|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۷۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه مدعی شد که لشگر 16 ارتش عراق که از سوی نیروهای آمریکایی آموزش دیده است در جریان درگیری با نیروهای داعش در شهر قدیمی موصل مرتکب جنایت جنگی شده است.
 خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه مدعی شد که لشگر 16 ارتش عراق که از سوی نیروهای آمریکایی آموزش دیده است در جریان درگیری با نیروهای داعش در شهر قدیمی موصل مرتکب جنایت جنگی شده است.

این خبرگزاری به نقل از دیده بان حقوق بشر، گزارش داد که دو ناظر بین المللی، شواهدی را گزارش کرده اند که معادل ارتکاب به جنایت جنگی است.

دیده بان حقوق بشر از آمریکا خواسته است پشتیبانی خود از لشگر16 عراق به حالت تعلیق در آورده و تحقیق در مورد آنچه که جنایت جنگی خوانده است، آغاز شود.

رویترز گفت: این خبرگزاری نمی تواند این ادعا را تایید کند و اینکه به واسطه محدودیت هایی که پس از اعلام پیروزی بر داعش در تاریخ دهم ژنویه از سوی دولت حیدرالعبادی برای رسانه ها ایجاد شده، دسترسی به شهر قدیمی موصل ندارد.

رویترز نتوانسته با سخنگوی دولت و ارتش عراق در این مورد پاسخی دریافت کند.

شهر قدیمی موصل آخرین اقامتگاه داعش در طول 9 ماه جنگ شهری با نیروهای عراق بود که از طرف ائتلاف به رهبری آمریکا پشتیبانی می شد.

درگیری در موصل چندین روز پس از اعلام پیروزی در اواسط ماه جولای ادامه داشت و یک فیلم ویدئویی نشان می دهد که چند مرد خلع سلاح شده مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یکی از آنها شرایطش به حد مرگ رسیده است.

سارا لی ویتسون مدیر خاورمیانه ای دیدبان حقوق بشر، گفت: با توجه به نقض گسترده حقوق بشر از سوی نیروهای عراقی و کوتاهی دولت عراق در مورد قبول مسئولیت آنها، دولت آمریکا باید به عملکرد نیروهای آمریکایی در ارتکاب به این گونه جرایم نظارت جدی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، دولت عراق قول داده است به اتهامات جنایت جنگی که قبلا اعلام شده است رسیدگی کرده و افراد مرتکب به این گونه جرایم را تنبیه کند.

دیدبان حقوق بشر به استناد به گزارش ناظران بین المللی اعلام کرد: گروهی از سربازان عراقی که خود را از افراد لشگر 16 عراق معرفی کرده اند، چهار مرد برهنه را داخل یک کوچه با شلیک چند گلوله کشتند. این سربازان ادعا کردند که این چهار مرد از اعضای داعش بودند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین