کد خبر: ۱۷۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
انتخابات و تشكيل دولت براساس آراي مردم از اساسي‌ترين بنياد «دموكراسي» خوانده مي‌شود. بسياري از مواضع سياسي دولت‌هاي اروپايي و ديگر كشورها و دولت‌هايي كه از طريق انتخابات و آراي مردم شكل گرفته‌اند در تفاوت، ‌تضاد و يا رد سياسي دولت‌هاي ديگر، از پايه نداشتن انتخابات آزاد، پارلمان و دولت مردم‌سالار در اين كشورها است.
 روزنامه اطلاعات نوشت:حضور بيش از 120 هيأت عالي‌رتبه از كشورهاي اروپايي، آسيايي، آفريقايي و آمريكاي لاتين در مراسم تنفيذ و تحليف، تهران را در مركزيت توجه رسانه‌اي و سياسي بين‌المللي قرار داد. در دو روز گذشته رسانه‌ها در اروپا و آمريكا مهمترين گزارش‌هاي خبري و تفسيري خود را به آغاز دور جديد رياست جمهوري دكتر روحاني و قدرت جمهوري اسلامي‌ايران در تشكيل دولتي مردمي‌از طريق انتخابات دمكراتيك معطوف كردند و ايران را مركز دموكراسي (مردم‌سالاري) در منطقه خاورميانه ناميدند. اين موج رسانه‌اي در حالي كه پيام محوري سخنراني‌هاي رهبري، رئيس جمهور، رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه صلح، امنيت، مبارزه با تروريسم و تعامل سازنده با كشورها بود بسيار فراگير و مورد توجه مخاطبان رسانه‌ها قرار گرفت. همزماني اين حضور بين‌المللي در تهران در مراسم تنفيذ و تحليف با فضاي طرح تحريم آمريكا عليه جمهوري اسلامي‌ايران و شعارمحوري ترامپ براي انزواي ايران موجب شد تا بسياري از تحليلگران سياسي، به‌خصوص در اروپا و آمريكا به تكرار بيان انزواي ترامپ در جامعه بين‌المللي بپردازند. به‌طوري كه در چند روز گذشته سياست تحريم و تهديد كنگره آمريكا و كاخ سفيد مورد نقد محافل سياسي غرب قرار گرفت و آن را سياستي شكست‌خورده ارزيابي كردند. نكاتي كه از انجام مراسم تحليف در مجلس شوراي اسلامي‌با حضور نمايندگان و هيأت عالي‌رتبه بيش از 120 كشور مي‌توان به اختصار آورد، چنين است:

1ـ‌ترامپ بارها قبل از رياست جمهوري در دوره مبارزات انتخاباتي و بعد از پيروزي و قرار گرفتن در كاخ سفيد، سياست‌محوري خود را «انزواي ايران» در منطقه و در سطح بين‌الملل معرفي كرد. رئيس جمهور آمريكا اجراي طرح تحريم‌هاي سياسي، مالي و اقتصادي آمريكا عليه جمهوري اسلامي‌ايران را براي منزوي كردن تهران در روابط بين‌الملل و تشكيل جبهه گسترده ائتلاف عليه ايران خواند. ترامپ خيلي زود دريافت كه قادر نيست شعار انتخاباتي خود براي پاره كردن پيمان بين‌المللي برجام را عملي كند، اما به‌جاي آن به زنده‌سازي تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري اسلامي‌ايران با دو هدف سازمان‌دهي جبهه ائتلاف جديد عليه ايران و انزواي جمهوري اسلامي‌در روابط بين‌الملل، روي ‌آورد. آنچه كه در دو روز گذشته در آغاز به‌كار دولت جديد (دوازدهم) در تهران در مراسم رسمي‌به جهانيان نشان داده شد، شكست برنامه‌ريزي مشاوران ترامپ و دو هدف آنها (تشكيل جبهه ائتلاف جديد عليه ايران و ديگري انزوا و محبوس‌سازي جمهوري اسلامي‌ايران) بوده است. ترامپ و كنگره آمريكا با نمايندگان و سناتورهاي نژادپرست آن كه در سيطره لابي صهيونيست‌ها در نيويورك و واشنگتن قرار دارند، از شناخت مختصات سياسي ـ‌ اقتصادي امروز جهاني و روابط كشورها غافلند. دوران تشكيل ائتلاف آن هم با محوريت «تحريم» به‌سر رسيده است و ديگر بامحوريت تحريم نمي‌توان جنگ جديدي را كليد زد!

تهران در دو روز گذشته صحنه يك رويداد سياسي بين‌المللي شد كه در آن رئيس جمهور ايران به همراه نمايندگان 120 هيأت عالي‌رتبه از كشورهاي اروپايي، آسيايي،‌ آفريقايي و آمريكاي لاتين به ائتلاف استراتژيكي، صلح و امنيت از طريق تعامل و روابط سازنده آري گفتند. اين نماد شكست سياست تحريم و تهديد، انزوا و جنگ ترامپ رئيس جمهور آمريكا است.

2ـ انتخابات و تشكيل دولت براساس آراي مردم از اساسي‌ترين بنياد «دموكراسي» خوانده مي‌شود. بسياري از مواضع سياسي دولت‌هاي اروپايي و ديگر كشورها و دولت‌هايي كه از طريق انتخابات و آراي مردم شكل گرفته‌اند در تفاوت، ‌تضاد و يا رد سياسي دولت‌هاي ديگر، از پايه نداشتن انتخابات آزاد، پارلمان و دولت مردم‌سالار در اين كشورها است.

ما در خاورميانه قرار گرفته‌ايم كه انتخابات آزاد و انتخابات دولت مردمي‌و نهاد مجلس در اين منطقه و كشورهاي آن بسيار نادر و معدود است. در اين منطقه كه هنوز كشورهاي با هويت قبيله‌اي و حاكميت موروثي هويت سياسي دارند، ايران كشوري است كه همه نهادهاي ملي آن از طريق آراي عمومي‌مردم شكل مي‌گيرد و در تعريف تشكيل جمهوري بالاترين شعار انقلاب اسلامي،‌ «ميزان رأي ملت» است. براين اساس مراسم سوگند (تحليف) رئيس جمهوري كه در قانون اساسي بعد از رهبري عالي‌ترين مقام اجراي كشور ناميده شده است، در مجلس شوراي اسلامي‌و در برابر نمايندگان ملت انجام مي‌پذيرد. مجلس شوراي اسلامي‌ديروز آغاز به‌كار دولت جديد (دوازدهم) را در حالي رسميت بخشيد كه حضور 120 هيأت عالي‌رتبه از كشورهاي جهان آن را در سيماي نهادينه شدن دموكراسي در ايران نشان داد.

3ـ روحاني و دولت جديد (دوازدهم) مشكلاتي در پيش‌رو دارند كه حداقل صورت مسأله آن براي رئيس جمهور و دولتمردان همراه او، همچنين براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌شناخته شده است و هر دو نهاد دولت و مجلس در تشخيص صورت مسأله مشكلات امروز مردم و كشور هم‌صدا و هم‌نظر هستند. اكنون فضاي عمومي‌داخلي و تا حدودي شرايط بين‌المللي براي پيشرفت كار دولت و سامان‌دهي امور، به‌‌ويژه در دايره اقتصادي و علي‌الخصوص معيشت عمومي‌مردم مساعد و فراهم است مردم انتظار دارند تا مسير گشايش از طريق شعار اعتدال كه روحاني رئيس جمهور انتخاب كرده است، فراهم آيد. باور كنيد مردم از سياست‌زدگي و «جنگ بر سر منفعت‌جويي» خسته‌اند و از آن فاصله گرفته‌اند. شعارهاي تكراري در دايره سياست‌زدگي و براي حفاظت از منافع خاص، ديگر رونق ندارد و مردم‌پسند نيست. اگر نيمي‌از آنچه كه رئيس جمهور در مراسم تنفيذ و تحليف گفت از طريق همكاري دولت و مجلس اجرا شود، جمهوري اسلامي‌بدون ترديد به مرحله جديدي صعود پيدا خواهد كرد و مردم به آينده بهتر اميدوارتر خواهند شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین