کد خبر: ۱۷۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
برای مربیان ایرانی افق روشن‌تر از سال گذشته نخواهیم داشت. مربیان ایرانی خود را در معرض آموزش‌های جدید قرار نمی‌دهند. فقدان نظام آموزشی و فقدان برنامه انتقال دانش فنی مربی‌گری به داخل طی سال‌های اخیر، فاصله مربیان ما با سطوح منطقه‌ای و جهانی را افزایش داده است.
 مدیرعامل پیشین راه‌آهن در لیگ برتر فوتبال، با شروع فصل هفدهم لیگ برتر، فصل جدید را از ۸ زاویه متفاوت مرود ارزیابی قرار داد.

فصل هفدهم لیگ برتر فوتبال این هفته آغاز شد و یک بار دیگر، تب و تاب فوتبالی، بالا گرفت. درا ین میان، چیزی که بسیار اهمیت داردف بررسی ویژگی‌های فوتبال ایران و ارزیابی لیگ برتر فوتبال است تا از این طریق، بتوان به نگاهی جامع و کامل از فوتبال ایرانی دست پیدا کرد. صادق رئیسی‌کیا، به عنوان یکی از مدیران سابق فوتبال ایران، ارزیابی خود از شروع فصل جدید فوتبال ایران را در یادداشتی آورده است که در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی ۸ وجهی از لیگ هفدهم فوتبال ایران

۱- داوری

با توجه به روند نسبتا خوب داوری ایران در دو سال اخیر و با توجه به اینکه در آستانه برگزاری جام جهانی هستیم انتظار می‌رود که شاهد داوری‌های با کیفیت و کم خطا باشیم و ان‌شاءالله در این زمینه شرایط بهتری را نسبت به فصل شانزدهم در پیش خواهیم داشت.

۲- فنی

با توجه به در پیش بودن جام جهانی فوتبال، انتظار می‌رود که بازی‌ها و بازیکنان با کیفیت‌تری داشته باشیم. پیش‌بینی می‌شود که نظم و تقویم مسابقات لیگ برای مسابقات و اردوهای آماده‌سازی تیم ملی جهت حضور مناسب در جام جهانی، دچار تغییراتی به ویژه در نیم فصل دوم لیگ بشود و مقداری به هم ریختگی در تقویم مسابقات و حاشیه‌هایی بین باشگاه‌ها و فدراسیون و تیم ملی ایجاد کند.

همچنین به دلیل ساختار نادرست مالکیت باشگاه‌ها شاهد ادامه قدرت رقابتی بالاتر برای باشگاه‌های بزرگ دولتی و نظامی برابر باشگاه‌های غیر دولتی خواهیم بود. محیط لیگ هفدهم از این حیث که امکان تعادل رقابتی را به درستی برای باشگاه‌ها تامین نمی‌کند سبب خواهد شد که همچنان شاهد پیشتازی و حکمرانی قدرتمندانه باشگاه‌های بزرگ دولتی باشیم.

برابر رویه چند سال گذشته شاهد آن خواهیم بود که باشگاه‌های صعود کرده به لیگ برتر، زیرساخت و توان حفظ خود در لیگ برتر را نداشته باشند.

۳- بازیکن سازی

با توجه به روند نسبتاً مناسب جوان سازی تیم ها در پرسپولیس و استقلال و بعضی تیم‌های دیگر انتظار می‌رود که میانگین سنی تیم‌ها و عملکرد بازیکنان نسبت به لیگ قبلی بهبود پیدا کند.
حداقل به دلیل شرایط سخت اقتصادی حاکم بر باشگاه‌ها انتظار می‌رود که شاهد استفاده تیم‌ها از بازیکنان جوان و کم هزینه در این لیگ باشیم.

وجود ۹ سهمیه زیر ۲۳ سال برای تیم‌ها و محدودیت‌هایی که برای نقل و انتقالات بعضی باشگاه‌ها پیش آمد به شرط بهره‌گیری از جوانان خواهد توانست موجب رونمایی از پدیده‌ها و بازیکنان جوان و شایسته در لیگ ۱۷ شود.

۴- اجتماع:

مهمترین شاخص موفقیت اجتماعی برای یک لیگ ورزشی، میزان جلب اعتماد عمومی و تاثیرگذاری مثبت آن بر فضای اجتماعی است. لیگ فوتبال ما در سال‌های اخیر در این زمینه بخشی از ارزش‌ها و داشته‌های خود را از دست داده و لیگ جاری نخواهد توانست در کوتاه مدت جهت این روند را تغییر دهد. اما انتظار می‌رود که سرعت روند افول اجتماعی لیگ فوتبال در این فصل، کاهش پیدا کند. نظم در مسابقات، افزایش تعهد باشگاه‌ها به رعایت هنجارها، تعهد سرمربی تیم ملی و سرمربی تیم‌های لیگ برتری به پرهیز از رفتارهای ناهنجار، هم افزایی هر چه بیشتر لیگ و عوامل دست‌اندرکار آن با هنجارها و مناسبت‌های اجتماعی، رفتارهای رسانه‌ای متعهدانه، انتشار رقم قراردادها و دقت و تعهد به تنظیم و تصویب تراز مالی واقعی، احترام به حقوق و رفاه هواداران و فراهم کردن امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها خواهد توانست فضای اجتماعی لیگ هفدهم را مستعد جلب اعتماد عمومی کند.

۵- مدیریت:

ثبات نسبی مدیریت باشگاه‌ها و ثبات مدیریت در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، نسبت به لیگ قبلی تا اینجای کار مثبت ارزیابی می‌شود. کیفیت مدیریت باشگاه‌ها داری شاهد تحولی نخواهد بود چون برنامه مشخصی برای ارتقای کیفیت مدیریت ورزشی در سطوح باشگاهی تدوین و اجرا نکرده‌ایم.

۶- اقتصاد:

شرایط اقتصادی لیگ هفدهم تفاوت چندانی با لیگ قبلی ندارد. قرارداد تبلیغات محیطی در زمان مناسب به نتیجه نرسیده است. حق پخش تلویزیونی هنوز به ثمردهی نرسیده هر چند بر اساس بند پ ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور  افق بهتر و روشن‌تری پیدا کرده است. البته انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال جاری نتایجی را در بر داشته باشد. نوع مالکیت باشگاه‌های ایرانی تاثیر منفی روی جنبه اقتصادی لیگ فوتبال ایران می‌گذارد. شفاف نبودن ابعاد مالی و عدم انتشار تراز و صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و باشگاه‌ها همچنان تاثیر منفی بر لیگ  خواهد گذاشت. به دلیل فقدان بسترهای اقتصادی و قانونی (فقدان ثبات قانونی و فقدان امنیت سرمایه در لیگ) شاهد سرمایه گذاری جدیدی در باشگاه‌ها نخواهیم بود.

۷- مربیان:

برای مربیان ایرانی افق روشن‌تر از سال گذشته نخواهیم داشت. مربیان ایرانی خود را در معرض آموزش‌های جدید قرار نمی‌دهند. فقدان نظام آموزشی و فقدان برنامه انتقال دانش فنی مربی‌گری به داخل طی سال‌های اخیر، فاصله مربیان ما با سطوح منطقه‌ای و جهانی را افزایش داده است.

۸- منطقه و بین الملل:

در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های ما از آمادگی و قوت کافی برخوردار نیستند. حواشی و مشکلات باشگاه نفت تهران و مشکلات فصل قبل تراکتور که ممکن است تاثیرات منفی بر حضور آنها در جام باشگاه‌ها داشته باشد مایه نگرانی است. البته ثبات مدیریتی و فنی پرسپولیس،‌مقداری جای امید برای سهمیه‌های ما باقی گذاشته است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین