|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
»
کد خبر: ۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
معجزه روحانی اما همان طرح موضوع "اعتدال" و تشخیص نیاز مبرم به آن در کشور است؛ آن هم در شرایطی که در این سال‌ها هیچ یک از ابعاد سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ از تصمیمات شتابزده، غیرمدبرانه و متاثر از نگاه‌های افراطی در امان نمانده است.
 - تاکید رییس جمهور بر اینکه "روحانی معجزه‌گر نیست" اشاره به یکی از نیازهای ضروری کشور در ابعاد مختلف تصمیم‌سازی در حوزه های کلان اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که در 8 سال اخیر نیاز به آن بیش از پیش احساس شده است.

به گزارش "تدبیر و امید"، چند روز قبل در مراسم معارفه وزیر جدید کشور و تودیع وزیر پیشین بود که حسن روحانی با بیان این جمله تلاش کرد تا از تکرار تجربه های تلخ گذشته در خصوص افزایش ناگهانی توقعات و انتظارات جامعه از دولت که در اکثر موارد منطق مشخصی هم ندارد، جلوگیری کند.

تجربه های نه چندان دور گذشته نشان می دهد که دولت های پیشین در مقاطعی به ویژه در آغاز کار خود با افزایش بی حد و حصر انتظارات جامعه از "نهاد دولت" مواجه شدند که نتیجه آن بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، مایوس شدن بخشی از جامعه بود که دل به تغییر و اصلاح بسته بودند.

حالت بدتر آن که متاسفانه در گذشته آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد کرده است، دل بستن به "شخص" به عنوان قهرمان و تغییردهنده شرایط بوده است. همان اتفاقی که در دوران اصلاحات نیز رخ داد و با وجود تزریق شدن روحیه امید به جامعه با عدم کنترل صحیح و افراط از جانبی دیگر تا حدی به بیراهه رفت و هرچه خاتمی گفت "قهرمان شمایید" کسی حرف او را نشنید.

رییس جمهور اما با درک ضرورت پرهیز از هرگونه تندروی و افراط، همه تلاش خود را به کار بسته است تا حتی سطح توقعات جامعه نیز بر اساس یک روال منطقی، با پرهیز از هرگونه افراط و در واقع دل بستن به امیدهای بدون منطق، رویاپردازانه و مقطعی رشد کند.

او در مراسم معارفه وزیر جدید کشور گفته است که "از نظر این دولت معتدل بودن مهم است من افراط را نمی‌پسندم و از اول هم مخالف بودم و این موضوع را نمایندگان مجلس و کسانی که در مجمع و مرکز تحقیقات استراتژیک با آنها بودم، می‌دانند. چرا که افراط‌گرایی را برای کشور و منافع ملی مضر می‌دانم و نه تنها در سطح داخلی بلکه برای امت اسلامی و امنیت جهانی مضر می‌دانم. حال اینکه چرا عده‌ای افراط گرا هستند بحث دیگری است."

اما شاه بیت سخنان رییس جهور در خصوص نفی "قهرمان گرایی" و لزوم "واقع گرایی" برای حل مشکلات کشور را باید در صحبت های بعدی او جستجو کرد؛ آنجا که گفته است "باید گفت منبع جوشان اعتدال حسن روحانی نیست بلکه ملت است که فرقی با دیگران ندارد؛ حسن روحانی معجزه‌گر نیست و معجزه قرن و دهه هم نیست اتصالی ویژه هم به آسمان ندارد و با پشت پرده‌ها هم اتصال ندارد؛ حسن تدبیر معجزه می‌کند و وحدت ملی معجزه به وجود می‌آورد."

معجزه روحانی اما همان طرح موضوع "اعتدال" و تشخیص نیاز مبرم به آن در کشور است؛ آن هم در شرایطی که در این سال‌ها هیچ یک از ابعاد سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ از تصمیمات شتابزده، غیرمدبرانه و متاثر از نگاه‌های افراطی در امان نمانده است.

نتیجه اتخاذ این سیاست و اعمال آن در ابعاد مختلف تصمیم سازی، تشکیل یک کابینه فراجناحی است که پیش از این از آن با عنوان دولت "آشتی ملی" یاد شده بود.

تاکید رییس جمهور بر اینکه " دولت بنده فراجناحی است و اینکه کسی در کنار من اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشد خیلی مهم نیست بلکه وصولگرایی مهم است" در واقع تصدیقی است بر مدعای فوق.

تشکیل چنین دولتی می تواند بعد از سال ها مفهوم اعتدال را نه فقط به تصمیمات کلان کشور که حتی به فضای توقعات و انتظارات جامعه بازگرداند؛ اعتدالی که به گفته خود روحانی  "شعاری عمومی" است و "اگر قدری در آن تامل کنیم خواهیم دید که ما به دنبال اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی هستیم."

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین