|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۷۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
شهر تهران از دهه پنجاه طرح جامع نداشته است اما در سال ۸۶ با مصوبه شورای عالی شهر سازی و دو مصوبه در دولت دارای طرح جامع و تفصیلی شد. کارهای شهر تهران بر اساس برنامه مشخص و مدون پیش می رود و این مسیر قابل تغییر نیست.
 شهردار تهران با اشاره به اینکه مجموع دیون شهرداری تهران ۱۵ هزار و پانصد میلیارد تومان است افزود: بر اساس حسابرسی ها از دولت ۱۹ هزارمیلیارد تومان طلب داریم.

 محمد باقر قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در تشریح تحولات شهر تهران و مشکلات موجود کلانشهر تهران گفت: در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران هشت خط مترو تا افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده بود این درحالی است که سال ۸۴ که توفیق خدمت را در شهرداری تهران پیدا کردم، تنها دو خط مترو به صورت ناقص فعالیت داشت (خط یک از عباس آباد به شهرری می رفت و خط دو نیز از میدان صادقیه و از مسیر میدان امام حسین علیه السلام به سمت دردشت در شرق تهران می رفت) البته خط کرج هم وجود داشت که این سه خط روی هم بیشتر از ۷۴ کیلومتر نمی شد.

وی افزود: طبیعتا ما باید خط یک و دو را تکمیل و احداث خطوط سه تا هشت مترو تهران را اجرایی می کردیم؛ بنابراین اینکه بنده گفتم پایان پرونده مترو تهران است به دلیل این بوده که امروز همه خطوط راه اندازی شده است و ما ۷۴ کیلومتر خط مترو را امروز به ۳۲۰ کیلومتر رساندیم. از جهت زمانی در حدود بیست و اندی سال حدود ۷۵ کیلومتر خط مترو ساخته شده اما در دهه گذشته این رقم به آمار نهایی خود یعنی ۳۲۰ کیلومتر رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح میزان بدهی شهرداری تهران گفت: مجموع دیون شهرداری ۱۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان شامل مالیات، بیمه، پیمانکاری، بدهی بانک ها و سود کارمزد تسهیلات است. شهرداری تهران ۱۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اکنون ده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی آماده فروش دارد.

وی گفت: کل املاکی که شهرداری تهران در ۱۲ سال گذشته بر اساس مصوبه شورای شهر فروخته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اما در این مدت ۲۲ هزار میلیارد تومان املاک برای شهرداری خریداری کرده است.

شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص های منابع مالی آن در عین حال که دولت چیزی از ردیف های بودجه به آن نداده، مثبت است.

قالیباف تصریح کرد: شهر تهران از دهه پنجاه طرح جامع نداشته است اما در سال ۸۶ با مصوبه شورای عالی شهر سازی و دو مصوبه در دولت دارای طرح جامع و تفصیلی شد. کارهای شهر تهران بر اساس برنامه مشخص و مدون پیش می رود و این مسیر قابل تغییر نیست.

وی افزود: ممکن است در حوزه ساخت تخلفاتی وجود داشته باشد اما تراکم فروشی را قطعا رد می کنم و آنچه که در دهه ۷۰ در شهرداری تهران اتقاق افتاد اکنون به هیچ وجه وجود ندارد .بر اساس طرح جامعه و تفصیلی شهرداری تهران برای جنوب شهر ۱۸۰ درصد و برای شمال شهر ۱۲۰ درصد تراکم پایه و بین ۲۴۰ تا ۳۵۰ درصد تراکم مجاز و خارج از این یک متر تراکم دیگری فروخته نشده است .

وی با بیان اینکه در هوشمند سازی شهر تهران اکنون حدود ۱۴۰ خدمت ارائه می شود گفت: روزانه با سامانه ۱۳۷ چهار هزار تماس گرفته و از این تعداد هزار و ۵۰۰ خدمت مستقیم ارائه می شود .

قالیباف با اشاره به توسعه حمل و نقل در شهر تهران به تکمیل خطوط مترو و افتتاح خطوط سامانه تنرو اتوبوس اشاره کرد و افزود: اکنون ۸ خط مترو تهران کامل شده است در حالی که در سال ۸۴ فقط دو خط مترو آن هم به صورت ناقص و به طول ۷۴ کیلومتر با در نظر گرفتن خط کرج در تهران وجود داشت.

وی با بیان اینکه هیچ ایستگاه مترو با نقص در حوزه خدمات ایمنی و ساخت به بهره برداری نمی رسد گفت: اکنون ۱۷۰ ایستگاه مترو در تهران فعال است.

شهردار تهران درباره ایمنی خط هشت مترو نیز گفت: در حوزه قضایی شهر آفتاب براساس گزارشی که به این حوزه درباره خطر انحراف خودروها به خطوط ریلی مترو داده شده بود اعلام شد خط هشت مترو مشکل امنیتی دارد اما براساس قانون فاصله این خط ریلی با جاده رعایت شده است و چنین خطری وجود ندارد.

قالیباف تاکید کرد: شهرداری تهران مسئول ساخت این خط ریلی که خارج از شهر است نبود اما دولت از ما خواست که آن را بسازیم. امکان ندارد شهرداری تهران خطوط مترو را بسازد و در آن همه استانداردهای روز دنیا رعایت نشود.

وی افزود: مهمترین موضوع برای شهرداری ایمنی و رفاه شهروندان است. در حوزه حمل و نقل شهری اکنون حدود شش هزار اتوبوس که نیمی ازآنها عمر مفید خود را کرده در حرکت اند و با احتساب خارج کردن اتوبوس های فرسوده شش هزار اتوبوس کم داریم.

شهردار تهران ادامه داد: براساس قانون ۸۲ درصد هزینه تامین اتوبوس بر عهده دولت و ۱۸ درصد برعهده شهرداری است. در حوزه مترو نیز اگر دولت سهم خود معادل هزارو ۵۰۰ واگن را به شهرداری تحویل میداد اکنون به جای ۱۹درصد سفرهای شهری ۳۵ درصد این سفرها با مترو انجام و معادل ۱۰ میلیون مسافر جابه جا می شد. با تامین واگن های مورد نیاز مترو به وسیله دولت زمان ورود قطارها به ایستگاه ها به دو نیم دقیقه کاهش می یافت.

وی افزود: در حالی که در سال ۸۴ حدود ۲۷۰ واگن در مترو فعال بود اکنون این تعداد بیش از هزارو ۳۰۰ واگن است . در حالی که ۵۰ درصد تجهیز و ساخت مترو بر عهده دولت است اما اکنون سهم دولت در مترو بسیار کمتر از این است.

شهردار تهران با بیان اینکه برای ساخت یک کیلومتر خطوط مترو همراه با واگن آن ۲۳۰ میلیارد تومان نیاز است در سال گذشته کل بودجه ای که دولت برای مترو به شهرداری پرداخت فقط ۱۰۰ میلیارد تومان بود. در تهران ده خط بی آر تی بر اساس بررسی و به کارگیری تجربه کشورهای که در این زمینه شهرت جهانی دارند راه اندازی شده است.

قالیباف ادامه داد: در حوزه نو سازی تاکسی های فرسوده دولت همراهی خوبی انجام داد و اکنون تعداد بسیار کمی از تاکسی ها نیاز به نو سازی دارند.

وی با بیان اینکه سیاست زده ها از تهران به عنوان شهر سوخته نام می برند و این عنوان غیر قابل قبول است، گفت: شهر تهران شهر جدیدیست و ما از ابتدا کار خود را با برنامه آغاز کردیم و در این ۱۲ سال نیز کارها براساس برنامه پیشرفته است.

شهردار تهران افزود: در تهران خدمت به مردم باید به دور از گرایش های سیاسی، عمومی و مذهبی باشد و ما این نگاه را در کارهای خود رعایت و زمینه حوزه مردم را در انجام کارها فراهم کردیم. پیش از سال ۸۴ فاصله شمال ، جنوب و غرب و شرق شهر تهران روز به روز بیشتر می شد اما در ۱۲ سال گذشته این فاصله از نظر نرم افزاری و سخت افزاری کاهش یافته است.

قالیباف با بیان اینکه ۶۳ محل محروم در تهران وجود دارد که برخی از آنها در مناطق یک و دو تهران هستند گفت: محله های محروم و ۹۶ درصد مردم برای ما موضوعیت دارند و ما به آنها توجه کردیم .

وی تاکید کرد: در نشستی که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد شهرداری به دولت طرحی را برای رفع آلودگی و رفع ترافیک تهران در برنامه ای شش ساله ارائه کرد و همه قبول کردند که آلودگی و ترافیک با این طرح قابل حل است اما در ادامه دولت همراهی نکرد و مسئولیت اجرایی آن نیز بر عهده شهرداری نگذاشت. با این حال آن بخش از این طرح که مربوط به شهرداری بود تکمیل شده است .

شهردار تهران تصریح کرد: اکنون بیش از ۴میلیون خودرو در تهران وجود دارد و از شورای شهر جدید می خواهیم حل مسئله ترافیک و آلودگی هوا را در اولویت قرار دهد. در حوزه مدیریت بحران شهر تهران دولت کمترین حمایت را انجام داده است .

وی افزود: شهرداری در ۱۲ سال گذشته ۱۳۰ سوله بحران برای مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله ساخته است در حالی که پیش از آن چنین تاسیساتی در تهران وجود نداشت. هزار مدرسه برای زلزله آماده و پل های تهران ترمیم شده است .قانون شهرداری ها بسیار ضعیف و چالش بزرگی مقابل شوراهای شهر و شهرداری هاست.

مجید فراهانی منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگوی ضبط‌شده تلفنی در این برنامه با اشاره به اینکه شورای شهر تهران پس از انتخاب کاندیداها بلافاصله جلسات غیر رسمی خود را آغاز کرده است گفت: در مرحله اول فهرست ۲۴ نفره کاندیدای شهرداری مطرح شد و سپس این فهرست به ۷ نفر رسید تا از آنها برنامه عملیاتی برای اداره شهرداری طلب کنیم.

فراهانی با اشاره به اینکه قرار است در مرحله نهایی که فردا یا پس فردا است برنامه های تنظیم شده توسط نامزدها و کاندیداها ارایه شود افزود: ۲ نفر از۷ نفر به دلیل حضور در کابینه برنامه ای ارائه نکرده اند لذا فردا و پس فردا۵ نفر از منتخبان به ارائه برنامه خود خواهند پرداخت. امیدواریم پنجشنبه بعدازظهر خبر خوشی برای شهروندان تهرانی بدهیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین