جای این توجیه‌ها اعتراف کنیم که کوتاهی شده است. وی  با بیان اینکه مجلس و دولت هر دو در این موضوع مقصر هستند، یادآور شد: ما که این همه از وحدت شیعه و سنی دم می‌زنیم، معنی ندارد هیچ یک از علمای اهل سنت در مراسم تحلیف حضور نداشته باشند.

 مخاطبان تذکرات رئیس مجلس

«اقدام صدا و سیما در به حاشیه کشاندن مراسم تحلیف، خلاف منفعت ملی کشور بود و تذکر خواهیم داد.» این نقل قولی از رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس است که علیرضا رحیمی، نماینده تهران آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است. لاریجانی در بخشی از نطق پیش از دستور خود نیز با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در برجسته کردن حاشیه‌های مراسم تحلیف و بی‌توجهی به بزرگی و اهمیت آن، گفت: «چرا ارزش کار و احترام به اکثر کشورهای مهم دنیا را بی‌جهت و به خاطر برخی دسته‌‌بندی‌های سیاسی- داخلی کم مقدار جلوه می‌دهید.»

این انتقاد لاریجانی در حالی است که در دو سه روز گذشته، علاوه بر صدا و سیما که بیشتر مورد خطاب رئیس مجلس بوده است، برخی رسانه‌های منتقد دولت هم گویا حاشیه‌های ایجاد شده را فرصت مغتنمی شمردند تا با برجسته کردن آن و به تعبیر لاریجانی در قالب دسته‌بندی‌های سیاسی، برای دو روز هم توپخانه حمله به دولت و اصلاح‌طلبان را از کار نیندازند. این رسانه‌ها بدون آنکه سخنان مهم رئیس جمهوری یا حضور گسترده هیأت‌های خارجی و پیام‌ها و معناهای این حضور را برجسته کنند، عکس سلفی تعدادی از نمایندگان با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در صفحات اول خود برجسته کردند و به این بهانه اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس را آماج حملات خود کردند.

اگر چه اقدام چند نفر از نمایندگان که دارای گرایش های جناحی متفاوت و از فراکسیون‌های مختلف مجلس بودند، قابل دفاع نیست اما بزرگ نمایی این حاشیه و ندیدن اهمیت مراسم، به نظر می‌رسد موضوع همان انتقاد علی لاریجانی است که گفت: «متأسفانه چند سالی است که آفتی گریبانگیر کشور شده که موضوعاتی مربوط به امنیت ملی و منافع ملی کشور است و به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل شده و موجب خسارت می‌گردد و تلاش می‌شود اقدامات پر ارزش که با زحمت و فکر حاصل می‌گردد با حاشیه‌سازی ضایع شود که این اجلاس هم از این آسیب مصون نبود.» در همین چارچوب، روزنامه کیهان روز دوشنبه عکس و تیتر یک خود را به همین موضوع اختصاص داد و با فونت درشت نوشت: «سلفی حقارت، این نمایندگان می‌خواهند پاسخ «مادر تحریم‌ها» را بدهند؟!» این روزنامه مخالف دولت روز گذشته هم تیتر و عکس یک خود را به این موضوع اختصاص داد تا خود نیز نقشی پررنگ در تازه نگه داشتن این حاشیه داشته باشد. «بازتاب گسترده سلفی حقارت در رسانه‌های جهان» تیتر مورد استفاده این روزنامه بود.

روزنامه «جوان» هم روزهای دوشنبه و سه‌شنبه همین خط را دنبال کرد. این روزنامه عکس یک شماره دوشنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و در گزارشی با عنوان «ملت حالش به هم خورد!» اقدام نمایندگان را اوج بی غیرتی خواند و نوشت: «نمایندگان حرمت مشروطه و نمایندگی مردم را شکستند و ذات غیرپسند خود را به رخ کشیدند.» «وطن امروز» دیگر رسانه‌ای بود که  در تیتر یک شماره دوشنبه خود به این موضوع پرداخت. این روزنامه مخالف دولت هم در مطلبی با عنوان «تکرار نکن!» که طعنه‌ای به انتخابات مجلس دهم داشت، نوشت: «انتشار تصویر تحقیرآمیز نمایندگان مجلس با خانم موگرینی تنها نشانه از نوع نگاه برخی مقامات ایرانی به غرب نیست، سال گذشته و در ماجرای خرید هواپیما نیز وزرای دولت با سلفی گرفتن با هواپیماهای تازه خریداری شده، نوع دیگری از وادادگی و خودحقیرپنداری را به سراسر جهان مخابره کردند.»

منبع:ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین