|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
مخالفت سيدحسن خميني با بركناري فرماندار بروجرد! نمي‌توان واژه‌اي مترادف با منش او تعريف كرد؛ مردي كه سال‌ها همانند سپري آهنين مقابل زياده‌خواهي‌هاي بدخواهان ايستاد و در برخي مواقع سكوت و برخي مواقع ديگر براي آنها دعا كرد تا از بيراهه رها شوند؛ یادگار امام شايد جوان‌تر از تحمل اين ميزان ناجوانمردي باشد. او مي‌بيند و مي‌شنود اما سكوت مي‌كند چون مي‌ديد و مي‌شنويد كه پدربزرگش چگونه با آن طمانينه و تدبير توانست ناآگاهان را آگاه و بي‌تدبيران را به فكر فرو ببرد.

تلخي‌هاي روز پانزدهم

جفاي ديگر به يادگار حضرت امام در نيمه ارديبهشت رقم خورد، نيمه‌ها همواره براي خاندان بنيانگذار انقلاب اسلامي حامل پيام و اتفاقاتي است چنانكه بازداشت امام خميني در 15خرداد سال42 و در انتقاد به لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي منجر به تظاهرات در تهران و قم عليه دولت اسدا... علم شد. تظاهرات به زد و خورد خونين بين ماموران شهرباني و تظاهركنندگان منجر و اين تاريخ به عنوان روز ايثار در اذهان و تقويم ثبت شد. 15خرداد89 هم اتفاق تلخي افتاد؛ همان روزي كه نابخردان با شعارهاي انحرافي سعي در اخلال در سخنراني سيدحسن خميني به‌مناسبت سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي كردند البته اين بي‌خردي با پاسخ محكم دوستداران امام و بيت او بي‌پاسخ نماند. در سال93 هم باز عدد 15 خبرساز شد. اين‌بار 15ارديبهشت بود كه خبر رسيد با سخنراني سيدحسن خميني در همايشي كه براي شناخت شخصيت علمي امام خميني(ره) قرار بود برگزار شود، مخالفت شد. خبر كوتاه اما سرشار از ابهام بود و بغضي به گلوي دوستداران امام و بيت او نشاند. آنان كه توان شنيدن سخنان و مشاهده تاثير آن در روح و روان جامعه را ندارند بدون شك از پتانسيل يادگار امام هراس دارند چون او طي اين سال‌ها بسيار خوانده و تجربه كرده و در نهايت موفق به اخذ درجه اجتهاد شده است. او در عین جواني در مدرسه دارالشفاي فيضيه، مدرس دو درس عالي يعني خارج فقه و خارج اصول فقه است. درس خارج اصول وي به علت كثرت جمعيت در نمازخانه و با حضور صدها شاگرد برگزار مي‌شود.

زهي خيال باطل

دلسوزان آرمان‌هاي حضرت امام(ره) در ابتدا شوكه بودند چون شاهد جسارتي به خاندان بنيانگذار انقلاب اسلامي بودند. تصور كذب بودن خبر لغو سخنراني اسوه صبر در برخورد با مخالف و آگاهي در اذهان رژه مي‌رفت تا اينكه اطلاعيه صادر شده خبر از تندروی مجدد همان‌هايي مي‌داد كه سال‌هاست نمي‌توانند از زير خيمه خوبي‌هاي يادگار امام خارج شده و خود را محصور در انديشه ناب بنيانگذار انقلاب اسلامي مي‌بينند كه سد محكمي در برابر منافع شخصي و گروهي آنهاست! گویی ديگر توان پنهان كردن دلواپسي‌هایشان را ندارند و بازندگان بزرگ عرصه معرفت و گذشت، شكست خود را فرياد مي‌زنند. سكوت استاندار و فرماندار، اخبار ضد و نقيض از نارضايتي رياست دانشگاه براي عدم برگزاری سخنراني سيدحسن خميني همه و همه خبر مي‌داد كه جريان نهان هميشگي بار ديگر جسارت يافته و بار ديگر يادگار بزرگان را نشانه گرفته است اما غافل بودند كه اين‌بار ملتي هم دلواپس هستند و ديگر مانند گذشته نيست كه بتوانند به بهانه‌هایی از پاسخگویی طفره روند اما اين‌بار به نظر می‌رسد با حربه تهديد می‌خواهند مانع بهره ‌گرفتن جامعه از افكار و انديشه‌های سيدحسن خميني شود اما زهي خيال باطل!

خواب آشفته، تعبير نشد

وقتي تندروها از خواب بيدار شدند مشاهده كردند آنچه برای هجمه به سيدحسن خميني در خواب ديده بودند نه‌تنها واقعيت نداشت بلكه نتيجه عكس آن عايدشان شد. سيدحسن خميني بيش از پيش محبوب شد و بسياري به سمتي رفتند تا بيشتر با انديشه‌ها و مشي او آشنا شوند تا شايد دليل اين همه ناجوانمردي در حق او را درك كنند! همان روز كه از خواب غفلت برخاستند با تذكر 40نماينده مجلس اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب خطاب به وزير كشور مواجه شدند. اين نمايندگان خواستار بررسي علت تعلل فرماندار بروجرد و استاندار لرستان در عدم تامين امنيت مراسم تبيين انديشه‌هاي امام در دانشگاه بروجرد شدند. در آن زمان استاندار و فرماندار سكوت كردند چراكه به واقع پاسخي براي اين اتفاق نداشتند و اين خبر منتشر شد كه همايش شناخت شخصيت علمي امام خميني(ره) به‌زودي برگزار مي‌شود كه اين وعده شايد عذر بدتر از گناه بود. بايد اين نكته را مدنظر داشت كه ملاك، مصداق و معيار محترم شمردن آزاد‌ي‌ها، تامين حريمي امن و آرام براي شخص سيدحسن خميني نيست. او نيز همچون ديگر شهروندان واجد سطح و سهمی از آزادي است، اما بايد پذيرفت كه او به عنوان معلم اخلاق جامعه و يك روشنفكر و نوانديش ديني، توانسته طي اين سال‌ها، سطح فهم و ادراك خود را از جهان پيرامون، فراتر از سطح رايج حوزه‌ها بنشاند و به سياق بديعي، به اجتهاد در حوزه اجتماع، فرهنگ، دين و سياست بپردازد. همين تفاوت‌ها و برجستگي‌ها و ديگرگونه بودن، توانسته سيدحسن را نسبت به كثيري از هم لباسانش ممتاز سازد و البته حسادت دیگرانی را نيز برانگيخته است.

نشاني ديگر از بزرگي

تذكر 40نماينده اما پايان كار نبود چون در روز پنجشنبه خبري دال بر نامه رئيس‌جمهور براي بركناري فرماندار بروجرد هم منتشر شد. فرمانداري عزل شد كه پس از واكنش رسانه‌ها به لغو سخنراني سيدحسن خميني در بروجرد، اعلام كرد كه «لغو سفر سيدحسن خميني به لرستان بنا به خواست خودش بوده است!» همچنين شنيده شده كه استاندار لرستان به‌دليل برخي «قصور» و «تقصيرها»، به‌شدت توبيخ شده است. این خبر هم شنيده شده كه سيدحسن خميني پس از اطلاع از چنين واكنشي از سوي دولت، با ارسال پيغامي به رئيس‌جمهور و وزير كشور، مخالفت صريح خود را با عزل فرماندار بروجرد اعلام كرده است. با اين حال، انتخاب نوشت؛ يك منبع مطلع گفته «چنين واكنش بزرگوارانه‌اي، تنها از بزرگاني چون حاج سيدحسن خميني برمي‌آيد، اما دولت هم به خاطر اين اقدام اهانت بار به نوه بزرگوار امام(ره) و هم ارسال اين پيام به جريان‌هاي افراطي - كه دوران بي‌ادبي و توهين به بزرگان به اتمام رسيده- چنين تصميمي گرفته است. اين را همگان مطمئن هستند كه سيدحسن خميني از اين اتفاقات، خم به ابرو نمي‌كشد و چهره‌ خندانش را با غبار خشم و غضب نمي‌آلايد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین