کد خبر: ۱۷۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
طبق توافق‌های بانک مرکزی و مجلس می‌بایست تا پایان سال‌ جاری تکلیف تمام مؤسسه‌های غیرمجاز روشن می‌شد، اما به نظر می‌رسد این رخداد چندین ماه زودتر از موعد تعیین شده عملیاتی شود.
سرانجام پس از دو دهه فعالیت بی‌محابای مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و آثار منفی و زیانبار آن بر اقتصاد، پرونده این مؤسسات بسته می‌شود. پس از انحلال و ادغام هشت تعاونی اعتبار غیرمجاز و تشکیل مؤسسه کاسپین که عهده دار ساماندهی آنهاست، تنها سه تعاونی اعتباری بدون مجوز باقی مانده بود که براساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی ارزیابی دارایی آنها آغاز شده و بزودی بانک‌های تجارت، آینده و مؤسسه ملل، مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های این تعاونی‌ها را بر عهده می‌گیرند و بدین ترتیب واژه غیرمجاز از بازارپول کشور حذف خواهد شد.

طبق توافق‌های بانک مرکزی و مجلس می‌بایست تا پایان سال‌ جاری تکلیف تمام مؤسسه‌های غیرمجاز روشن می‌شد، اما به نظر می‌رسد این رخداد چندین ماه زودتر از موعد تعیین شده عملیاتی شود.

روزگذشته رئیس کل بانک مرکزی خبر مهمی را اعلام کرد که این خبر هم برای مردم و نظام بانکی و هم برای اقتصاد ملی آثار مثبتی به همراه دارد. به گفته ولی‌الله سیف با تفاهم‌های انجام شده بانک‌های «تجارت»، «آینده» و «مؤسسه اعتباری ملل» مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های مؤسسات «البرز ایرانیان»، «افضل توس» و «وحدت (آرمان)» را عهده دار شدند. وی از قطعی شدن تعیین تکلیف آخرین مؤسسات غیرمجاز خبرداد و گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های بانک مرکزی تعیین تکلیف آخرین مؤسسات غیرمجاز به سرانجام رسیده است. براساس تفاهم انجام شده، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های مؤسسات «البرز ایرانیان» به بانک تجارت، «افضل توس» به بانک آینده و «وحدت (آرمان)» به مؤسسه اعتباری ملل پس از هماهنگی با مرجع قضایی آغاز می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مسئولیت تأمین هرگونه کسری متوجه مؤسسان و مدیران مؤسسات غیرمجاز است، عنوان کرد: در حال حاضر بررسی و ارزیابی میزان دارایی‌ها و بدهی‌های این مؤسسات در دست انجام است و در صورت احراز هرگونه کسری مسئولیت تأمین آن برعهده مؤسسین و مدیران مؤسسات مورد اشاره خواهد بود و از طرفی مرجع قضایی نیز نسبت به استیفای حقوق ذی نفعان اقدام خواهد کرد. وی درباره آخرین وضعیت مؤسسه البرز ایرانیان یادآور شد: پرونده مؤسسه «البرز ایرانیان» هم‌اکنون در مرجع قضایی مطرح شده است و قطعاً براساس تصمیمات قضایی و در صورت نیاز، بانک مرکزی آمادگی لازم را برای همکاری در این زمینه  دارد.
سیف با تأکید بر اتمام فعالیت مؤسسات غیرمجاز در بازار پولی کشور اظهار کرد: دستاورد حل و فصل و پاک‌سازی فضای اقتصادی کشور از مؤسسات اخلال گری که فعالیتشان هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده، بسیار ارزشمند و قابل توجه است. این مهم به برکت همکاری و هماهنگی دستگاه قضا، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و با تلاش مسئولانه و مجدانه همکاران بانک مرکزی حاصل شده است. وی حذف مؤسسات غیرمجاز را زمینه ساز انتظام بخشی در بازار پول دانست و گفت: حذف این مؤسسات زمینه لازم را برای کنترل حجم نقدینگی و هدایت مناسب نرخ سود فراهم می‌آورد و این امر در نهایت به افزایش اثربخشی سیاست پولی، هدایت مناسب تسهیلات نظام بانکی در حمایت از فعالیت‎های مثبت تولیدی و اقتصادی و نیز اصلاح نظام بانکی منجر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درپایان خواستار هوشیاری مردم در برابر فعالیت مؤسسات غیرمجاز در آینده شد و گفت: حفظ این دستاورد مهم بسیار حیاتی است؛‌ باتوجه به این نکته از مردم تقاضا می‌کنم به هیچ وجه به مؤسسات و افرادی که ممکن است در آینده درصدد انجام فعالیت‌های پولی غیرمجاز با استفاده از سپرده‌های مردم برآیند، اعتماد نکنند.

فهرست غیرمجازها صفرمی شود

در سال‌های گذشته باران، ثامن‌الحجج، پیشگامان یزد، صالحین، عسکریه، فردوسی، قوامین، کارسازان آینده، مولی الموحدین، حافظ، میزان، ثامن الائمه، مهر، کوثر، ریحانه گستر مشیز، افضل توس، فرشتگان، انصار، سینا، اعتماد ایرانیان از جمله مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری بودند که فعالیت خود را بدون کسب مجوز از بانک مرکزی آغاز کردند.

با تصویب قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و دادن اختیارات قانونی به بانک مرکزی برای نظارت تام بر همه بازارهای مرتبط با پول، برنامه ساماندهی غیرمجازها در سال 89 با تهیه فهرستی ابتدایی از مؤسسات ادغامی و در شرف تأسیس در اسفند 1389 آغاز  و در فروردین 1392 به روزرسانی شد. تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم 11 مؤسسه اعتباری غیرمجاز با بیش از 2978 شعبه که به صورت قارچ گونه در حال گسترش بودند، فعال بودند، ولی در دولت یازدهم با ساماندهی 8 مؤسسه سهم غیرمجازها از نقدینگی به نصف کاهش یافت و اکنون به صفر خواهد رسید.

در این فرآیند برخی مؤسسه‌های مالی و اعتباری که اغلب به نهادهای عمومی متصل بودند، مجوز تبدیل شدن به بانک را دریافت کردند که شامل مؤسسه مالی و اعتباری سینا (بانک سینا)، مؤسسه مالی و اعتباری انصار (بانک انصار)، مؤسسه مالی و اعتباری ایرانیان (بانک حکمت ایرانیان)، مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین (بانک ایران زمین) و مؤسسه مالی و اعتباری قوامین (بانک قوامین) بود. در آن دوران مؤسسه نور از ادغام «پیشگامان»، «کارسازان آینده» و «ریحانه گستر مشیز» به وجود آمد؛ «اعتماد ایرانیان» که بدون مجوز از بانک مرکزی بود نیز به دستور این بانک منحل و در بانک قوامین ادغام شد. بانک آینده نیز از ادغام «صالحین» و «آتی» و همچنین بانک تات تشکیل شد. در سال 94 مؤسسات میزان و ثامن الحجج منحل شدند و رسیدگی به امور آنها به ترتیب به بانک‌های صادرات و پارسیان محول شد. در اسفند 94 نیز مؤسسه کاسپین از انحلال و ادغام هشت تعاونی غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت.

پایان شهریور صف وام ازدواج جمع می‌شود

 همچنین رئیس کل بانک مرکزی درحاشیه جلسه روزگذشته هیأت دولت اعلام کرد که با هماهنگی و همکاری بانک‌ها قرار شد که تا پایان شهریور ماه اصلاً صفی برای دریافت وام ازدواج وجود نداشته باشد. سیف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که طرح ضربتی اهدای وام ازدواج تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: این اقدام را بانک مرکزی به دلیل اینکه صف افرادی که خواهان اعطای وام قرض‌الحسنه ازدواج بودند، طولانی شده بود، با هماهنگی و همکاری بانک‌ها انجام داد.

سیف در دولت دوازدهم می‌ماند

روزگذشته رئیس بانک مرکزی از ادامه حضورش در این سمت در دولت دوازدهم خبر داد. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که در دولت دوازهم خواهید ماند؟ گفت: بله براساس آنچه مطرح شده افتخار حضور در دولت دوازدهم را خواهم داشت.

منبع:ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین