|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۷۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
موسسه ثامن الحجج تعطیل و تعیین تکلیف شد و سپرده گذاران آن هم بر اساس زمان بندی در حال دریافت سپرده های خود هستند و پرونده در دادگاه تشکیل شده است.
 رئیس کل بانک مرکزی درباره موسسات اعتباری ثامن و مهر اقتصاد گفت: موسسات کوثر، ثامن و مهر اقتصاد در حال تجمیع هستند و این موضوع برای سپرده گذاران و دارایی‌های آنها تزلزلی ایجاد نمی‌کند و این‌ها مجموعه‌های متعادلی هستند که در مدیریت خود دقت‌های لازم را داشتند.

 ولی‌الله سیف در برنامه نگاه یک درباره موسسات اعتباری عنوان کرد: ثامن الحجج با ثامن الائمه متفاوت است.

وی افزود:موسسه ثامن الحجج تعطیل و تعیین تکلیف شد و سپرده گذاران آن هم بر اساس زمان بندی در حال دریافت سپرده های خود هستند و پرونده در دادگاه تشکیل شده است.

سیف گفت: اما موسسه ثامن الائمه نام خود را پس از تصویب بانک مرکزی مبنی بر اینکه نباید از اسامی متبرکه استفاده شود، به «ثامن» تغییر داد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: موسسه ثامن مشکل خاصی ندارد و در حال تصمیم‌گیری برای تجمیع موسسه ثامن با موسسه کوثر تجمیع هستیم تا با هم فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی اخبار منتشر شد که تعدادی از بانک های بزرگ در دامن زدن به شایعه بروز بحران بانکی نقش داشتند تا بتوانند سپرده های مردم را به سمت خودشان هدایت کنند آیا این موضوع را تایید می کنید؟ گفت: خیر. این استنباط ها غلط است و اکنون همکاری خوبی میان بانک ها وجود دارد.

سیف ادامه داد: دشمنان ما تلاش داشتند شایعاتی را در کشور رایج کنند تا ذهنیت مردم را تحت تاثیر موسسات غیر مجاز به نظام بانکی کشور تعمیم دهند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نظام بانکی ما با اقداماتی مانند جلوگیری از توزیع سود موهوم و تقویت ذخایر بانکی، استحکام مناسب تری پیدا کردند و در این مسیر حرکت می کنند.

وی بیان کرد: موسسه ثامن الحجج بدون هیچ تخصصی 500 شعبه در سراسر کشور تاسیس کرد و حدود 12 هزار و 800 میلیارد تومان پول جمع کرده بود و پول ها را بر باد داد اما بخش هایی از آن را توانستیم بازیافت کنیم.

وی افزود: فسادهای مختلف و تطمیع افراد، استخدام فرزندان مسئولان از جمله اقدامات آنها بود.

سیف گفت: موسسه فرشتگان هم این گونه بود که اکنون مسئول آن در زندان است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تلاش بانک مرکزی این است تا خسارت مردم آسیب دیده از این موضوع را به حداقل برساند.

وی گفت: به محض اینکه دارایی های این موسسات شناسایی شود در مرحله اول اصل پول سپرده ها و در مرحله دوم سود متعارف آن پرداخت خواهد شد و بر اساس قرارداد این موسسات عمل می شود.

سیف ادامه داد: از آنجا که این موسسات ورشکستگی مقصر هستند، طلب سپرده گذاران از همه دارایی های آنها پرداخت می‌شود و حتی سهام آنها متعلق به سپرده گذاران است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از طریق بانک مرکزی خط اعتباری به کاسپین داده شد و در حال پرداخت است.

وی افزود: متاسفانه دو گروه از سپرده گذاران درشت این موسسه مشکلاتی را ایجاد کردند یک گروه همان مدیران متخلفی هستند که اکنون در زندان هستند عده ای هم سپرده گذاران درشتی هستند که نمی خواهند اجازه دهند تا تکلیف سپرده گذاران کوچک مشخص شود و تلاش می کنند با روش های مختلف مانع از دریافت این سپرده شوند.

سیف ادامه داد: تلاش می کنیم با شناسایی هر چه دقیق تر دارایی ها به تعیین تکلیف سپرده های آن ها سرعت ببخشیم و از آنها انتظار داریم همراهی کنند و اگر اطلاعاتی در باره دارایی ها دارند، اعلام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره گمانه زنی‌ها برای کابینه دولت دوازدهم و در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم حضور خواهید داشت؟ گفت: در این زمینه رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد و بر اساس نیازی که در کابینه احساس کند با نوع عملکرد و شناختی که دارد تصمیم می گیرد اما به صورت معمول دوره‌های مسئولیت بانک مرکزی 5 ساله است و بنده احتمالاً این توفیق را خواهم داشت که حداقل یکسال آینده را حضور داشته باشم.

سیف با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط سختی آغاز به کار کرد، افزود: با سعه‌صدر برنامه‌ریزی هایی انجام شد و نتایج پربار و پرثمری را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز و اقتصاد، روند کاهشی تورم از 40 درصد به تک رقمی و اصلاحات نظام بانکی از جمله دستاوردهای ارزشمند دولت یازدهم است.

این مقام مسئول تعیین تکلیف موسسات اعتباری غیر مجاز را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و اضافه کرد: وضعیت بازار پولی کشور آشفته بود و بازار غیرمتشکل پولی شامل موسسات اعتباری بزرگ و گسترده در سراسر کشور داشتیم که با سرمایه های مردم ریسک های بسیارزیادی را ایجاد می کردند اما اکنون تعیین تکلیف شدند.

سیف با بیان اینکه سعی می کنیم سیاست پولی اثر بخشی را داشته باشیم، گفت: اکنون موسسه غیر مجازی که بتواند ادامه فعالیت دهد نداریم و ادامه فعالیت آنان فسادهای زیادی را در زمینه های مختلف ایجاد می کرد که ریشه های آن از بین رفت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه موسسه غیر مجاز نداریم گفت: همه این موسسات تعیین تکلیف شدند و این یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است.

وی از استانداران، نیروی انتظامی و وزارت کشور خواست تا اجازه آغاز نطفه جدید موسسات غیر مجاز را ندهند.

سیف با بیان اینکه نرخ بالاتر سود ریسک بالاتر را در پی دارد، از مردم هم خواست گول چند درصد سود بالاتر برخی موسسات را نخورند .

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دنیا به این نتیجه رسیده است که صندوق ضمانت سپرده برای مواقع بحرانی باید وجود داشته باشد تا در صورت ورشکستگی تا سطحی از مطالبات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه مردم باید در سپرده گذاری خود حتی در موسسات مجاز دقت کنند، افزود: صندوق ضمانت سپرده ها تا 100 میلیون تومان را ضمانت و بیمه کرده است.

سیف گفت: اگر کسی بیش از این پس انداز می‌کند باید دقت کند سپرده‌های خود را در بانک‌های مختلف بگذارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی بر روی بانک و موسسات مجاز نظارت می کند، افزود: اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی وجود دارد.

یکی از بزرگترین مشکلات ما در پیاده سازی نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار، فعالیت‌های مخرب موسسات غیر مجاز بود

وی با بیان اینکه موسسه ای را داشتیم که 84 درصد سود می‌پرداخت اما کلاهبردار بود، گفت: در شهریار جایی درست شد که 270 میلیارد تومان از مردم پول جمع کرد که البته به موقع به سراغش رفتیم و آن را تعطیل کردیم.

سیف افزود: یکی از بزرگترین مشکلات بانک مرکزی در پیاده سازی نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار، فعالیت های مخرب موسسات غیر مجاز بود.

وی ادامه داد: اکنون در نظر داریم بسته سیاستی پولی مناسب را به تدریج پیاده سازی کنیم تا منجر به آرامش بازار شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظام بانکی ما بر اساس قانون بانکداری بدون ربا فعالیت می کند گفت: در قانون بانکداری بدون ربا بانک وکیل سپرده گذار است و منابع سپرده گذار را در فعالیت های مثبت اقتصادی و عقود اسلامی مصرف می کند.

وی افزود: بر اساس قانون بانکداری بدون ربا نمی‌توانیم نرخ سود تعیین کنیم بنابراین شورای پول و اعتبار اگر نرخ را تعیین می کند علی الحساب است.

سیف ادامه داد: این طرح در دو هفته آینده عملیاتی می شود تا کل بانک‌ها مکلف شوند نرخ سود علی الحساب 15 درصد فعلی را رعایت کنند و در آخر سال اگر سود آنها بیشتر یا کمتر شد محاسبه و پرداخت کنند و هر بانکی که خلاف این رویه عمل کند تخلف کرده است.

زمان انتظار وام ازدواج نباید بیش از یک ماه باشد

وی درباره وام ازدواج هم گفت: منابع قرض الحسنه نظام بانکی از محدودیت هایی برخوردار است و رشد بالایی ندارد اما در همین شرایط مبلغ قرض الحسنه وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون تومان رسید و نظام بانکی تلاش بسیار گسترده ای را انجام داد تا بتواند این نیاز را تامین کند.

سیف ادامه داد: با طولانی شدن صف انتظار برای دریافت وام ازدواج طرح ضربتی را اجرا کردیم که موثر واقع شد و پیش بینی ما این است که تا پایان شهریور صف از بین برود و زمانی که شخصی تقاضای وام ازدواج می کند تا دریافت وام بیشتر از یک ماه نباشد.

وی اضافه کرد: بانک ها برخورد مثبتی را در این باره داشتند و رضایت عمومی هم به وجود آمده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ تورم در پایان سال 95 نه درصد بود اما در فروردین و اردیبهشت مقداری افزایش یافت و در خرداد به 10 و 2 دهم، تیر به 10 و سه دهم درصد رسید اما تورم نقطه به نقطه روند نزولی پیدا کرد و به این معنی است دوباره به دامن تک رقمی شدن نرخ تورم بر می گردیم.

سیف افزود: آمار بانک مرکزی در مقایسه با آمار مرکز آمار مقداری بالاتر است و آمار مرکز آمار ایران 2 تا سه درصد کمتر نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تغییر سال پایه آماری خود است، ادامه داد: در گذشته 83 بودیم و اکنون 90 است و از ماه آینده مبنا، سال 95 خواهد بود که این موضوع موجب افزایش دقت در محاسبات خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه می توانیم این اطمینان را داشته باشیم که در دامنه تورم تک رقمی بمانیم.

وی افزود: به علت افزایش تورم نقطه به نقطه، تورم افزایش یافت و این افزایش شاید به علت افزایش قیمت ارز و گروهی از کالاها بود.

سیف با بیان اینکه تورم انتظاری روند نزولی دارد، گفت: با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه روند نزولی یافته است، شرایطی ایجاد می شود که در ماه های آینده هم روند نزولی تورم را شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تورم تا سه ماه آینده دوباره تک رقمی خوهد شد و افزایش نرخ ارز کند و تعدیل می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین