|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۷
کد خبر: ۱۷۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
عقربه های ساعت ، 14و 30 دقیقه را نشان می دهد و درهای ورودی مجلس برای خبرنگاران داخلی و خارجی و میهمانان باز می شود. میهمانان از در شماره یک و خبرنگاران از در شماره دو به خانه ملت وارد می‌شوند.
 عقربه های ساعت ، 14و 30 دقیقه را نشان می دهد و درهای ورودی مجلس برای خبرنگاران داخلی و خارجی و میهمانان باز می شود. میهمانان از در شماره یک و خبرنگاران از در شماره دو به خانه ملت وارد می‌شوند.

با ورود به سالن ورودی در شماره دو ، ازدحامی از خبرنگاران خارجی و داخلی جلب توجه می‌کند که به ترتیب با دریافت کارت‌های ورودی و بازرسی به حیاط مجلس قدم می گذارند تا با گذر از راهروها وارد اولین سالن ‌شوند، سالن با فرش‌هایی قرمز و با تابلوهایی از مراسم تحلیف یازدهم پوشانده شده است.

میهمانان با گذر از گیت وارد لابی می شوند تا به صحن علنی مجلس وارد شوند اما خبرنگاران داخلی و خارجی با گذر از پله‌ها به جایگاه خبرنگاران می روند تا با باز شدن درهای صحن علنی وارد شوند.

گفته می شود که شماری از خبرنگاران نتوانسته اند خود را به این مراسم برسانند.

یک ساعتی مانده است به شروع مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب مردم ؛اما برای همین مراسم ، معلوم است که نه تنها از ساعاتی قبل که از روزهایی چند برای تدارکاتی بی شمار از ریز و درشت ، زحمت ها کشیده شده است.

خبرنگاران ، عکاسان، تصویر برداران داخلی و خارجی ، میهمانان خارجی و داخلی و چه محشری و چه بیا و برویی!

علی لاریجانی و مسعود پزشکیان شاید بیش ازیکساعت باشد که در تالار آفتاب مجلس ایستاده اند ؛ باید همه میهمانان را خوش آمد گویند؛ اول، لاریجانی به میهمانان دست می دهد و خوش آمدمی گوید و بعد هم پزشکیان. پزشکیان ، به نظر می رسد ، دیروز راحت تر بود تا امروز ؛ چرایش معلوم است ! چون کت و شلوار رسمی پوشیده است.

دیروز که به استقبال تنی چند از میهمانان خارجی به فرودگاه آمده بود ، کت و شلوار نپوشیده بود ، اما الان یا حداقل امروز مجبور است از هنجار رسمی بودن پیروی کند و ظاهرا چقدر هم به او سخت می گذرد.

میهمانان از پله های تالار آفتاب که بالا می روند ، دو طرف پله را گلباران کرده اند فقط از بین گل های سفیدی که تزیین کرده اند پله ها را؛ نمی دانم این پنکه های مشکی چه می کند ؛ یعنی این قدر گرم است ! حتما گرم است .

گله به گله پنکه آنهم از نوع مشکی رنگش گذاشته اند بین گل های سپید.

جایگاه هیات رئیسه مجلس را هم با گل آراسته اند منتها این بار کمی سلیقه به خرج داده اند . این شوخی نیست واقعا سلیقه به خرج داده اند؛ گل های رز صورتی کم رنگ ، آدم را یاد همان گل های محمدی خوشبوی قمصر و کاشانمان می اندازد . از همکاری اهل کاشان می پرسم ؛ « چه می شد از گل محمدی خودمان در تزیین استفاده می کردند» او هم جواب می دهد: « آخر زمانش گذشته است.» راست می گوید حداکثر تا نیمه خرداد گل های محمدی در قمصر بودند ؛ الان 14 مرداد است.

میهمانان یکی پس از دیگری به صحن مجلس وارد می شوند . نمایندگان که جای خود نشسته اند اما صندلی های اضافه با روکش لمسه است که به ترتیب چیده شده است برای میهمانان.

کنار صندلی ها هم به احترام میهمانان ، پرچم کشورهایشان ، رنگ و وارنگ.

*سلفی میهمانان با ظریف

بیشتر میهمانان در جای خود نشسته اما عده ای ایستاده و گپ و گفتی را شروع کرده اند . شماری نیز با دیدن محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان ، قبل از شروع مراسم عکس یادگاری می گیرند آنهم با کمک گوشی هایشان و چیزی تحت عنوان سلفی .

صحن مجلس به جز زاویه های تیز سقف و دیوارش اما زمینش گرد است و نشان از صمیمیت می دهد و این گرد و دایره وار نشستن آدم ها ، احساس امنیت را تلقین می کند.

ردیف اول را به جز رئیس جمهوری و رئیس قوه قضاییه ، مقاماتی همچون آیت الله محمدی گلپایگانی ،رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی،آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری،سید حسن خمینی ، حداد عادل و علی اکبر ناطق نوری تشکیل می دهند.
آن طرف ردیف اول مقامات خارجی مثل رئیس جمهوری افغانستان و عراق جلوس کرده اند.

**همه هستند

تقریبا همه هستند و دو به دو و گاهی هم سه به سه با هم صحبت می کنند . مثلا آیت الله جنتی با روحانی (رئیس جهموری منتخب) صحبت می کند ، اسحاق جهانگیری با حداد عادل و سید حسن خمینی با محمدی گلپایگانی .

و این صبحت کردن ها آدم را کنجکاو می کند که این حضرات چه به هم می گویند!؟ مثلا وقتی که آیت الله جنتی با آقای روحانی صحبت می کند و آقای روحانی هم ابروها را بالا می اندازد انگار از چیزی تعجب کرده است و بعد هم شاید اخم می کند.

یا مثلا سرلشکر رحیم صفوی و سردار دهقان (وزیر دفاع) با همدیگر چه می گویند؟

چشم که کار می کند همه هستند. محمد باقر نوبخت ، رییس سازمان برنامه و بودجه، علی اکبرصالحی ،رییس سازمان انرژی اتمی، الهام امین زاده، معاون رییس جمهوری ، مهدی چمران ، رییس شورای شهر دوره چهارم، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سید عطاءالله صالحی فرمانده ارتش از میهمانان به شمار می آیند.

سرلشکر صالحی ، عین یک ارتشی واقعی نشسته است ؛ شق و رق . دکمه کتش را هم باز نکرده و با احترام کلاهش را روی زانوی چپ گذاشته است.

علی یونسی، عباس عراقچی.حسن قشقاوی، مصطفی میرسلیم و سرلشکر محمد حسن باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، رحیم صفوی از جمله مسئولان شرکت کننده در این مراسم هستند که از ساعتی قبل در خانه ملت حضور یافته اند.

همسر و دختر رئیس جمهوری هم هستند . عفت مرعشی ، همسر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ، محسن هاشمی و میرسلیم.

علی دایی ،کریم باقری، علی پروین و بهداد سلیمی(چهره های ورزشی ) علیرضا افتخاری ، سالار عقیلی و داریوش ارجمند از جمله چهره های هنری هستند در این نیم دایره صحن مجلس .

فدریکا موگرینی هم هست . نفر اول، ردیف اول البته اگر از بالای صحن حساب کنیم می شود سمت چپ .

عمار حکیم ،رئییس جریان حکمت ملی عراق ، آلیستر برت ، معاون وزیر خارجه انگلیس که انتخاب روحانی را نشانه خوبی برای توسعه روابط تهران و لندن بیان کرده بود .

** آنهایی که نیستند

برخی از چهره های مطرح سیاسی از جمله شماری از رقبای انتخاباتی رییس جمهوری در انتخابات دوازدهم همچون 'محمدباقر قالیباف' شهردار تهران و حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در این مراسم حضور ندارند.

36 نماینده مجلس شورای اسلامی هم نیستند چون علی لاریجانی ، رئیس مجلس در آغاز مراسم شمارنمایندگان حاضر را 254 نماینده ذکر می کند؛ با این همه لاریجانی اذعان می دارد که جلسه امروز از معدود جلساتی است که شمار زیادی از نمایندگان حضور دارند.

**مراسم راس ساعت شروع می شود

مراسم تحلیف راس ساعت پنج بعد از ظهر شروع می شود ؛ این مراسم از معدود انواع مراسمی است که به ندرت در ایرانمان سر موقع زنگ آغازش می خورد .

همیشه بیشتر این جلسات و آیین ها با کمی تا قسمتی تاخیر شروع می شود اما این بار این برنامه سرساعت پنج، آغازش اعلام می شود.

برای ما جماعت خبرنگار البته از نوع ایرانی چقدر این راس ساعت برگزار شدن مراسم و برنامه های خبری مهم و نادراست . یک بار سال 82 همایشی پزشکی بود که راس ساعت 8 صبح شروع شده بود ؛ بعدش هم که یادم نمی آید.

**روحانی چه چیزی را حین ادای سوگند تکرار می کند؟

رئیس جمهوری منتخب کشورمان را دوربین ها نشان می دهند. آقای روحانی چقدر خسته به نظر می رسد.

روحانی هنگام ادای سوگند ریاست جمهوری، بخشی از سوگندنامه را دو بار تکرار می کند و آن وقتی است که دارد به «آزادی و حرمت اشخاص» اشاره می کند.

رییس جمهوری در مراسم سوگند رسمی دومین دور ریاست خود بر دولت از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می کند: ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بد عهدی های آمریکا ساکت نمی نشیند.

او می گوید:از رای اکثریت برخواسته است و مکلف به استیفای حقوق همه ملت است.

او اظهار می دارد که دست دوستی به همه همسایگان خود دراز می کند .

روحانی وقتی این جمله را می گوید ، دوربین ها روسای جمهور افغانستان و عراق را نشان می دهد.

** قطع صدای رئیس جمهوری در برنامه زنده

در مراسم سوگند رسمی روحانی ، چند بار صدایش برای آنان که دارند برنامه زنده صدا و سیما را نگاه می کنند ، قطع می شود .

قطعی صدا فقط به اینجا ختم نمی شود در کنفرانس خبری

رییس جمهوری و روسای دو قوه مقننه و قضاییه برای دقایقی صدا قطع می شود.

گفته می شود که به دلیل اخلال در ضبط صدای کنفرانس خبری سران قوا در پایان مراسم تحلیف، پس از رفع این اشکال از رییس جمهوری درخواست می شود که سخنان خود را جهت ضبط و پخش زنده، مجددا ایراد کند!

**بالاخره تمام شد

سخنرانی رئیس جمهوری هم تمام می شود و ختم جلسه را نیز علی لاریجانی ، رییس مجلس اعلام می کند . همه میهمانان به بیرون از صحن مجلس راهنمایی می شوند تا عکس یادگاری با رئیس جمهوری منتخب مردم ایران بگیرند .

در میان این میهمانان ، چند بانوی میهمان از جمله موگرینی به چشم می خورد موگرینی درمنتها الیه سمت راست جماعت می ایستد؛ آخرین نفر ؛ کیف دستی اش را هم وقتی می خواهد عکس بگیرد ، زمین می گذارد .

در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از تمبر یادبود این مراسم رونمایی نیز می شود.

آیین تحلیف بالاخره در روز 14 مرداد 1396 پایان می پذیرد و ایران خود را برای دور دوازدهم ریاست جمهوری آماده می کند .

همه آنچه که در این نوشتار آمده ، حاشیه بود و آنچه که در متن است واقعیاتی دیگر است که همگان امیدوارند ایرانی سربلند از آن برآید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین