|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۱۷۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
در پاسخ به این انتقادات که بعضا با تجمعاتی از سوی سپرده گذاران و مالباختگان همراه بود، سیف، رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی را ارائه کرد.
 رئیس کل بانک مرکزی به مشکلاتی که سپرده‌گذاران موسسات اعتباری ایجاد کرده بودند، پاسخ داد.

خبرانلاین نوشت: تاکنون بسیاری از مخاطبان سرویس مشکلات مردم درباره معضلاتی که موسسات اعتباری و مالی برای مردم ایجاد کرده اند، کامنتهای زیادی را در این سرویس درج کرده اند.

در پاسخ به این انتقادات که بعضا با تجمعاتی از سوی سپرده گذاران و مالباختگان همراه بود، سیف، رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی را ارائه کرد.

سیف در خصوص انتقادهای وارد شده به نحوه ساماندهی موسسات غیرمجاز كه به خصوص از سوی سپرده‌گذاران وارد می‌شود گفت: قبل از هرچیز مردم باید تفكیك كاملی میان موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز قائل شوند البته امروزخوشبختانه موسسه غیرمجاز فعال در بازار پولی كشور وجود ندارد و همه این موسسات تعیین تكلیف شدند. مشكل هم آن جا بود كه به دلیل حضور این موسسات و رقابت مخربی كه آن‌ها به وجود می‌آوردند هیچكدام از تصمیمات و سیاست های بانك مركزی آن طور كه انتظار می‌رفت اجرا نمی‌شد.

او گفت: وقتی در شورای پول و اعتبار نرخ سود ۱۵ درصد تعیین و به نظام بانكی كشور ابلاغ می‌شد، بلافاصله موسسات غیرمجاز كه هیچ نظارتی از سوی بانک مرکزی بر فعالیت آنها نبود، برای جذب سپرده‌گذار بیشتر، نرخ سود پیشنهادی را افزایش می‌دادند. به همین دلیل جریان نقدینگی از نظام بانكی به سوی موسسات غیرمجاز سوق پیدا می‌کرد، موسساتی كه مدیران آنها عموماً نه تحصیلات و نه تجربه‌ای در به كارگیری منابع مالی داشتند. البته در حال حاضر این موسسات از میان رفته‌اند و تعیین تكلیف شده‌اند؛ من هم به عنوان رییس‌كل بانك‌مركزی‌ مستمراً از استاندارها، وزارت كشور و نیروی انتظامی به صورت جدی خواسته‌ام به هیچ عنوان اجازه ندهند موسسه غیرمجاز جدیدی كه می‌تواند در ادامه به افزایش شعب اقدام کند، تشکیل شود. وی همچنین از مردم خواست برای چند درصد سود بیشتر به موسسات مالی غیرمجاز مراجعه نکنند.
سیف با اشاره به رویه بانك مركزی در تامین سپرده گذاران نظام بانكی ایران هم تاكید كرد: در دنیا روش ایجاد انضباط در بانك ها و موسسات مجاز عموماً تشكیل صندوق ضمانت سپرده هاست. این صندوق به منظور جلوگیری از بحران های اجتماعی در صورت ورشكسته شدن یك بانك یا موسسه اعتباری شكل گرفته است به این ترتیب در صورت وقوع بحران سپرده های مردم تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تضمین شده است. متاسفانه مشكل اینجاست كه در زمان انتخاب، سپرده گذار تنها به سود بیشتر توجه می كند، موضوعی كه به رقابت موجود در بازار دامن می زند.

وعده سود ۸۴ درصدی در موسسات

سیف گفت: در مواردی دیده شده كه یك موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز پرداخت ۸۴ درصد سود را هم وعده داده است. سوال هم اینجاست؛ سپرده گذاری كه دارایی خود را به چنین موسساتی می سپارد دقیقاً با چه تحلیلی به این نتیجه رسیده اند كه می توان در فعالیتی اقتصادی ۸۴ درصد سود كسب كرد و آن را به صاحبان سپرده پرداخت؟ آیا این بدان معنا نیست كه خود سپرده گذار می دانسته دارایی اش از میان خواهد رفت!؟ جالب تر این كه با وجود همه اطلاع رسانی ها گاه نمونه های شگفت انگیز هم دیده می شود به طور مثال در شهریار موسسه ای تشكیل شده و ۲۷۰ میلیارد تومان هم از مردم پول دریافت كرده است، البته به موقع با این موسسه برخورد شد اما باز باید پرسید مردم با چه استدلالی جرات می كنند دارایی خود را اینچنین آسان در اختیار دیگران قرار دهند؟

او در خصوص تخلفات بانك ها و موسسات اعتباری مجاز در پرداخت سود هم گفت:‌ بانك مركزی تلاش می كند این موسسات و بانك ها را با ابزارهای در اختیار، تحت كنترل قرار دهد. در این مسیر هم از ابزارهای مختلف از جمله اصرار بر شفافیت صورت های مالی، حفظ ذخایر به میزان كافی و جلوگیری از پرداخت سودهای كاذب و موهوم استفاده می كند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین