|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۷۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
روسیه و چین زمانی با تشدید تحریم های بین المللی کره شمالی موافقت میکنند که موشک آزمایشی پیونگ یانگ از نوع دوربرد باشد یا پای تسلیحات هسته ای به میان بیاید.
 سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید مذاکره با چین برای قبول قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تشدید تحریم های موشکی پیونگ یانگ در مسیر درست قرار دارد اما جلب رضایت روسیه است که دشوار تلقی می شود.

به نقل از رویترز، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل از پیشرفت مذاکره با چین درباره اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی از بابت برنامه موشکی این کشور خبر داد و در عین حال مدعی شد تعامل با روسیه (بر سر اعمال این تحریم ها) آزمون اصلی واشنگتن خواهد بود.

گفتنی است حدود ۳ هفته پیش، آمریکا پیش نویس قطعنامه ای جدید را به چین ارائه داد که موضوع آن تشدید تحریم های پیونگ یانگ از بابت آزمایش موشک ظاهرا قاره پیمایی بود که در تاریخ ۴ جولای پرتاب شد.

در همین راستا، هیلی گفت: ما در تماس دائم با چین هستیم و اوضاع رو به پیشرفت است اما هنوز خیلی زود است که بگوییم تا چه مرحله ای پیش خواهیم رفت.

با این حال وی از پاسخ اولیه چین و جدیتی که نسبت به این پیش نویس نشان داده است، ابراز رضایت کرد.

هیلی در عین حال ادامه داد: می دانیم که چین در حال تبادل نظر و مذاکره با روسیه است. بنابراین مادامیکه این کار انجام می شود، فرایند را به دقت دنبال می کنیم تا از قدرت قطعنامه اطمینان حاصل کنیم.

وی در نهایت گفت: آزمون واقعی این است که چین به چه نتیجه ای با روسیه رسیده و آیا مسکو تلاشی برای صرف نظر کردن (از ادعای خود) می کند.

گفتنی است آمریکا و روسیه بر سر نوع موشکی که کره شمالی در تازه ترین آزمایش خود به کار برده، اختلاف نظر دارند. قدرت های غربی ادعا می کنند موشک از نوع قاره پیما بوده و توانایی هدف قرار دادن بخش هایی از آلاسکا را دارد، حال آنکه روسیه می گوید آنچه آزمایش شده بر خلاف ادعای آمریکایی ها و حتی خود پیونگ یانگ، از نوع میان برد بوده است.

 روسیه و چین زمانی با تشدید تحریم های بین المللی کره شمالی موافقت میکنند که موشک آزمایشی پیونگ یانگ از نوع دوربرد باشد یا پای تسلیحات هسته ای به میان بیاید.

 هیلی در حالی از روسیه می خواهد تا پیش نویس قطعنامه تحریم های موشکی پیونگ یانگ را تایید کند که مجلس نمایندگان آمریکا دیروز سه شنبه با بسته جامع تحریم های ایران-روسیه-کره شمالی موافقت کرد، اقدامی که به زعم روسیه، آینده رابطه مسکو-واشنگتن را مبهم می کند و به تنزل هر چه بیشتر همکاری ها منجر می شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین