|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۷۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
اولا اینکه این 160 میلیون دلار از وجوه شرکت نیکو بوده است که به بانک ملت پرداخت شده، اما به دستور بازپرس پرونده این مبلغ در حساب بانک ملت توقیف شده است که نشان می دهد دادگاه نسبت به آن پول هم حساس بوده و هم آن را پیگیری کرده است.
 نهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، قاضی مقیسه در ابتدای جلسه امروز دادگاه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و  بر طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی مقیسه از متهم ردیف سوم درخواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و از خود دفاع کند.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم  پرونده موسوم به فساد نفتی با حضور در جایگاه  گفت: ریاست محترم دادگاه ادعا شده بنده در تاسیس و راه‌اندازی بانک اف آی‌ آی بی نقش داشتم، در صورتی که این بانک قبل از آشنایی بنده با بابک زنجانی ثبت شده بود و ارز از طریق فردی به نام «ه» منتقل شده است.

وی ادامه داد: شما گفتید که در بانک اف آی آی بی چه نقشی داشتم، بنده فقط همراه زنجانی بودم و هیچ نقشی در خرید بانک نداشتم. برای تایید صحبت‌هایم می‌توانید از دیگران هم سوال کنید؛ بنابراین این ادعا کذب است. بنده سهامدار بانک اف آی آی بی نبودم و برگه‌ای که از سوی دادستانی تهران ارائه شده که در آن نشان می‌دهد من سهامدار بانک اف آی آی بی بودم به اشتباه ترجمه شده است و کلمه دایرکتور در آن سند به معنی عضو هیئت مدیره است که ترجمه این سند کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: سهام بانک اف آی آی بی متعلق به شخص خاصی نیست. صد در صد سهام اف آی آی بی متعلق به بانک بابک زنجانی است.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی اقرار کرده که شما از بدو تأسیس بانک FIIB همراه او بوده‌اید و در زمان مشارکت بانک ملت جزو هیئت مدیره پوششی بوده‌ و در تمامی مجموعه هلدینگ با وی همراهی می‌کردید. همچنین قرار بود از سود حاصله، ۲ درصد نفع ببرید و این موارد در رأی دیوان عالی نیز تأیید شده است. اما شما در حال حاضر درست برخلاف این موارد صحبت می‌کنید. اختصاص ۵ میلیون یورو از محل فروش FIIB به شما در صفحه ۳۵۰ پرونده موجود است و این اقرار خود شماست؛ بنابراین بگویید که شما چه کاره بوده‌اید که این ۵ میلیون یورو را به شما داده‌اند؟ امضای فروش سهام بانک FIIB به بانک ملت و اقدام مؤثر در استرداد آن و کسب درآمد در پرونده موجود است و خود شما اقرار کرده‌اید که در این زمینه دو سفر به مالزی داشته‌اید و تشکیل جلسات مشترک در مورد بانک FIIB با حضور شخص شما بوده است؛ بنابراین هم اقرار و هم امضاء کرده‌اید پس در حال حاضر چه چیزی را انکار می‌کنید؟ آیا اقاریر خود را قبول دارید؟

فلاح هروی پاسخ داد: آن مواردی را که خودم نوشتم قبول دارم. من با سند و مدرک صحبت می‌کنم، شما ثابت کنید که ۵ میلیون یورو را من گرفته‌ام.

نجفی نماینده دادستان گفت: در حساب شما درج شده که تهاتر شده است، شما اعلام می‌کنید که دایرکتور چیز دیگری ترجمه شده است. اولاً ما ترجمه نکردیم که بخواهیم ترجمه غلط کنیم؛ ما اعتقاد داریم که شما سهامدار بوده‌اید. نه شما و نه بابک زنجانی شرایط بانکداری در مالزی را نداشته‌اید. شما عضو هیئت مدیره پوششی بوده‌اید، اینکه در حال حاضر این سهام به‌ نام ارزش‌ بانک یا کنت‌ بانک شد به این دلیل بود که شما به‌عنوان یک ایرانی نمی‌توانستید در مالزی بانکدار باشید.

فلاح هروی پاسخ داد: هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد من هیئت مدیره آنجا بوده‌ام. شرایط عضویت در هیئت مدیره بانک در مالزی داشتن تابعیت و اقامت و رزومه بانکی است که من هیچ‌کدام را نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: در این زمینه اقاریر شخص شما در جلد ۳۰ پرونده وجود دارد، اما مدام عضویت در هیئت مدیره را نفی می‌کنید. شما اقرار کردید چون عضو هیئت مدیره گروه بودم حضور من برای دیگران چشمگیر بود و مرتب جناب زنجانی برای اینکه به طرف‌های مقابل بفهماند که تنها نیست و یک تشکیلات دنبال این کار است من را علم می‌کرد؛ بنابراین وقتی می‌گویم که تشکیلات سازمان یافته برای غارت بیت‌المال وجود داشته است به این دلیل است، چون شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات بودید و هرجا می‌رفتید شما را به‌عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند و بابک زنجانی هرجا می‌رفت شما را همراه خود می‌برد.

فلاح هروی پاسخ داد: این مواردی که بیان کردید مربوط به بخش دیگری است. در حال حاضر بنده در مورد بانک FIIB صحبت می‌کنم.

قاضی مقیسه گفت: آیا اقاریری را که خواندم قبول دارید؟

فلاح هروی پاسخ داد: بله قبول دارم و با صداقت بیان کردم، اما چرا یک برداشت غلط را در جای دیگر تعمیم می‌دهید؟

قاضی مقیسه گفت: اگر اقاریر خود را قبول دارید چرا در مقابل دادگاه و رسانه‌ها انکار می‌کنید؟

متهم ردیف سوم پرونده پاسخ داد: امضای من جعل شده است.

قاضی مقیسه گفت: هیچ امضای جعلی‌ای وجود ندارد که بابک زنجانی بدون اطلاع شما آن را اسکن کرده باشد. اگر جعلی بوده چرا شکایت نکرده‌اید؟

فلاح هروی پاسخ داد: در تاریخ ۹/ ۲/ ۹۶ وقتی متوجه شدم شکایت کردم.

به گزارش ایسنا، نجفی نماینده دادستان در ادامه گفت: بحثی که درباره گزارش بانک مرکزی در کیفرخواست مطرح شده بر اساس سند و مدرک است. در آن گزارش آمده در فرم درخواست سوییفت اعلام شده که آقای فلاح فرد هماهنگ‌کننده هستند و از نیروهای امنیتی است. موضوع دیگری که شما در جلسه مطرح می کنید بحث جعل امضاست، چطور شما در دادگاه بدوی ادعای جعل نکردید اما امروز ادعا می کنید که امضای شما جعل شده است.

فلاح هروی متهم ردیف سوم در دفاع از خود گفت: بنده در دادگاه بدوی هم این موضوع را اعلام کردم که امضا جعلی است، اما متاسفانه کسی توجه نکرد البته بنده درباره آن جعل شکایت کرده ام. بحثی که درباره هیات مدیره پوششی مطرح می شود صرفا در راستای یک نامه از طرف زنجانی به بانک خارجی بوده است. این نامه که اصل آن موجود است مبنای هیات مدیره پوششی شده است.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارت حمید فلاح هروی گفت: آقای فلاح شما یک انسان زیرک و باهوش بوده اید و برای کسب منفعت دور هم جمع شدید؛ لذا نگویید که نامه ها و امضاها جعلی بوده است. خود شما در اظهارات خود گفته اید که در چند جلسه از معامله بانک خارجی حضور داشته اید، شما کسی بودید که از آغاز عملیات اجرایی خرید و فروش ها در جلسات حضور داشتید. شما در جلسه 7/ 4/ 91 که با حضور چند تن از وزرا و رییس بانک مرکزی برگزار شده، شرکت کردید.

قاضی افزود: جزء به جزء هزینه های زندگی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است. مثلا هزینه بلیط های سفر مالزی و  خرید بلیط مالزی برای دختر و داماد و هزینه ماساژور و حتی هزینه روکش صندلی خودروی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است؛ این موارد نشان می‌دهد که شما برای زنجانی فرد مهمی بوده اید. پس چطور می شود  که شما نقش صرفا همراه کننده داشته باشید، اما این همه هزینه برای شما صرف شده باشد.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: چطور کسی که در جلساتی با حضور وزیران شرکت می‌کند ادعا می‌کند نامه ها و امضاءها صوری بوده است.

فلاح هروی گفت: اگر اجازه دهید بنده تک تک این موارد را توضیح می‌دهم. بنده در جلسات به درخواست و دعوت آقای زنجانی شرکت می‌کردم.

قاضی مقیسه پرسید: مگر می‌شود کسی که سمتی ندارد در این جلسات مهم شرکت کند. مگر می شود که یک شخص همراه مثلاً محافظ حق امضاء داشته باشد.

فلاح هروی پاسخ داد: من در آن جلسات همراه آقای زنجانی به عنوان مشاور حضور پیدا می‌کردم. همراه بودن من صرفاً به معنی داشتن حق در اظهار نظر بوده است، چون من کارشناس بورس و سرمایه گذاری بودم.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات متهم گفت: اینکه می‌گویید صرفا همراه بوده ام و حق امضا هم داشته‌اید قابل درک نیست. مثلا در این دادگاه قاضی دوم همراه من است که در مسیر پرونده در جلسه حضور دارد. این بدین معنی است که چون نقش مهمی در رسیدگی دارد صاحب امضاء است و با وجود قاضی دوم دادگاه رسمیت پیدا می‌کند؛ بنابراین من نمی‌توانم بگویم که قاضی دوم صرفا همراه من در این جلسه بوده است چون او در رسیدگی به پرونده نقش مهمی در دادگاه دارد.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت:  شما مگر کارشناس نفت یا امور بانکی بودید که در آن جلسات حاضر می‌شدید. حرف من این است که شما در آن جلسات نقش مشارکتی داشته‌اید و صرفا عنوان همراه کننده نداشتید.

قاضی مقیسه از  متهم پرسید: مدرک تحصیلی تان چیست که به عنوان کارشناس در آن جلسات حضور پیدا می‌کردید؟

فلاح هروی گفت: من دکترای صنعت دارم و کارشناس بورس هستم و برای اظهار نظر در این موارد همراه زنجانی بودم. جلسه‌ای که در تاریخ 7/ 4/ 91 تشکیل شده بود درباره نفت و واگذاری نفت نبود، بلکه درباره خرید غذا و دارو بوده است. من در جلسه قبل هم گفتم که نقشی در خرید و فروش بانک FIIB نداشته ام. بنده به عنوان مشاور در آن جلسات حضور داشتم و در محتویات جلسات دخالت نمی‌کردم؛ لذا امضای من در آن جلسه مبنای خرید بانک FIIB نبوده است.

رییس دادگاه گفت: بر اساس اسناد شما 60 درصد از سهام بانک مذکور را فروخته و دوباره خریداری کرده‌اید، در این خصوص توضیح دهید.

نجفی نماینده دادستان در تشریح خرید و فروش 60 درصد سهام بانک FIIB چنین توضیح داد و گفت: در ابتدا این افراد 60 درصد از سهام بانک 4 میلیون دلاری FIIB را به بانک ملت به قیمت 90 میلیون یورو می‌فروشند. بر اساس اظهارات مسئولان وقت بانک ملت وقتی می بینند که سهام‌شان افزایشی ندارد می گویند که ما این سهام را نمی‌خواهیم لذا این افراد مجددا آن سهام را بعد از یک سال از بانک ملت به قیمت 160 میلیون دلار می‌خرند که البته این مبلغ از پول شرکت نیکو توسط زنجانی پرداخت شده است.

 متهم گفت: اینکه می‌گویید سهام خرید و فروش شده اصلا صحت ندارد، چون سهام اصلا جا به جا نشده بلکه یک تفاهم نامه بین بانک ملت با آقای زنجانی بوده است. یعنی بانک ملت در این خصوص سهمی نگرفته است، چون سهام باید از طریق ترکیه به بانک ملت منتقل می‌شد که البته این کار صورت نگرفت؛ لذا سهامی در واقعیت جا به جا نشده است.

وی درباره اینکه عضو هیئت مدیره بوده است، چنین پاسخ داد: لفظ هیئت مدیره در جایی کاربرد دارد که شرکت ثبت شده باشد، اما سندی وجود ندارد که نشان دهد شرکت ثبت شده است؛ لذا هیئت مدیره ای برای شرکتی که ثبت نشده وجود نداشته است، پس وقتی که هیئت مدیره‌ای وجود نداشته لفظ پوششی هم برای آن صادق نیست. ساده ترین و قوی‌ترین استدلال برای اینکه نقش من در بانک FIIB مشخص شود مراجعه به مکان‌هایی است که من در آن سمت داشته‌ام.

قاضی مقیسه گفت: شما در جلد 30 و در صفحه 60 آن اقرار کردید که عضو هیئت مدیره گروه بوده‌اید و زنجانی به خاطر اینکه به طرف مقابل بگوید تنها نیست من را علم می‌کرد، شما بگویید گروه به چه معنی است؟

فلاح هروی گفت: من عضو شرکت اس سی تی بنکرز بوده‌ام که کارش شرکت و سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلفی مثل املاک و کارخانه است.

نجفی نماینده دادستان در جهت دفاع از کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت و گفت: متاسفم که به خاطر کتمان شدن حقایق باید بیایم و در جایگاه توضیح دهم. شرکت اس سی تی بنکرز شرکتی بود که تمام عملیات های بانکی و صدور ال سی ها را انجام می‌داد. در آنجا آقای هروی نایب رئیس هیئت مدیره بوده، همچنین این فرد نایب رئیس شرکت هواپیمایی قشم و نایب رئیس شرکت هتل‌های سورینت بوده است. حرف این است که شما این همه سمت داشته‌اید، اما می‌گویید که من سمتی نداشته‌ام. شما در اقرارهای خود گفته‌اید که بانک FIIB عملا کار خاصی نداشت. نماینده بانک ملت هم عملا کاره‌ای نبود و عملیات‌های شرکت اس سی تی بنکرز در تهران انجام می‌شد. بر اساس اظهارات هر حواله‌ای که منتقل می شد اول در کارگروه مستقر در تهران تست شده، سپس انجام می‌شد. همه اینها بر اساس اظهارات شما بوده است. باید پرسید شما که این همه اطلاعات دقیق داشته‌اید چطور می‌گویید که من فقط یک مشاوره دهنده‌ بودم. آقای زنجانی در خصوص عضویت شما به عنوان عضو پوششی هیئت مدیره اعلام کرده که به حساب شما 5 میلیون یورو از محل فروش بانک خارجی پرداخت شده است و این نشان می دهد که شما دارای منافع و سهم در آن شرکت بوده‌اید.

نجفی ادامه داد: شما در خصوص امضای قراردادها چندین حرف را زده‌اید. یک بار گفته‌اید مشاور بودم، یک بار گفته‌اید کارشناس بوده‌ام و یک بار هم می گویید که فقط همراه کننده بودم، اما واقعیت این است که شما دارای سمت بوده‌اید. شما اقرار کرده‌اید که همه جلسات با حضور شما شکل می گرفته‌ است.

نجفی گفت: بابک زنجانی در اظهارات خود می‌گوید که آقای «د» توسط فلاح معرفی شده است. درست است که صرف معرفی فرد جرم نیست اما وقتی که این موارد در کنار هم جمع می‌شوند فعل مجرمانه صورت می گیرد. کارمند بانک FIIB می‌گوید که من در این بانک آنقدر بیکار بودم که گل‌ها را آب می دادم، یعنی بانک کار اجرایی واقعی نمی‌کرده است. مگر می‌شود سه درصد از سودها توسط زنجانی به شما پرداخت شود و شما بگویید که من فقط یک همراه بودم.

قاضی مقیسه گفت: وزرای نفت، 10 کشتی نفت را به شما تحویل می‌دهند که ببرید و غارت کنید. امضای شما وجود دارد، اما می گویید نه مشتری جذب کرده اید و نه در فروش دخالت داشتید؟

نجفی نماینده دادستان در ادامه جلسه گفت: طبق اظهارات «م. ح» معاون وقت امور بین الملل بانک ملت در جلد 42 صفحه 94 پرونده، قید شده که ارائه سیستم «آی وان» توسط شرکت اس سی تی بنکرز، فلاح هروی و بابک زنجانی به بانک ملت صورت گرفته است؛ بنابراین مشتری یاب هستی، چگونه می شود که می گویید نقشی نداشتم.

فلاح هروی پاسخ داد: سیستم آی وان را اولین بار فردی به نام «ه» در بانک ملت در ترکیه توضیح داد و حال آن را به اسم من می گذارند. من هیچ دخالتی در امور عملیاتی بانک ندارم  و هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد.

متهم افزود: کدام ال سی، سوئیفت و کدام دستور، جزو عملکرد من در این بانک بوده است. «ح. ش» که امین بابک زنجانی بود در خصوص عملیات بانک های زنجانی می گوید، خانم «م» مسئولیت تمامی امور اس سی تی بنکرز را بر عهده داشته است و بعد از ماموریت این خانم به تاجیکستان، آقایان «د» و «ص» مسئولیت اس سی تی را بر عهده گرفتند. زنجانی حدود 70 شرکت داشت و من در همه آنها عضویت نداشتم.

در ادامه نماینده حقوقی تأمین اجتماعی با اجازه رئیس دادگاه گفت: فلاح هروی در جلسه ای اعلام کرده که اولاً من کارمند شما نبودم که من را اخراج کنید، بلکه رئیس هیئت مدیره بودم؛ بنابراین آقای فلاح هروی اقرار کرده که عضو هیئت مدیره و سهام دار است.

قاضی مقیسه گفت: شما پولی را به غارت بردید که اکنون کسانی محتاج یارانه هستند و امید آنها تأمین اجتماعی است تا هزینه درمانشان تأمین شود. 5 فقره چک را گرفتید بدون اینکه چیزی بگویید.

متهم پاسخ داد: یکی از استدلال های نماینده دادستان پیرامون خرید بانک ملت مطرح شد. در این زمینه باید بگوییم که تا کنون به موسسه اعتباری توسعه نرفته ام و کسی را آنجا نمی شناختم. در 18 خرداد سال 92، بابک زنجانی من را از شرکت خود خارج کرد و هشت ماه بعد بازداشت شد. زنجانی در 26 آبان سال 94 گفته که من فلاح را به بانک ملت معرفی کردم اما در زمان دادگاه های علنی گفت که فلاح من را به بانک ملت معرفی کرده است.

فلاح هروی درباره تفاهم نامه امضا شده بانک ملت گفت: هیچ نقشی در این رابطه نداشتم، بلکه به عنوان نماینده اس سی تی بنکرز بودم، اما یک مشکل حقوقی پیش آمد و کنار رفتم.

قاضی مقیسه گفت: شما چه عضو هیئت مدیره باشید یا نباشید، این شرکت ال سی های جعلی را صادر کرده و امضای شما نیز موجود است.

مهدوی وکیل شرکت نفت در ادامه اظهار کرد: آقای هروی آیا اطلاع داشتید که بابک زنجانی بانک اف آی آی بی را چه مقدار خریده است؟ قبلا گفته شد که 4 میلیون دلار خریده و شما 160 میلیون دلار از پول نفت را به بانک ملت دادید. چرا این سند را امضا کردید که 160 میلیون دلار پول نفت غارت شود. شما در اس سی تی بنکرز مسئولیت داشتید؛ بنابراین با آن سابقه چطور آمدید و ال سی های یک میلیون دلاری به مسئولین نفت دادید؟ در حالی که یک دلار هم در بانک اف آی آی بی نبوده و حسابی وجود نداشته است.

فلاح هروی پاسخ داد: من چیزی را امضاء نکردم.

قاضی مقیسه گفت: طبق کیفرخواست، شما بانکی را که ارزش مالی آن 4 میلیون دلار بوده، 60  درصدش را به مبلغ 90 میلیون یورو به بانک ملت فروختید و دوباره از پول نفت 60 میلیون دلار به بانک ملت دادید و سپس بازستاندید. شما چه کاره بودید که امضاء کردید؟ آیا قرارداد را نخوانده امضاء کردید؟ آیا اجبارتان کردند؟

فلاح هروی گفت: من به اعتماد مدیر حقوقی بانک ملت و بدون مطالعه امضاء کردم.

قاضی مقیسه گفت: خودتان می دانید که این حرف کذب است. امکان ندارد مسئله به این مهمی را نخوانده، امضا کنید. جالب است که چه کسانی می خواستند تحریم ها را دور بزنند. شما قراردادی با این عظمت را نخوانده امضا کردید آن وقت می خواستید تحریم ها را دور بزنید.

نماینده دادستان در ادامه جلسه گفت: آقای هروی در جلسه فروش نفت حضور داشته و چون چانه می زند به وی پاداش می دهند.

فلاح هروی در دفاع از خود گفت: بنده قبول دارم که در فروش سهام بانک خارجی حضور داشته‌ام اما در فروش سهام بانک ملت اصلاً دخالتی نداشتم، البته همانگونه که گفتم اصلا سهامی بین این دو بانک جا به جا نشده است و بر اساس یک تفاهم نامه این اقدام انجام شده است. چون بانک ملت نمی‌توانست سهام این بانک را مستقیما بخرد تصمیم گرفته شد که بروند ترکیه و آنجا سهام را منتقل کنند.

رئیس دادگاه گفت: شما می‌گویید که من قرارداد فروش را امضاء کرده‌ام، لطفا بگویید که چه چیزی را فروخته‌اید؟

فلاح هروی پاسخ داد: فروش سهام.

قاضی مقیسه گفت: زودتر همین را بگویید که شما سهام فروخته‌اید. پس نگویید که من تفاهم نامه را نخوانده امضاء کرده‌ام.

در ادامه  رسیدگی به پرونده فلاحتی وکیل متهم ردیف سوم با کسب اجازه از ریاست دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: جناب آقای قاضی من فقط یک سوال از شما دارم. سوال من این است که این پول بیت المال که اینقدر به آن اشاره می‌کنید به بانک ملت داده شده است. چرا کسی درباره آن پول سوال نمی‌کند و کسی درباره آن پول شکایتی نکرده است، اگر بانک پول بیت المال را ببرد مگر نباید پیگیری کرد.

نجفی در پاسخ به سوال این وکیل گفت: اولا اینکه این 160 میلیون دلار از وجوه شرکت نیکو بوده است که به بانک ملت پرداخت شده، اما به دستور بازپرس پرونده این مبلغ در حساب بانک ملت توقیف شده است که نشان می دهد دادگاه نسبت به آن پول هم حساس بوده و هم آن را پیگیری کرده است.

در ادامه  قاضی مقیسه خطاب به وکیل متهم گفت: آقای فلاحتی این نوع دفاع کردن اصلا خوب نیست. خوب بود شما حداقل پرونده را به طور کامل مطالعه می‌کردید. خوب نیست که صرفاً با مطالعه کیفرخواست در دادگاه حاضر شوید. پاسخ شما را آقای نجفی دادند که این مبلغ هم توسط بازپرس پرونده توقیف شده است. باید بدانید که بازپرس پرونده، نماینده دادستان و حتی خود دادستان نسبت به تمام این مبالغ حساس هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند که این پول به بیت المال بازگردد.

قاضی صلواتی ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت که ادامه رسیدگی به فردا موکول می‌شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین