|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۹
کد خبر: ۱۷۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
ادامه بحران داخلی در ونزوئلا با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شود و این کشور همه روزه شاهد تنش میان دولت و جبهه مخالفان است. رویدادهای این کشور حتی در میان کشورهای حوزه آمریکا لاتین دودستگی عمیقی ایجاد کرده است.
 ادامه بحران داخلی در ونزوئلا با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شود و این کشور همه روزه شاهد تنش میان دولت و جبهه مخالفان است. رویدادهای این کشور حتی در میان کشورهای حوزه آمریکا لاتین دودستگی عمیقی ایجاد کرده است.

وزارت دفاع ونزوئلا تاکید کرده است که نیروهایش از انتخابات آتی برای بازنویسی قانون اساسی حمایت و نیروهای مسلح این کشور ماهیت مشروع طرح مادورو را برای انتخاب مجلسی که وظیفه‌اش بازنویسی قانون اساسی است به رسمیت می‌شناسد. طبق این طرح، سربازان در 30 ژوئیه (8 مرداد) در سراسر این کشور مستقر می‌شوند تا از اجرای کامل انتخابات و رای تمام ونزوئلایی‌ها مطمئن شوند. مادورو قصد دارد انتخابات را با هدف تشکیل مجلس موسسان و بازنگری در قانون اساسی برگزار کند.

فشار مخالفان و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و بویژه متحدان آمریکا با هدف افزایش فشار بر مادورو ادامه دارد. آنها از ونزوئلا می‌خواهند تا طرح تشکیل مجلس موسسان و بازنگری در قانون اساسی را متوقف کند. رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است چنانچه دولت مادورو مجلس موسسان مد نظر خود را به دنبال انتخابات 30 ژوئیه تشکیل دهد، واشنگتن اقدامات قوی و فوری اقتصادی علیه دولت کاراکاس انجام خواهد داد. او از دولت ونزوئلا خواست تا طرح تشکیل مجلس موسسان را کنار بگذارد و انتخابات آزاد برگزار کند! وی مادورو را یک «رهبر بد» که به خواست مردم کشورش توجه نمی‌کند، معرفی کرد. ترامپ در پیامی ونزوئلا را به تحریم‌های اقتصادی تهدید و اقدام مادورو برای برگزاری انتخابات با هدف تشکیل مجلس موسسان و بازنگری در قانون اساسی را تلاشی برای بازگرداندن ونزوئلا به یک دیکتاتوری کامل دانسته است. در روزهای اخیر نقل قول‌هایی از سوی مقامات ارشد آمریکایی می‌شود که احتمال می‌رود این کشور ممنوعیت واردات نفت از ونزوئلا را در نظر بگیرد. آنها مدعی‌اند دولت ترامپ در حال حفظ همه گزینه‌ها روی میز برای واکنش نشان دادن به مادورو است. تصمیم درباره اعمال تحریم‌ها علیه ونزوئلا با آگاهی نسبت به این مساله اتخاذ خواهد شد که تحریم‌ها چه تبعات و تاثیرات احتمالی بر فرصت‌های شغلی و اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

رئیس جمهور ونزوئلا در پی تهدیدات رئیس جمهور آمریکا علیه کشورش مبنی بر اعمال تحریم، جلسه فوق‌العاده شورای عالی دفاع ملی را برگزار و مدعی شد ما درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای توقف طرح برگزاری مجلس موسسان و خودداری از بازنویسی قانون اساسی را رد می‌کنیم و به خاطر تهدیدات ترامپ مبنی بر تحریم کاراکاس در روابط خود با واشنگتن بازنگری خواهیم کرد. هیچ دولت خارجی بر ونزوئلا کنترل ندارد. این مردم ونزوئلا هستند که دستور می‌دهند نه ترامپ! ونزوئلا تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا علیه این کشور را بی‌رحمانه و امپریالیستی می‌داند تاکید دارد کشورش علی‌رغم مخالفت آمریکا، انتخابات مجلس موسسان را برگزار خواهد کرد.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان کشورهای آمریکایی و سایر کشورهای مهم آمریکای لاتین این ابتکار عمل رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا را محکوم کردند. اتحادیه اروپا تهدید کرده اگر مادورو بخواهد طرح تاسیس مجلس موسسان خود را اجرایی کند تحریم این کشور همانطوری که اسپانیا درخواست کرده روی میز است. ما نگران افزایش خشونت‌ها در این کشور هستیم. مادورو در پاسخ به انتقادهای مادرید و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است ونزوئلا کشوری آزاد و مستقل است و مستعمره اروپا نیست. بگذارید اروپایی‌ها آنچه می‌خواهند بگویند، ما اهمیتی برای حرف‌های آنها قائل نیستیم.

اسپانیا در پاسخ به انتقادات ونزوئلا مدعی است مادورو به جای اینکه از رئیس دولت اسپانیا انتقاد کند باید همانند اسپانیا در ونزوئلا دموکراسی برقرار کند. در آن کشور زندانی سیاسی وجود نداشته باشد و تظاهرات سرکوب نشوند. فرانسه از طرفین خواسته است برای حل بحران موجود در ونزوئلا با یکدیگر گفتگو کنند و هر چه سریعتر خشونت‌ها در ونزوئلا پایان یابد. مواضع فرانسه همسو با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر امکان اعمال تحریم‌‌های اقتصادی علیه دولت ونزوئلا است. کاستاریکا، پاناما، هندوراس نیز خواهان توقف تاسیس مجلس موسسان از سوی مادورو هستند. آرژانتین، کانادا، برزیل، مکزیک، اسپانیا و آلمان از همه‌پرسی مخالفان مادورو علیه تاسیس مجلس موسسان استقبال کردند.

برزیل، اسپانیا و آلمان نیز ضمن استقبال از همه‌پرسی مخالفان خواستار متوقف شدن طرح تاسیس مجلس موسسان شدند. کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، پاناما، شیلی و پورتوریکو نیز با تاکید بر این که دولت باید صدای مردم را در اعتراض به تاسیس مجلس موسسان بشنود، خواستار متوقف شدن طرح تاسیس مجلس موسسان هستند. روسیه به عنوان حامی مادورو استفاده مخالفان افراطی از کودکان و نوجوان در تظاهرات ضددولتی مخالفان در ونزوئلا به عنوان سپر انسانی را محکوم و مدعی شد مخالف ادعای برخی قدرت‌ها مبنی بر غیرقابل کنترل خواندن بحران ونزوئلا با هدف استفاده از نسخه‌های همیشگی برای انقلاب‌های رنگی است.

اپوزیسیون ونزوئلا که خود را برنده همه‌پرسی نمادین درباره طرح مادورو می‌داند، مدعی است طی این همه‌پرسی بیش از 90 درصد شرکت کنندگان با آن مخالفت کردند. مخالفان تعداد رای دهندگان را بیش از 7.6 میلیون نفر می‌دانند که در تاریخ ونزوئلا بی‌سابقه است. مشارکت 2.4 برابر بیشترین مشارکت مخالفان در انتخابات داخلی خود بوده است. صدها هزار ونزوئلایی در سراسر این کشور و همچنین در میان گروه‌های ساکن خارج از کشور به منظور رای‌دادن در یک همه‌پرسی نمادین در رد مادورو برای بازنویسی قانون اساسی اقدام به رای‌گیری کردند.در این همه پرسی از مردم ونزوئلا سه سئوال پرسیده شده بود آیا با تشکیل مجلس موسسان مخالف هستند؟ آیا می‌خواهند ارتش برای دفاع از قانون اساسی فعلی وارد عمل شود؟ و آیا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پیش از پایان دوره ریاست جمهوری مادورو در سال 2018 هستند؟ بسیاری از ناظران نتیجه گیری می‌کنند فشارها به میزان چشمگیری بر دولت ونزوئلا افزایش یافته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین