کد خبر: ۱۷۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی گفت: متاسفانه میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.
 یدالله سهرابی عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کشور، ایران را از نظر آماری در سطح بین المللی در یک وضعیت نامناسب قرار داده است؛ بیان کرد: میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است و تقریبا به اندازه سراسر قاره اروپا در ایران آنتی بیوتیک مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه حتی به لحاظ آماری در آسیا هم وضعیت مناسبی نداریم؛ افزود: در بین کشور‌های جهان از نظر مصرف آنتی بیوتیک در رتبه بیستم قرار داریم و موارد تزریقی آنتی بیوتیک در کشور زیاد است در حالی که استاندارد‌های تزریقی در دنیا یازده درصد است، اما مصرف دارو‌های تزریقی در ایران به ویژه آنتی بیوتیک حدود ۴۵ درصد است.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه برای حل این معضل باید تمام مسئولان حوزه سلامت و حتی افرادی که در این حوزه حضور ندارند، همکاری کنند؛ اظهار کرد: باید شاخص‌های صحیح مصرف دارو را در کشور ارتقا دهیم که این امر عزم و نگاه ملی را می‌طلبد و در این راستا باید فرهنگسازی و اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود.

مقاومت میکروبی باعث بی اثر شدن آنتی بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های عفونی

سهرابی به نقش رسانه‌ها و ارائه دهندگان خدمات درمانی و گیرندگان خدمات یعنی مردم در این امر اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی هم می‌تواند با برگزاری دوره‌های بازآموزی با محوریت مصرف منطقی دارو و آنتی بیوتیک‌ها در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهد و جامعه فرهنگیان هم می‌توانند بر روی جامعه هدف آموزش و پرورش کار کرده و اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

به گفته وی حتی مصرف آنتی بیوتیک در صنایع دامی و مواد غذایی آن بالا رفته است که باید مداخلات لازم برای کنترل آن صورت گیرد.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی اظهار کرد: البته مصرف بالای آنتی بیوتیک یک معضل جهانی بوده و مختص ایران نیست که باید مباحث خود مراقبتی و فرهنگ سازی لازم با یک بسیج همگانی در این زمینه انجام شود.

وی مقاومت میکروبی را سبب بی اثر شدن آنتی بیوتیک‌ها در درمان برخی از بیماری‌های عفونی عنوان کرد و ادامه داد: مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها باعت می‌شود تا میکروب‌ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها؛ این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و حتی به صورت شایع این ژن از یک گونه میکروبی به گونه‌ای دیگر می‌تواند انتقال یابد. در واقع میکروب یاد می‌گیرد چگونه خود را در برابر آنتی بیوتیک محافظت و اثر آن را خنثی کند.

سهرابی با بیان اینکه مصرف بالای آنتی بیوتیک نه تنها یک تهدید اجتماعی و اقتصادی بلکه یک تهدید عمومی است؛ عنوان کرد: اهمیت این موضوع به حدی است که سازمان ملل از رهبران کشور‌ها دعوت می‌کند تا فرمان کنترل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها را در دست گرفته و مراقب این امر باشند.

وی تاکید کرد: هزینه درمان فردی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده است حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان ارزیابی می‌شود که حجم زیادی از اقتصاد سلامت را می‌بلعد بنابر این لازم است تا پزشکان حساسیت بیماران را نسبت به این مساله زیاد کنند که دوره مصرف را تکمیل کرده و بدون تجویز پزشک خودسرانه آنتی بیوتیک استفاده نکنند، زیرا دوز مصرفی و مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک باید مشخص باشد.

سهرابی با اشاره به اینکه باید سطح سواد سلامت جامعه نسبت به مصرف آنتی بیوتیک بالا رود؛ تصریح کرد: پزشکان هم باید توجه داشته باشند که شرایطی مانند وضعیت عمومی بیمار، سن و جنسیت و سایر مسائل بیمار را در نظر گرفته و سپس اقدام به تجویز آنتی بیوتیک کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین