کد خبر: ۱۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
درحال حاضر مشخص است این است که آمریکا که نتوانسته منافع گسترده ای در این کشورها کسب کند و حالا سعی دارد با دخالت در روند انتخابات این کشورها به هر شکلی در آینده این کشورها تاثیر گذار باشد.
هر چند نگاه آمریکا این روزها معطوف به تحولاتی همچون اوکراین، مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با صهیونیست‌ها و مساله هسته‌ای ایران است، اما تحولاتی دیگر در منطقه خاورمیانه و آسیا در حال شکل‌گرفتن است که برای آمریکا بسیار با اهمیت به نظر می‌باشد.

در افغانستان، طی یک ماه گذشته ملت افغانستان سومین دور انتخابات ریاست جمهوری را در کشور تجربه کردند که وجه اهمیت آن اولین انتقال قدرت سیاسی از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر در کشور بود.

اخیرا نیز انتخابات عراق نیز برگزار شد که اهمیت آن نیز در وجود گروه های معارض مسلمان با یکدیگر و ورود نیروهای سلفی و تروریست در این کشور ناامن بود. انتخاباتی که به واسطه آن پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهور از صندوق های رای درنهایت بیرون می آمدند.

در سوریه، نیز انتخابات سرنوشت سازی در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد که نتیجه سه سال جنگ خانمان سوز در سوریه تا حدودی بسیار زیادی روشن خواهد شد.

و در نهایت لبنان که انتخاب رئیس جمهوری در آن نقش بسیار مهمی در روند مذاکرات صلح، آینده رژیم صهوینیسیتی و با توجه به این که قبل از انتخبات سوریه خواهد بود در تعیین حاکمیت دمشق نقش اساسی خواهد داشت.

حال این پرسش مطرح است که چرا تحولات و انتخابات این کشورها برای آمریکایی ها اهمیت دارد و به صورت آشکار و پنهان به دنبال تاثیرگذاری بر نتایج آن می باشند؟

در عراق و افغانستان، انتخابات هر دو کشور تعیین کننده دولت آینده و ساختار سیاسی و اجتماعی آن است و آمریکا پس از ۱۳ سال اشغال افغانستان و هشت سال اشغال عراق حاضر به پایان دادن دخالت هایش در این کشورها نیست و حال که در حوزه نظامی در افغانستان و عراق شکست خورده تلاش دارد تا ساختار انتخاباتی این کشورها را به سمتی هدایت کند تا دولتی برآمده از خواست خود در آن دو کشور بر سرکار آید. ضمن اینکه آمریکا همواره تلاش دارد تا به تمام دنیا بقبولاند که این که کشورها توان تامین امنیت خود را ندارند و در نهایت نیازمند حضور و همراهی آمریکا خواهند بود.

اگرچه، روند انتخابات در هردو کشور که با امنیت کام برگزار شد نشان داد آمریکا به هیچ وجه به خواسته خود نرسیده است.

در همین حال آمریکا همزمان با برجسته سازی مساله تخلفات انتخاباتی و نیز عدم رعایت حقوق جریان های سیاسی و قومیت ها، دخالت های سیاسی و حتی تحمیل دموکراسی آمریکایی به این کشورها را اجرا می کند.

و دو کشور سوریه و لبنان؛ کشورهایی که هر دو انتخابات ریاست جمهوری در آن در سرنوشت رژیم صهیونیستی تاثیرگذار خواهند بود.

اگر این موضوع وجه مشترک هردو انتخابات باشد؛ در سوریه آمریکا به دنبال نهایی کردن هدف اولیه خود که سرنگونی دولت بشار اسد بوده است می باشد. هدفی که به نظر می رسد حالا دیگر با ابزار نظامی قابل دسترسی نخواهد بود و تنها با تمسخر روند انتخباتی این کشور و البته مهمتر از آن تجهیز مخالفان سوری میسر خواهد شد.

در لبنان اما، تمام تلاش این کشور بر این خواهد بود تا با دخالت های خود جریانی ضد شیعی و تفرقه افکن مسند قدرت را در دست بگیرد تا از قبل آن بتواند به کاهش محبوبیت و قدرت روزافزون حزب الله لبنان در تهدید رژیم صهیونیستی و نزدیکی با ایران دست پیدا کند.

اصلی که درحال حاضر مشخص است این است که آمریکا که نتوانسته منافع گسترده ای در این کشورها کسب کند و حالا سعی دارد با دخالت در روند انتخابات این کشورها به هر شکلی در آینده این کشورها تاثیر گذار باشد.

منبع: الف
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین