|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
رئیس جمهوری آمریکا یکی از مشاوران ارشد خود در شورای امنیت ملی این کشور را از کار برکنار کرد.
 رئیس جمهوری آمریکا یکی از مشاوران ارشد خود در شورای امنیت ملی این کشور را از کار برکنار کرد.

به گزارش ویکلی‌استاندارد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دِرِک هاروی، یکی از مشاوران ارشد خود را از شورای امنیت ملی این کشور اخراج کرد.

هاروی، یک کارشناس ارشد و باسابقه اطلاعاتی است که تجربه گسترد‌ای در خاورمیانه داشته است و یکی از بازیگران کلیدی در طرح ترامپ برای «بررسی سیاست ایران»، همچنین تدوین سیاست آمریکا در سوریه و عراق بود.

وی پیش از اخراج، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید و همچنین مدیر تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا بود.

برکناری این مشاور ارشد در زمینه سیاستگذاری خاورمیانه، همزمان با تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر و تحولات وسیع در کاخ سفید و درز اخباری درباره بگومگوهای بین ترامپ و تعدادی از مشاوران ارشد وی است. دو منبع به ویکلی‌استاندارد گفته‌اند که برکناری هاروی نتیجه مستقیم درگیری نیروهای کاخ سفید نیست، اما از دید برخی دستیاران ارشد ترامپ، هاروی به عنوان کسی شناخته می‌شد که به استیو بنون بسیار نزدیک است.

بررسی پیشینه دِرِک هاروی نشان می‌دهد که تا پیش از انتصاب در شورای امنیت ملی آمریکا، وی به‌طور خاص به‌خاطر سردرآوردن از ماهیت و ترکیب شورش‌های شکل‌گرفته در عراق ــ پس از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 و منحل کردن ارتش این کشور ــ شهرت دارد.

وی پیشتر اولین مدیر «قطب علمی افغانستان ــ پاکستان»، در قرارگاه فرماندهی مرکزی ایالات متحده بود. در سال 2009، ژنرال دیوید پترائوس وی را برای هدایت این مرکز انتخاب کرد. هاروی همچنین عضو ارشد اجرایی آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده بود و پیش از آن کارشناس و تحلیلگر ارشد ژنرال پترائوس (فرمانده وقت نیروهای چندملیتی مستقر در عراق) در امور عراق بود.

هاروی از جمله کسانی بود که به‌طور خاص توسط پترائوس انتخاب شد تا راهبردی تقابلی برای فائق آمدن بر شورش‌های عراق و باثبات کردن این کشور را طراحی کند. برخی از افراد سابق دولت اوباما، وی را «شاگرد و نوچه» پترائوس توصیف کرده‌اند. گفته می‌شود که وی از جمله افسران اطلاعاتی استثنائی بود که در عرصه میدانی به‌صورتی زیرکانه از ماهیت شورش‌های جاری در عراق سر در می‌آورد، آن‌هم زمانی که دیگران برای فهم این پدیده در حال تلاش و تقلا بودند. هاروی پس از آن دوران، در گروه ویژه موسوم به «Combined Joint Task Force 7» و ستاد مشترک ارتش آمریکا در عراق فعالیت می‌کرد. پس از 26 سال خدمت به‌عنوان افسر اطلاعاتی نظامی متخصص در امور خاورمیانه، در سال 2006 به‌عنوان یک «تحلیلگر غیرنظامی» به عضویت آژانس اطلاعات دفاعی در آمد. پترائوس برمبنای این سابقه همکاری بود که در سال 2009 هاروی را برای تأسیس نهاد اطلاعاتی خاص خودش (قطب علمی افغانستان ــ پاکستان) انتخاب کرد.

در سال‌های بعد و طی دوران ریاست ژنرال مایکل فلین بر آژانس اطلاعات دفاعی (مشاور مستعفی دونالد ترامپ در امور امنیت ملی)، هاروی یکی از حامیان اصلی‌اش بود.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین