|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۷
کد خبر: ۱۷۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
اگرچه شکست مقابل صنعت نفت، نخستین باخت استقلال در شروع لیگ بوده اما بیشتر از هر چیز واکنش‌های عجیب سرمربی این تیم که کم‌طاقت‌تر از همیشه شده سوژه مربوط به آبی‌پوشان پایتخت است.
 یک پیشکسوت به «شهروند» می‌گوید به ادبیات سرمربی استقلال اشکال وارد است.

  رونمایی از گران‌قیمت‌ترین و پرستاره‌ترین استقلال نه‌تنها برای هواداران رضایت‌بخش نبود بلکه اردوی آبی‌ها را با حاشیه‌های عجیبی درگیر کرد. اگرچه شکست مقابل صنعت نفت، نخستین باخت استقلال در شروع لیگ بوده اما بیشتر از هر چیز واکنش‌های عجیب سرمربی این تیم که کم‌طاقت‌تر از همیشه شده سوژه مربوط به آبی‌پوشان پایتخت است.

منصوریان فراموشکار

«لعنت به گذشته‌ای که فراموش می‌شود.» این جمله کلیدی‌ترین عبارت مصاحبه علیرضا منصوریان در کنفرانس مطبوعاتی بعد از شکست تیمش در نخستین هفته لیگ برتر است. او درحالی به محرومیت بازیکنانش به دلیل حاضر نشدن در اردوی تیم امید معترض است که فراموش کرده وقتی خودش سرمربی تیم امید بود از فدراسیون درخواست کرد با باشگاه‌هایی که به تیم‌ملی بازیکن نمی‌دهند به صورت چکشی برخورد کند. البته منصوریان در زمان حضور در تیم امید با محرومیت بازیکنان مخالف و خواستار جریمه سنگین و برخورد با باشگاه‌ها بود اما انگار فراموشش شده که خودش برای گرفتن بازیکنان موردنظرش تا چه حد به باشگاه‌ها اصرار می‌کرد و آنها را تحت‌فشار قرار می‌داد. او درحالی از نقض قوانین حرف می‌زند که تیمش براساس بند ٨٣ آیین‌نامه انضباطی محروم شده: «به تاج گفتم با قوانین عجیب و غریب خود به قوانین فیفا توهین کردید. یک‌سری از خبرنگاران از قوانین فیفا آگاهی دارند و نوشتند که غیرقانونی بازیکنان ما را محروم کردند. به تاج گفتم کار قانونی انجام دهید، صحبتی نمی‌کنم، ما تابع قوانین فیفا و فدراسیون هستیم.»

بی‌طاقت و عصبانی‌تر از همیشه

منصوریان کم‌طاقتی که بعد از نخستین شکست تیمش در نخستین دیدار لیگ روبه‌روی خبرنگاران متعصب آبادانی نشست، با جملاتی پر از طعنه و کنایه سعی در توجیه عملکرد ضعیف استقلال داشت. از میان بازیکنان محروم استقلال تنها مهران نورافکن مهره ثابت و تاثیرگذار است اما ظاهرا منصوریان که نمی‌توانست کنترل عصبانیت خود را به دست بگیرد، ترجیح داد به جای توضیح دادن درباره شکست تیمش و عملکرد بیش از حد ضعیف استقلال به تمام ارکان‌ فوتبال بتازد. محرومیت بازیکنان امید استقلال بهترین حربه برای سرمربی جوان و زیرک این تیم بود تا به جای این‌که توجیه کند چرا تیمش از اجرای ساده‌ترین حرکات فوتبالی عاجز بود به زمین و زمان لعنت بفرستد و با جملاتی عجیب که آدرس‌های غلط به هواداران استقلال می‌داد خودش را از هر تقصیری مبرا کند. او با لعنت فرستادن به فراموشی گذشته و بی‌سوادی، در تمام مدت کنفرانس به مدیران فدراسیون و کمیته انضباطی تاخت تا عصبانی‌ترین ورژن منصوریان در تاریخ فوتبال ایران را به نمایش بگذارد. بخشی از حرف‌های او را بخوانید: «کمیته انضباطی هیچ اهمیتی به درخواست ما نداد. نمی‌دانم باید راه قوانین بین‌المللی را برویم یا راه قوانین فدراسیون را؟ به تاج گفتم اگر جایی بروید بگویند بازیکن را محروم کردید، به شما می‌خندند. گفتم اگر ما نامه به فیفا بزنیم، تعلیق می‌شوید.» ظاهرا امسال با منصوریانی بی‌طاقت‌تر از همیشه مواجهیم که از همین ابتدای فصل با استرس و اضطراب زیادی که دارد صندلی خود را لرزان‌تر از همیشه کرده است.

شکوه از دیکتاتوری

عجیب‌ترین بخش حرف‌های منصوریان که حتی در کانال‌های غیرورزشی تلگرامی هم بازخوردهای زیادی داشت، شکوه او از دیکتاتوری است. منصوریان بعد از باخت تیمش درحالی از حاکم بودن جو دیکتاتوری در فوتبال ایران گله کرد که در حرف‌هایش تندترین انتقادات را از فدراسیون و کمیته انضباطی مطرح کرده بود. او در این‌باره گفت: «لعنت به قوانین فوتبال که در مملکت ما رعایت نمی‌شود. نمی‌دانم محمد رضا ساکت می‌داند استقلال نیمی از هواداران فوتبال را دارد یا نه. کار قانونی کرده بودیم و تصورمان این بود که قانونی با ما برخورد شود. مملکت ما این همه شهید داده که آزادی بیان باشد، اما اسیر دیکتاتوری شدیم.» با این حساب مشخص نیست منظور منصوریان از دیکتاتوری چیست و او با وجود این‌که تمام حرف‌هایش را به تندترین شکل ممکن بیان کرده چرا از نبود آزادی بیان گله دارد؟

ورژن جدید سرمربی استقلال

منصوریان همیشه شخصیتی منعطف داشته و حتی با مخالفانش هم در ظاهر برخوردهای خوبی دارد. این‌که او چرا به دلیل وقوع یک شکست خارج از خانه آن هم در هوای ٦٠درجه آبادان این‌طور به فدراسیون و مدیران رده بالایش تاخته موضوعی عجیب است. او درحالی فدراسیون را مقصر شکست تیمش دانست که بازیکنان گران‌قیمت او حتی یک موقعیت گل هم روی دروازه نفت ایجاد نکردند. البته پیش‌بینی عصبانیت منصوریان بعد از شکست مقابل نفت آبادان کار سختی نبود اما این‌که او چرا این‌طور بی‌محابا با واژه‌هایی عجیب و خارج از ادبیات فوتبال به همه تاخته جای تعجب دارد. شاید هم با چنین سرآغازی از منصوریان باید منتظر ورژن جدید از سرمربی جدید آبی‌ها باشیم که برای به خطر افتادن منفعت خود و تیمش وارد تندترین جنگ‌های کلامی شود. قطعا عصبانیت‌های شدید منصوریان و اضطرابش روی بازیکنان استقلال هم می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد که باید به بهترین شکل از طرف خود او کنترل شود.

فرزامی: ادبیات منصوریان اشکال دارد

حسین فرزامی، پیشکسوت قدیمی استقلال درباره اتفاقات کنفرانس مطبوعاتی منصوریان به «شهروند» می‌گوید: «به اعتقاد من حرف‌های سرمربی استقلال کاملا درست بود و او حق داشت که از فدراسیون فوتبال انتقاد کند اما از آنجایی که وی فاقد اطلاعات عمومی است و نمی‌تواند از جملات به خوبی استفاده کند حرف‌هایش را به شکل خوبی مطرح نکرد. منصوریان می‌توانست با جملات و کلمات مناسب اقدامات فدراسیون و کمیته انضباطی را زیر سوال ببرد اما استفاده از جملات عامیانه باعث شد به جای این‌که تصمیم و اقدام نادرست دیگران زیر سوال برود حالا همه درباره حرف‌های منصوریان قضاوت کنند.» وی درباره محرومیت بازیکنان استقلال می‌گوید: «فدراسیون باید نسبت به همه تیم‌ها بی‌طرف باشد و قانون را برای همه یکسان اجرا کند. تا وقتی که لیگ زیر نظر فدراسیون برگزار شود این مشکلات وجود دارد. ضمن این‌که حضور فردی مثل محمدرضا ساکت باعث برخی مشکلات در فدراسیون می‌شود. فدراسیون و کمیته انضباطی در محروم کردن بازیکنان استقلال اشتباه کردند و حق نداشتند این کار را در حق استقلال کنند چون تصمیم آنها قانونی نبوده و از حیطه وظایفشان خارج است. با این‌حال، سرمربی استقلال هم باید بیشتر آرامش خود را حفظ کند و استرس این بازی را به بقیه دیدارهای استقلال وارد نکند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین