|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸
کد خبر: ۱۷۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
آشنایی من با استاندارد در حد توجه به آرم این سازمان بر روی کالاها و محصولات بود و هیچ مراوده ای با این سازمان نداشتم، اما اکنون اطلاعات و آگاهیم نسبت به اهمیت موضوع استاندارد افزایش یافته است.
 در یک رقابت جهانی که همه ساله در بین 163 کشور عضو سازمان های بین المللی استاندارد (ISO)برگزار می شود ، پوستر طراح ایرانی، به عنوان اثر برگزیده روز جهانی استاندارد در سال 2017 میلادی انتخاب شد.

  این اثر برگزیده مربوط به طرح پوستر رضا رحیمیان دانش آموخته رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است . در گفت و گویی صمیمی با این هنرمند پای صحبت هایش نشستیم تا برایمان از چگونگی انتخاب پوسترش به عنوان پوستر روز جهانی استاندارد بگوید:

با تبریک به مناسبت این کامیابی به شما و جامعه هنری ایران در زمینه فعالیت های خود توضیح دهید و بفرمایید که از چه طریق با این رقابت جهانی آشنا و در آن شرکت کردید؟

ضمن تشکر از ابزار لطف شما، من به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک با مجامع هنری همکاری داشتم بطوریکه در بخش شهری طرح های متعددی را در تبلیغات شهری ارائه دادم که برخی از آنها رتبه نخست را کسب کرد اما در گستره بین المللی نخستین تجربه من با طرح پوستر استاندارد رقم خورد به نحوی که با اطلاع رسانی روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران در جریان این مسابقه قرار گرفتم و با همفکری دوستان طرح نهایی را در مدت سه روز ارسال کردم.

 ایده این طرح چگونه به ذهن شما رسید؟ آیا فقط برگرفته از شعار روز جهانی امسال بود ؟

در انتخاب طرح، معیارها و سبک های مختلفی را می توان به کار بست بطوریکه هنرمندان گرافیست با تکیه بر دانش، هنر و ذهن خلاق خویش می توانند زیباترین و مناسب ترین طرح را برای یک متن کوتاه بیافرینند و آن را در قالب خطوط و نقش اجرا کنند.

طرح مورد نظر ممکن است سنتی، مدرن یا تلفیقی از آن دو باشد اما آنچه در این میان اهمیت افزون تری از سبک یا شیوه اجرا دارد، آفرینش طرحی تازه و فکر جدید و هنرمندانه است . طرح با ایجاد توازن و هماهنگی میان خطوط، رنگ ها و متن صفحه را به زیبایی می آراید که اگر دقیق، زیبا و متناسب آفریده شوند، میزان اثرگذاری متن بر مخاطب را می افزاید.

در مورد طرحی که از نگاه داوران سازمان های بین المللی انتخاب شد ، این نقش چه معانی دارد؟

علم و تفکر از مغز نشات می گیرد و برای شهر نقشه ترسیم می شود. شعار « استانداردها شهرها را هوشمندتر می سازند» من را بر آن داشت تا با تلفیق مغز و نقشه شهری این دو تصویر را ترکیب کنم به نوعی که خطوط مغز با همان خطوط ترسیمی در نقشه های شهری منطبق شود. با توجه به موضوع هوشمندی در شعار ، برای نوشته ، قلم مدرن را انتخاب کردم و از آن جهت که استاندارد یعنی نظم و قاعده، نوشته ها را در یک کادر مربع گنجاندم  تا نظمی که در شکل مربعی حاصل می شود مفهوم استاندارد را القا کند.

 رنگ های زرد و بنفش ! چرا این رنگ را انتخاب کردید ؟ از نماد خاصی الهام گرفتید؟

رنگ و کاربرد هنرمندانه آن بسیار مفصل و پردامنه است و چگونگی استفاده مناسب و موثر از آن خود مبحثی علمی و تخصصی است . رنگ ها بر بیننده تاثیرهای گوناگونی بر جای می گذارند که با استفاده آگاهانه از آنها می توان به نتایج دلخواه و مورد نظر دست یافت. من از رنگ بنفش به دلیل عام پسند بودن آن استفاده و آن را با رنگ زرد تلفیق کردم تا مخاطب را جذب کند.

 زمانیکه این طرح را آماده و ارائه کردید انتظار داشتی که پوستر رضا رحیمیان منتخب سازمان های بین المللی شود ؟

انتخاب این پوستر من را شوکه کرد، من خودم فکر نمی کردم که طرحم موفق شود اما به شخصه این طرح را خیلی دوست داشتم .

عکس العمل افراد نسبت به انتخاب پوستر شما برای روز جهانی استاندارد 2017 چگونه بود؟

دوستان و آشنایان که ابراز لطف داشتند اما زیباترین عکس العمل مربوط به نخستین دیدار من با رییس سازمان ملی استاندارد ایران بود که آن روز را برای من خاطره انگیز و فراموش نشدنی کرد. با وجود آنکه اولین باری بود که من خانم پیروزبخت را ملاقات می کردم ایشان آنقدر صمیمانه و با مهربانی و ابراز خرسندی بابت این موفقیت برخورد کردند که بسیار برایم دلنشین بود.

 قبل از این هم با استاندارد آشنا بودی ؟

آشنایی من با استاندارد در حد توجه به آرم این سازمان بر روی کالاها و محصولات بود و هیچ مراوده ای با این سازمان نداشتم، اما اکنون اطلاعات و آگاهیم نسبت به اهمیت موضوع استاندارد افزایش یافته است.

 ارتباط بین هنر و صنعت را چگونه ارزیابی می کنید آیا این ارتباط می تواند برای هر دو حوزه موثر باشد؟

رشته تحصیلی من طراحی صنعتی است و همیشه از وجود فاصله بسیار زیاد هنر و صنعت گله مندم. متاسفانه این جدایی عمیق باعث شده در صنعت بجای طراحی از کپی کاری استفاده شود که صنعت را روز به روز ضعیف تر می کند در حالیکه با بهره گیری از هنر و گرافیک می توانیم توسعه صنعت را نیز پی بگیریم.

 سازمان ملی استاندارد ایران مدتی است که هموطنان را دعوت به پیوستن به پویش #کالای-استاندارد-ایرانی-میخرم دعوت می کند ، آیا شما هم به این جمع می پیوندید؟

با کمال میل و افتخار من و سایر طراحان گرافیک با پیوستن به کمپین «# کالای-استاندارد- ایرانی-میخرم » از همه مردم ایران می خواهیم که با استفاده از کالای ایرانی برای داشتن ایرانی آباد تلاش کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین