|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
سلفی حقارت، تحقیر مردم ، رفتار سخیف نمایندگان، قربانی شدن کرامت ملی ، آبروریزی پارلمانی ، خودباختگی به غرب ، خود کم بینی؛ اینها شاید کلید واژه هایی باشد که از چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا در روزنامه و تلویزیون، در شبکه های اجتماعی و حالا به لطف همین جنجال سازی بیش از حد داخلی‌ها، در رسانه‌های خارجی(!) مدام می شنوید و می خوانید.
 ماجرای یک سلفی، تمام مراسم تحلیف را که هیچ (!) تمام اخبار این چند روزه را تحت الشعاع قرار داد. حالا به جای آن که روی جلد رسانه‌های داخلی و خارجی از حسن روحانی تصویری باشد و از آغاز به کار دولت دوازدهم تحلیل و نوشته‌ای،دو سه عکس که یکی از آنها را اتفاقا حسن قشقاوی دیپلمات ایران گرفته، دائما دست به دست می چرخد و تکرار می شود.

البته همانطور که یکی از نمایندگان حاضر در آن سلفی معروف نمایندگان مجلس با موگرینی اذعان داشته ، ذوق زدگی برخی برای داشتن یک عکس، قابل توجیه و دفاع نیست.

اما ظاهرا همین تصویر که چند روزی است نقل محافل شده و سوژه ای برای تجزیه و تحلیل های
مختلف عمدتا تکراری، یک پشت پرده سیاسی هم دارد.

ماجرایی که کش آمد !

سلفی حقارت، تحقیر مردم ، رفتار سخیف نمایندگان، قربانی شدن کرامت ملی ، آبروریزی پارلمانی ، خودباختگی به غرب ، خود کم بینی؛ اینها شاید کلید واژه هایی باشد که از چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا در روزنامه و تلویزیون، در شبکه های اجتماعی و حالا به لطف همین جنجال سازی بیش از حد داخلی‌ها، در رسانه‌های خارجی(!) مدام می شنوید و می خوانید.

تحلیل پشت تحلیل، انتقاد پشت انتقاد، تخریب پشت تخریب و سردادن فریاد وامصیبتا... آنقدر جو علیه نمایندگانی که در روز تحلیف به دنبال عکس با موگرینی بودند، منفی است که کسی شجاعت عذر خواهی نماینده‌ای که صادقانه و بدون هیچ عذر و بهانه‌ای می‌گوید " اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوری می‌شود هزار و یک غلط، پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیر رسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند ولی به هرحال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض شان نمایندگی مردم می‌باشد عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی نمایم. امیدوارم مردم عزیز و بخصوص همشهریان گرانقدرم اعتذار اینجانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند" را هم نمی‌بیند...

ولی کش آمدن موضوع سلفی نمایندگان با موگرینی در این چند روز علی رغم تلخ بودن اصل ماجرا، چند زاویه دیگر نیز دارد که کمتر رسانه‌ها‌ و افکار عمومی بدان پرداخته اند وهنوز ترجیح می‌دهند تا یک طرفه به قاضی بروند.
**
هیئت رئیسه هم مقصر است

نخست آنکه نباید فراموش کرد، این هیئت رئیسه و دست اندرکاران مراسم تحلیف بودند که نمایندگان مجلس را تحقیر و زیر سوال بردند(!) آن هم به این دلیل که میان آن‌ها‌ و هیئت خارجی یک ردیف صندلی چیدند و مانع خوش و بش معمول سیاسی نمایندگان با هیئت خارجی و موگرینی شدند. آنطور که احمد مازنی دراینباره می‌گوید:"هیئت رئیسه مجلس راه ارتباط نمایندگان با مهمانان ویژه را در مراسم تحلیف بستند. این یک سلیقه نیست؛ این یک نوع نگاه به نمایندگان ملت است. "

وگرنه گرفتن عکس در شرایط عادی با موگرینی نمی‌توانست چنین جو منفی بیافریند.
**
موج سواری اصولگرایان بر یک سلفی سیاسی

اما نکته دوم دراین ماجرا، بهانه‌ای است که این روزها، جناح اصولگرا به دست آورده، تا به حمله علیه نمایندگان اصلاح طلب بپردازد -آن هم به خاطر آنکه تنی چند از این نمایندگان سلفی بگیر از فراکسیون امید هستند – تلاش اصولگرایان در القای این که همه سلفی بگیران اصلاح طلبند، در حالی است که تصاویر نشان می‌دهد، نه از یک جناح خاص بلکه مجموعه‌ای از فراکسیون امید، اصولگرایان رهروان ولایت و ولایی در عکس با موگرینی مشاهده می‌شوند. اما استفاده از لفظ‌ها‌ی تند اصولگرایان نسبت به نمایندگان سلفی بگیر حاکی از آن است که این عده می‌خواهند سلفی بگیران را تنها اصلاح طلبان معرفی کنند و ازهمین روست که سرکوفت‌ها‌یشان تمامی ندارد.

نمونه این حمله کنندگان، احمد توکلی است که آنچنان واژه‌ها‌یی گزنده در گفته‌ها‌یش به کار برده که باید آن را به مراتب زننده تر و دور از شان تر از سلفی گرفتن با موگرینی دانست. توکلی که به خیال خود می‌تواند ماجرای اخیر تحلیف را پتکی بر سر اصلاح طلبان کند در توئیتی نوشته است:" اگر به این معدود بی شرم سلفی بگیر مجلس بگوییم خاک بر سرتان، خاک ازاین سفله‌ها‌ عارش می‌آید و شکوه به خدا می برد " توهین آشکار توکلی و لفظ زشت او به عنوان یک نماینده سابق مجلس، اگرچه بی سابقه است، اما او تنها کسی نیست که اکنون بر این دریای پر آشوب، موج سواری می‌کند.

کافی است تا نگاهی به رسانه‌ها‌ی اصولگرا طی این دوروز هم بیندازید.

درحالیکه جریان چپ سعی داشت حاشیه اخیر را بدون یک جانبه نگری ویا هواداری و دفاع یک طرفه، توجیه کند و به همین دلیل به بررسی چرایی این اتفاق و انعکاس نگاه‌ها‌ی دوطرف مخالف و مدافع پرداخت، تنها نگاهی به تیترهای رسانه‌ها‌ی جریان راست، نشان می‌دهد که اتفاقا اصولگرایان تا چه اندازه از این به اصطلاح تحقیر ملی خوشحالند، مثلا روزنامه کیهان که ازاین واقعه با عنوان سلفی حقارت یاد می‌کند در قیاسی مع الفارق می‌نویسد:" این نمایندگان می‌خواهند پاسخ «مادر تحریم‌ها» را بدهند؟! "و بعد هم از آن با عنوان "صف کشیدن برای عکس یادگاری با ناقضان برجام" یاد کرده و نمایندگان را فاقد وجاهت قانونی تعبیر می‌کند، روزنامه وطن امروز هم با تیتر" تکرارنکن " سعی در القای این مطلب دارد که گویی همه نمایندگان سلفی بگیر اصلاح طلب هستند و از مردم می‌خواهد تا دیگر به " تکرار" پیروزی اصلاحات بر تندروی رای ندهند (!) "جوان "هم با عنوان " حال ملت بد شد "، این گروه را نمایندگان فراکسیون امید معرفی می‌کند که حال مردم از آن‌ها‌ به هم می‌خورد. صداو سیما هم به تخریب یکطرفه نمایندگان سلفی بگیر دست زده است. همه این‌ها‌ نشان می‌دهد، گویی این به ظاهر اتفاق ساده دلیلی شده برای جناح محافظه کار و حمله تمام قد به اصلاح طلبان در مجلس شده است. موج سواری جریان راست دراین مدت، از چنین موضوعی به قدری مشمئز کننده است که باید خیلی بیشتر از رفتار نمایندگان در روز تحلیف مورد شماتت قرار گیرد. خوشحالی اصولگرایان از موضوعی که اکنون به عنوان
حقارت ملت از آن یاد می‌شود بیش از گذشته بیانگر آن است که جریان راست، نه به ملت و منافع ایران بلکه تنها به امیال سیاسی و حزبی خود می‌اندیشد.

این در حالی است که ظاهرا اصولگرایان، این روزها چنان غرق در امیال سیاسی شان هستند که نمی‌توانند نیمه دیگر که همانا حضورنمایندگان اصولگرا در عکس سلفی با موگرینی است را ببینند.
**
فراموشکاری اصولگرایان ازرفتارهای دور از شان نمایندگان اصولگرا

از سوی دیگر هم احمد توکلی‌ها‌ و هم سایر جریانات اصولگرا فراموش کرده اند که نمایندگان اصولگرا دردوره‌ها‌ی پیش و حتی همین الان کارهایی انجام داده و یا حرف‌ها‌یی زده اند که به مراتب دون شان تر از سلفی گرفتن برخی نمایندگان با موگرینی است، هنوز اظهارات نماینده منتخب اصولگرایی که از واژه‌ها‌یی چون " پدر... " استفاده کرد و یا از الفاظ جنسی درباره برخورد با مسئولین بهره برد، در خاطره‌ها هست.

هنوز حرف‌های نادر قاضی پور، دیگر نماینده اصولگرایی هم که درنطق انتخاباتی اش می‌گفت: "نمایند‌ه‌ ملتم نه نمایند‌ه‌ چهارتا گرد‌ن کلفت. من نوکر مسئولین نیستم. کیفشان را حمل نمی‌کنم و تعریفشان نمی‌کنم. شما د‌ر د‌و ساعت به من 200 هزار رای د‌اد‌ید‌ برای اینکه مرا... تا به جان این مسئولان بیفتم. می‌گویند‌ یک روز پسر بچه‌ای را.... گفتند‌ تو چرا گریه می‌کنی؟ گفت:....

مملکت را به آسانی به د‌ست نیاورد‌ه‌ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای... نیست! مجلس جای زنان نیست، جای مرد‌ان است.... را از یاد نبردیم و زمانی که همین نماینده با یک خبرنگار درگیر شد و او را کتک زد را هم همین طور.

هنوز توهین مهدی کوچک زاده نماینده تند اصولگرای سابق مجلس که وزیر خارجه ایران را خائن خطاب کرد، در ذهن‌ها باقی است.

کسی نیست که از احمد توکلی و رسانه‌ها‌ی اصولگرا بپرسد وقتی یک نماینده اصولگرا، خارج از عرف و قانون و وظیفه نمایندگی‌اش، جماعتی را در... برای برهم زدن جلسه قانونی اصلاح طلبان تشکیل داد و به بهانه فتنه گر بودن این عده شر درست کرد و آشوب ایجاد، حرکتی در شان نمایندگان انجام داد؟ کسی که بعدها در گفتگو با خبرنگارها درباره دلیل کارش می‌گفت به شما ربطی ندارد....

چرا زمانی که کریمی قدوسی دیگر نماینده اصولگرا به دلیل امیال سیاسی، چندین بار مفاد محرمانه جلسات کمیسیون امنیت با ظریف را با انحراف به بیرون درز داد و باعث تحمیل هزینه‌ها‌ی بین المللی به کشور شد و یا حتی به تیم مذاکرات هسته‌ای اتهام جاسوسی زد، کسی از اصولگرایان به او نگفت که بالای چشمش ابروست؟ و دارد به منافع ملی ضربه می‌زند؟

ظاهرا حالا احمد توکلی نیز به جرگه همان‌ها‌یی پیوسته که رفتارهای زشت‌شان رسانه‌های اصولگرا را هیچ وقت به واکنش وانمی‌دارد و برای همین با استفاده از واژه‌ها‌یی مثل " خاک برسرتان "و" بی شرم "دروصف نمایندگانی که با رای ملت به مجلس رفته‌اند، سعی دارد تا سناریوی شرم آور اصولگرایان پس از ماجرای سلفی‌ها‌ را به منصه ظهور گذارد.

**
در بین‌المللی شدن ماجرا آیا فقط نمایندگان مقصرند؟

به هر روی ماجرای سلفی با موگرینی امروز به دنیا بیخ پیدا کرده است. شاید در نگاه اول، جهانی شدن داستان سلفی نمایندگان با موگرینی و آبروریزی ناشی از آن را هم بسیاری به رفتار نمایندگان مرتبط بدانیم اما با تمرکز بر نوع انتشار اخباری که امروز به دلیل این سلفی به دنیا مخابره شده است.

پی به مطلب دیگری خواهیم برد و درمی‌یا‌‌بیم که در بین المللی شدن آبروریزی نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا نه فقط نمایندگان بلکه شخصیت‌ها‌ی رسانه‌ای و سیاسی داخلی نیز سهیم هستند.

مثلا دیلی تلگراف بیان داشته:تعدادی از نمایندگان مجلس ایران به دلیل رفتار غیر حرفه‌ای و خلاف شان نمایندگی مورد انتقاد مردم در شبکه‌ها‌ی مجازی قرار گرفتند."

گاردین نیز نوشته: گروهی از نمایندگان مجلس ایران به دلیل مسابقه گذاشتن بر سر گرفتن سلفی با فدریکا موگرینی آماج حملات مردم قرار گرفتند. بسیاری از فعالان مجازی رفتار این نماینده‌ها‌ را شرم آور توصیف کردند."به گزارش انتخاب بازفید نیز نوشت: "تعدادی از نمایندگان ایران به دلیل هجوم برای گرفتن سلفی با مقام ارشد اتحادیه اروپا تحت حمله قرار گرفته اند.

این نشریه در ادامه، سخنان صادق خرازی را در لزوم آموزش پروتکل‌ها‌ و تشریفات به نمایندگان مجلس نقل قول کرد. "

در تمامی این اخبار دونکته به وضوح قابل مشاهده است؛ نخست، استناد تمامی این اخبار و تحلیل‌ها‌ی خارجی به اخبار و واکنش‌ها‌ی مردم و رسانه‌های داخلی ایران در شبکه‌های مجازی و یا مطبوعات و سایت‌ها و دومی استناد به واکنش‌ها‌ی شخصیت‌ها‌ و تحلیلگران ایرانی است.

به عبارتی بحرانی شدن این موضوع از سوی رسانه‌ها‌ و شخصیت‌ها‌ی سیاسی و همین طور واکنش‌ها‌ی منفی مردم در شبکه‌ها‌ی مجازی که این سلفی را تحقیر آمیز توصیف کردند باعث شد تا این موضوع به این شکل به گوش جهان برسد. این در حالی است که پس از پایان مراسم تحلیف هیچ یک از این رسانه‌های خارجی به چنین نکته‌ای توجه نکرده و آن را انعکاس نداده و یا قابل اهمیت نمی‌دانستند.

به عبارتی چند فریم عکس انتقادی از یک عکاس ایرانی، درج آن دریک توئیتر کاربر ایرانی، سپس انتشار گسترده آن در شبکه‌ها‌ی مجازی داخل ایران و البته تحلیل‌ها‌ی بیش از حد تحقیر آمیز از سوی ایرانیان، اکنون رسانه‌ها‌ی جهان و حالا دنیا را در جریان حرکت عجیب نمایندگان ایران قرار داده است.

از همین روست که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز دیروز در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار گفت:در همان مراسم، جمعی از روسای مجالس کشورها با این بنده حقیر خدمتگزار سلفی گرفتند، اما این رسانه‌ها بودند که انتخاب کردند کدامیک از دو سلفی را بیشتر بازتاب دهند.

منبع:آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین