|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
کد خبر: ۱۷۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
افزایش بی‌ثباتی و تفرقه سیاسی در افغانستان زمینه‌ساز تقویت و نفوذ تروریسم و شکل‌گیری ناامنی قابل گسترش به سایر کشورهای منطقه است.
 محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان عصر روز دوشنبه با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره مهم‌ترین تحولات امنیتی منطقه، روند همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، آب‌های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی در ابتدای این دیدار ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی روز جاری در کابل که به کشته و مجروح شدن جمع زیادی از مردم مظلوم افغانستان منجر شد این واقعه تاسف‌آور را به خانواده‌های داغدار، دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.

وی با اشاره به در هم تنیدگی و غیر قابل گسست بودن امنیت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: مقابله با شکل‌گیری و گسترش گروه‌های تروریستی و تکفیری نیازمند اقدامات منسجم و هماهنگ میان کشورهای همسایه است.

شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به تداوم حمایت‌های مالی و اطلاعاتی و تسلیح گروه‌های تکفیری و تروریستی توسط برخی کشورهای مرتجع منطقه با پوشش ایجاد مدارس دینی و موسسات اجتماعی  افزود: این روند موجب گسترش ناامنی، نزاع‌های فرقه‌ای و مذهبی و  مخدوش شدن اقدامات دولت افغانستان برای پیگیری فرآیند توسعه و سازندگی در این کشور می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سابقه تمدنی و اشتراکات گسترده فرهنگی میان دو کشور یادآور شد: تداوم رایزنی‌ها و تبادل تجربیات برای مبارزه با ناامنی موجب شکل‌گیری ثبات، آرامش و رفاه در مرزهای میان دو کشور و زمینه‌ساز بهره‌مندی از منافع پایدار و مشترک خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش تحرک و فعالیت کمیته‌های پنج‌گانه همکاری دو جانبه و رفع موانع موجود اظهار کرد: عدم اهتمام کافی به فعالیت موثر ساختارهای مورد توافق برای حل مشکلات موجود موجب کند شدن روند تحقق اراده سیاسی رهبران دو کشور برای گام برداشتن در مسیر مناسبات مبتنی بر تامین منافع مشترک خواهد شد.

بنا بر این گزارش، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسیر تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان بر تداوم مسیر مذاکره به منظور تقویت اقتدار و انسجام دولت وحدت ملی تاکید کرد.

وی اظهار کرد: افزایش بی‌ثباتی و تفرقه سیاسی در افغانستان زمینه‌ساز تقویت و نفوذ تروریسم و شکل‌گیری ناامنی قابل گسترش به سایر کشورهای منطقه است.

اتمر افزود: نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان با بهره‌گیری از توانمندی‌های بومی تلاش مستمر و موثری را برای ریشه کنی تروریسم و مقابله با تحرکات اشرار به ویژه در مرزهای مشترک دو کشور اعمال کرده‌اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین