|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۷۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
دولت دوازدهم پس از مراسم تحلیف رییس جمهوری در عمل کار خود را آغاز می کند تا با توجه به اولویت های پیش روی آن اقتصاد کشور را به ساحل امنیت و سامان برساند.
دولت دوازدهم پس از مراسم تحلیف رییس جمهوری در عمل کار خود را آغاز می کند تا با توجه به اولویت های پیش روی آن اقتصاد کشور را به ساحل امنیت و سامان برساند.

روزنامه های اقتصادی کشور در هفته گذشته اولویت های اقتصادی دولت دوازدهم را مورد توجه ویژه قرار دادند و درباره موضوع های مختلفی چون نقش اقتصاد مقاومتی در خوداتکایی و توسعه و همچنین تاثیر گسترش گردشگری در پویایی اقتصاد یادداشت و گزارش هایی را منتشر کردند.

اشتغالزایی، محرومیت زدایی و خصوصی سازی؛ سه اولویت مهم دولت دوازدهم
 
با پایان مراسم تحلیف رییس جمهوری، دولت دوازدهم در عمل آغاز به کار می کند و در ادامه دکتر «حسن روحانی» با معرفی کابینه جدید برای چهار سال دیگر زمام امور را به دست خواهد گرفت؛ کابینه ای که مهم ترین اولویت آن ساماندهی به وضعیت اقتصادی است.
 
روزنامه «جهان صنعت» در این باره در یادداشتی با عنوان «خصوصی‌سازی پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم» به قلم «امیر واعظی‌آشتیانی» معاون وزیر پیشین صنایع آورد: دولت دوازدهم برای موفقیت بیشتر باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی ویژه‌ای را روی تیم اقتصادی خود انجام دهد. تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید تیمی کارآمد و اثر‌گذار باشد.
 
اگر دولت خواستار اثرگذاری است، باید وزرایی کارآمد در حوزه اقتصاد، صنعت و نفت را معرفی کند.
در ادامه آمده است: وزرای کلیدی مقوله‌های اقتصادی و بازرگانی باید روی تولید داخل و نوسازی اقتصاد کشور از نوع اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کنند. راهکار جدی و قابل تاملی که پیش‌روی دولت دوازدهم با توجه به شرایط کنونی تولید و صنعت و در نهایت اقتصاد امروز کشور، خصوصی‌سازی و کم کردن تصدی دولت در صنایع است.
 
در روزنامه «جهان اقتصاد» نیز زیر عنوان «دولت دوازدهم و بحران اقتصادی جهان» به قلم «جواد شرف خانی» تحلیلگر مسائل اقتصادی می خوانیم: آن‌چه از متون اقتصادی بر می آید این است که بحران اقتصادی در شرایطی به وجود می‌آید که تولید ناخالص داخلی دارای رشد منفی باشد و حداقل در سه فصل متوالی این رشد به منفی ده برسد.
 
اخیرا کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت بود که او احتمال وقوع یک بحران اقتصادی دیگر را در طول دوران حیاتش رد نمی‌کند، که این نشان می‌دهد ممکن است جهان آبستن بحران جدیدی باشد.
 
به نوشته شرف خانی آقای روحانی باید در چینش کابینه جدید و خصوصا تیم اقتصادی دولت دوازدهم این‌گونه موارد را مدنظر داشته باشند و نیروهایی را در فرماندهی اقتصادی کشور داشته باشند . البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در این شرایط پر تلاطم کسانی موفق می‌شوند که علاوه بر هوشمندی مدیریتی، توانایی طراحی استراتژی‌های موثرتری در راستای هدایت سازمان‌های خود داشته باشند.
 
«نیاز به بازمهندسی ساختارهای اجرایی در دولت دوازدهم» عنوان یکی از گزارش های روزنامه «کسب و کار» است که در آن می خوانیم: رئیس‌جمهوری منتخب، شنبه هفته آینده در مراسم تحلیف، فهرست کابینه خود را رونمایی خواهد کرد. کابینه‌ای که بخشی از برنامه‌های و اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم را پیگیری خواهد کرد.
 
محسن بهرامی ارض‌اقدس عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره اولویت‌هایی دولت دوازدهم می‌گوید: «اشتغال و توجه به معیشت یکی از مسائل جدی اقتصاد کشور است؛ این چالش یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست که بی‌توجهی به آن مشکلات اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دیگری را در پی دارد.»

نقش اقتصاد مقاومتی در پیشبرد اهداف توسعه
 
اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین راهکارهای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی به شمار می رود که نقش موثری در پیشرفت کشور دارد؛ موضوعی که با تاکید بر مشارکت همگانی همه دستگاه ها، اعمال مدیریت‌های عقلایی ومدبرانه جامعه و همچنین تاکید روی مزیت‌های تولید داخل راه را برای دستیابی به توسعه یافتگی هموار می کند.
 
روزنامه جهان اقتصاد در گزارشی با انتخاب عنوان «بورس مقاومتی» نوشت: با وجود کمتر از یک دهه از ایجاد مفهوم «اقتصاد مقاومتی» تاثیر و نشانه های آن در بازار سهام قابل مشاهده است و چه بسا اگر چنین رویکردی در خصوص اقتصاد تحریم شده ایران در چند سال گذشته وجود نداشت اینک اقتصاد کشور و در صدر آن بازار سرمایه شرایط بسیار مطلوب تری را نسبت به اوضاع کنونی تجربه می کرد.
 
در بورس «اقتصاد مقاومتی» دو روی سکه دارد یکی سرپاماندن بازار سهام با فعالانی کمتر از یک دهم درصد و دیگری ماندگاری و البته رشد های محسوس در 5 صنعت کلیدی.
 
روزنامه «عصر اقتصاد» در گزارشی با عنوان «نقش موثر بازار بدهی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی»، آورد: بازار بدهی ؛ شامل اوراقی است که با هدف تسویه بدهی‌های دولت با طلبکاران غیردولتی منتشر می‌شود، این اوراق فاقد هزینه مالی برای دولت هستند و از سوی دیگر مورد استقبال پیمانکاران قرار گرفته‌اند. از این رو شاهد رشد و توسعه بیش از پیش اوراق بدهی در بازار سرمایه هستیم.
 
بر پایه این گزارش، «رضا غلامعلی ‌پور» معاون توسعه بازار فرابورس ایران با اشاره به اینکه در کشور ما بحث اقتصاد مقاومتی به صورت پررنگی مطرح است، گفت: از نظر بنده ؛ بازار بدهی می‌تواند برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی نقش موثری داشته باشد و می‌توان از طریق جذب منابع مردمی به گسترش بازار بدهی زمینه خوبی را هم برای فرهنگ ‌سازی ایجاد کرد.
 
«چشم‌انداز تجارت تا 1400 تبیین شد»، عنوان یکی از گزارش های روزنامه «تعادل» است که در آن می خوانیم: بررسی‌ها نشان می‌دهد، رونق اقتصادی زمانی رخ می‌دهد که تولید متکی بر صادرات باشد. ‌از این‌رو، صادرات غیرنفتی به ویژه کالاهای صنعتی جزو اولویت‌های رشد و توسعه ایران محسوب می‌شود که بر این اساس هرچه بیشتر از خام‌فروشی فاصله بگیریم و عرضه تولیدات صنعتی خود را به بازارهای بین‌المللی افزایش دهیم، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد در مسیر توسعه حرکت می‌کند.
 
صادرات که یکی از ارکان مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ چراکه به عقیده فعالان اقتصادی، برنامه ششم توسعه آخرین فرصت برای تامین و تحقق اهداف و سیاست‌های پیش‌بینی شده است.

تقویت زیرساخت های گردشگری برای پویایی اقتصاد
 
صنعت گردشگری به دلیل مزیت های چند جانبه و منحصر به فرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که برای کشورها به دنبال دارد از جایگاه ویژه ای نزد دولتمردان و اقتصاددانان برخوردار است؛ عاملی که علاوه بر کمک به معرفی فرهنگ کشورها به یکدیگر، زمینه های ایجاد صرفه های اقتصادی را فراهم می کند. بنابراین این عامل بهترین منبع برای دستیابی به توسعه و تقویت اقتصاد است.
 
روزنامه کسب و کار در گزارشی با عنوان «انتشار آمار گردشگران برای جذب سرمایه گذار» آورد: صنایع گردشگری و هتلداری دو صنعت مهم و مکمل‌ هستند که در کنار یکدیگر توانسته‌اند اقتصاد دنیا را متحول کنند. با توجه به اینکه کشور ایران دارای جاذبه‌های مهم گردشگری است و ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه دارد، باید تلاش بیشتری در جهت تجهیز زیرساخت‌ها و توسعه امکانات در جهت پذیرایی از گردشگران صورت گیرد.
 
به منظور رشد گردشگری و به‌دنبال آن اشتغالزایی در کشور باید آمار دقیقی از گردشگران نیز ثبت شود، چراکه ارائه آمارهای دقیق ورودی گردشگر به منظور ایجاد انگیزه در حضور سرمایه‌گذاران جدید به این صنعت بسیار حائز اهمیت است.
 
روزنامه دنیای اقتصاد نیز با انتشار گزارش «نقشه همسایه‌های ایران برای توریسم دریایی» نوشت: درحالی‌که کشورهای همسایه ایران از ظرفیت‌های گردشگری دریایی استفاده مناسبی برای جذب گردشگر می‌کنند، کشور ما هنوز نتوانسته بهره‌برداری درخوری از جاذبه‌های دریایی خود داشته باشد.
 
این درشرایطی است که تجربه همسایه‌های دریایی ما نشان می‌دهد دریای خزر در کنار دریای‌عمان و خلیج‌فارس می‌تواند پتانسیل خوبی برای گردشگری باشد و با همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین مقاصد کروز در جهان را دارد.
 
برای مثال دبی با راه‌اندازی کشتی‌های کروز در سال 2016 موفق به جذب 625 هزار گردشگر شده و قصد دارد تا 4 سال آینده این رقم را به یک میلیون نفر برساند. روسیه نیز درصدد است تا با استفاده از کشتی‌های کروز و راه‌اندازی مسیری برای آن با همکاری کشورهای منطقه خزر، از این پتانسیل استفاده نشده بهره‌مند شود.
 
«خصوصی سازی وظایف حاکمیتی گردشگری!» عنوان گزارش روزنامه عصر اقتصاد است که در آن می خوانیم: افزایش آمار ورود گردشگران خارجی به کشور همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که ناشی از تغییر ادبیات دولت در عرصه بین الملل و رویکرد مثبت سیاست های خارجی بوده است بارقه های امید را در دل مسئولان دولتی و تشکل های بخش خصوصی گردشگری به منظور توسعه این صنعت پرسود روشن کرد.
 
لازمه رسیدن به این اهداف، تغییر نگاه از صنف به صنعت گردشگری، استقرار نظام مدیریت یکپارچه، تقویت و ایجاد انسجام در تشکل های بخش خصوصی و واگذاری حداکثر امور اجرایی گردشگری به آنها است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین