|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۷۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۸
با این حال، پینا نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک تا کنون از هر فرصتی استفاده کرده که اعلام کند، مکزیک قرار نیست هزینه ساخت این دیوار را پرداخت کند.
  روزنامه واشینگتن‌پست روز پنجشنبه رونوشتی از تماس‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انریکه پینا‌ نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک و مالکوم ترنبل، نخست‌وزیر استرالیا را منتشر کرده است. بنابر گزارش اختصاصی واشینگتن‌پست، ترامپ در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری مکزیک با تأکید بر این‌که بودجه ساخت دیوار مورد نظر او میان مکزیک و آمریکا را از منابعی در آمریکا تأمین خواهد کرد، از پینا‌ نیتو می‌خواهد دیگر جمله «مکزیک پول دیوار را نخواهد داد» را بر زبان نیاورد. در بخشی از متن این مکالمه ترامپ می‌گوید: «نمی‌شود که تو دائما این را به رسانه‌ها بگویی.»

ترامپ و پینا نیتو اختلاف نظر زیادی بر روی این موضوع دارند که آیا دولت مکزیک باید هزینه پرداخت دیوار میان مرز آمریکا و مکزیک را پرداخت کند یا آمریکا. در زمان کارزار انتخاباتی، دونالد ترامپ دائما بر این موضوع تأکید می‌کرد که قصد دارد دیواری را میان آمریکا و مکزیک احداث کند و «صددرصد» هزینه ساخت این دیوار را نیز مکزیک باید بپردازد. با این حال به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ در این مکالمه خصوصی با رئیس‌جمهوری مکزیک، از بخشی از سخنان خود عقب‌نشینی کرده است.
به گزارش گاردین، دونالد ترامپ به رئیس‌جمهوری مکزیک گفته است که درخواست وی برای پرداخت هزینه‌های ساخت دیوار در مرز مکزیک صرفا یک «شیوه سیاسی» است و ترامپ به پینا نیتو گفته است که عدم پذیرش پرداخت این هزینه از سوی مکزیک، نباید به‌ طور علنی و در فضای عمومی مطرح شود.

آن طور که در این متن دیده می‌شود، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی خودش با رئیس‌جمهوری مکزیک او را تهدید می‌کند که اگر به تکرار سخنان خود مبنی بر این‌که «مکزیک پول‌ ساختن هیچ دیواری را نمی‌دهد» اصرار ورزد، آن‌گاه ترامپ دیگر تمایلی برای دیدار با او ندارد؛ چرا که تکرار این سخنان به تصوری که ترامپ در میان هوادارانش پدید آورده، آسیب می‌رساند. او حتی در بخشی از گفت‌وگو تلفنی‌اش با رئیس جمهوری مکزیک تأکید می‌کند که هزینه‌های ساخت دیوار مورد نظرش را از منابعی در داخل آمریکا تأمین خواهد کرد. ترامپ گفته است: «اگر تو بخواهی بگویی که مکزیک پول دیوار را نمی‌دهد، آن وقت من دیگر تمایلی به دیدار با شما ندارم؛ چون من نمی‌توانم با این قضیه کنار بیاییم.»

انتشار این خبر موجب می‌شود که وی به ریاکاری متهم شود و پایگاه حمایتی خود را از دست دهد.
دونالد ترامپ در مکالمه تلفنی خود با پینا نیتو، در روز ٢٧ ژانویه، یعنی یک هفته بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، گفته است: «مسأله اقتصادی ساخت این دیوار کم‌اهمیت‌ترین موضوعی است که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم.» ترامپ اضافه کرده: «اما جنبه روانشناختی آن اهمیت دارد.»

براساس گزارش گاردین، اکثر مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهوری مکزیک متمرکز بر این قضیه بود که ترامپ تأیید می‌کرد که مکزیک نباید هزینه ساخت این دیوار را بدهد، اما در عین ‌حال، نیازی نیست و نباید که مکزیک این موضوع را اعلام کند. رئیس‌جمهوری مکزیک به دنبال همین تماس تلفنی بود که برنامه سفر خود به واشینگتن را لغو کرد. ترامپ در مکالمه خود گفته است: «حقیقت این است که هر دوی ما درگیر مسائل سیاسی هستیم، برای همین هم من باید مکزیک را وادار به پرداخت هزینه ساخت این دیوار کنم.» (یا درواقع ترامپ می‌خواهد بگوید که باید این‌گونه نشان بدهیم که مکزیک مجبور به این کار شده است.)

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با تصویب لایحه‌ای یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلاري برای احداث دیوار مکزیک در اختیار دولت ترامپ قرار داد.

پینا نیتو نیز در پاسخ می‌گوید که مکزیک این پول را پرداخت نخواهد کرد؛ سپس ترامپ می‌گوید: «تو نباید این حرف را به رسانه‌ها بزنی. این رسانه‌ها از این موضوع - علیه من - استفاده می‌کنند و من نمی‌توانم این را تحمل کنم. تو نباید این حرف‌ها را به رسانه‌ها بگویی، چراکه من نمی‌توانم در چنین شرایطی مذاکره کنم.»

ترامپ حتی پا را فراتر می‌گذارد و تهدید می‌کند که روابط آمریکا را با مکزیک قطع خواهد کرد.
در مکزیک، رئیس‌جمهوری این کشور تحت انتقاد مخالفان قرار داشت که چرا نمی‌تواند از پس ترامپ بربیاید، اما انتشار این اخبار، می‌تواند کمکی برای او باشد. «استفان ایلادس»، سردبیر مجله «نکسوس» گفته است: «آنچه از متن این مکالمات برمی‌آید، این است که تصور ترامپ در مورد رابطه آمریکا - مکزیک، شبیه رابطه کارفرما - کارگر است و مکزیک برای حفظ کار خود به‌عنوان یک کارگر، باید به آنچه کارفرمایش می‌گوید عمل کند.»

با این حال، پینا نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک تا کنون از هر فرصتی استفاده کرده که اعلام کند، مکزیک قرار نیست هزینه ساخت این دیوار را پرداخت کند.

ترامپ خود را در شرایطی می‌بیند که نتوانسته به قول‌های اساسی‌ای که در کارزار انتخاباتی داده، عمل کند. او نه توانسته جلوی مهاجران را بگیرد، نه بیمه درمانی اوباماکر را لغو کند و نه دیواری در مرز مکزیک و آمریکا بکشد. این مکالمات وی نشان می‌دهد که او در تلاش است به قولی که به طرفدارانش در مورد ساخت دیوار مکزیک داده، حتی با هزینه آمریکا عمل کند، اما وجهه خود را در میان حامیانش حفظ کند.

در متن مکالماتی که واشینگتن‌پست منتشر کرده، همچنین آمده است که ترامپ،
پیشنهاد - یا تهدید - اقدام نظامی برای مقابله با قاچاقچیان موادمخدر در مکزیک را داده است. موضوعی که در ماه فوریه نیز گزارش‌های آن منتشر شد. ترامپ گفته است: «شما در مکزیک آدم‌های بدی دارید که برای مقابله با آنها، نیازمند کمک هستید. ما هم مشتاقیم که برای این موضوع، به شما کمک کنیم.» ترامپ در مورد جرایم سازمان‌یافته به رئیس‌جمهوری مکزیک گفته است: «گوش کن! من می‌دانم که این گروه‌ها چقدر خشن و بد هستند. ارتش ما می‌تواند همه آنها را از پا دربیاورد، طوری که حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید. ما برای مقابله با آنها به شما کمک می‌کنیم، چراکه کشور شما چنین چیزی را نمی‌خواهد (یا نمی‌تواند) انجام دهد.»
روزنامه واشینگتن‌پست همچنین رونوشت تماس تلفنی ترامپ و نخست‌وزیر استرالیا را منتشر کرده است؛ مکالمه‌ای که در ٢٨ ژانویه با مالکوم ترنبل، در مورد قرارداد انتقال برخی از مهاجران در استرالیا به آمریکا، صورت گرفته است.

آبان‌ماه ‌سال ٩٥، دولت‌های آمریکا و استرالیا بر سر اسکان پناهجویان ساکن اردوگاه‌های جزیره مانوس و نائورو به توافق رسیدند. توافق مربوط به اسکان این پناهجویان یک قرارداد «موردی» است و فقط پناهجویان ساکن جزیره مانوس و نائورو را شامل می‌شود. دولت استرالیا در سال‌های اخیر در مورد اسکان مجدد پناهجویان ساکن جزیره مانوس و نائورو علاوه بر دولت آمریکا با دولت‌های کانادا، نیوزیلند و مالزی نیز مشغول مذاکره بوده است.

در این مکالمه، ترامپ به ترنبل، نخست‌وزیر استرالیا گفته است: «این موضوع آخر مرا می‌کشد. من قدرتمندترین فرد جهانم که نمی‌خواهد مهاجران به کشورش بیایند.» او اضافه کرده: «این معامله باعث خراب شدن وجهه من خواهد شد.»

با این حال، نخست‌وزیر استرالیا با تأکید بر قرارداد میان آمریکا و استرالیا که در زمان باراک اوباما صورت گرفته، عدم انتقال این مهاجران را نقض قرارداد دوطرفه می‌دانسته است.
آن‌طور که در متن گفت‌وگوها دیده می‌شود، ترامپ پس از اختلاف نظر با نخست‌وزیر استرالیا بر سر انتقال مهاجران و پناهجویان، به او می‌گوید این «بدترین» مکالمه تلفنی بوده که در طول روز داشته و حتی گفت‌وگوی تلفنی چند دقیقه قبل او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بسیار «مطبوع‌تر» بوده است.

منبع:شهروند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین