|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه:
کد خبر: ۱۷۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
آقای جعفری یک شخصیت محترم و مخلص و انقلابی ۳۷ از ابتدای انقلاب امام جمعه بوده و ۸۶ سال سن دارد؛ گاهی اوقات کهولت سن خطبه خوانی و سفر به شهرها را مشکل می کند؛ آقای جعفری استعفا داد و به من گفت به رهبری بگویید که من به خاطر کهولت سن استعفا می دهم.
 رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: انتخاب نمایندگان ولی فقیه برای شخص رهبری است؛ بودن یا نبودن این ها به عهده رهبری است ما نمی توانیم دخالت کنیم و ائمه جمعه نیز حقوق بگیر نیستند بلکه شهریه طلبگی دریافت می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری ها، حجت الاسلام سیدرضا تقوی در نشست خبری با اهالی رسانه، اظهار کرد: نماز جمعه تریبون نظام و متعلق به حاکمیت است و متولی اصلی آن امام معصوم است اما در زمان غیبت، ولی فقیه که زمام امور را به دست دارد متولی نماز جمعه است.

وی با اشاره به شرایط گزینش ائمه جمعه، گفت: ما گرایش های حزبی را در این زمینه اصلا دخالت نمی دهیم؛ اما امام جمعه باید طرفدار سیاست های نظام و علاقه مند به رهبری باشد. اینکه یک نفر بگوید اصل ولایت فقیه را قبول ندارم ما این ها را گزینش نمی کنیم. کسی که می خواهد گزینش شود باید طرفدار خط امام و رهبری باشد.

تقوی ادامه داد: نیروهای ما به عنوان امام جمعه در حوزه های علمیه تربیت می شوند که سن این ها باید بالای ۲۵ سال و حدود ۳۰ سال باشد، متاهل باشند، باید به ۲ سال درس خارج را رفته باشند که یعنی اگر بخواهم به صورت دانشگاهی سخن بگویم، باید فوق لیسانس و در آستانه ورود به دکترا باشند.

وی افزود: مدارک این ها از حوزه های علمیه گرفته می شود؛ علاوه بر این یک امتحان ورودی دارند؛ استعلامات مختلف و تحقیقات میدانی انجام می شود؛ پرونده که آماده شد، به من تحویل می دهند و بعد از بررسی در شورای سیاست گذاری اعلام می کنیم که امام جمعه به کدام نقطه از کشور برود.  

تقوی ادامه داد: اعضای شورای سیاست گذاری از سوی رهبری انتخاب می شوند و عزل و انتخاب آن ها در شورا بررسی می شود. این ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند. این ها شهریه طلبگی دارند؛ شهریه ای که طلاب در حوزه می گرفتند قطع می شود به خاطر همین شهریه ای از سوی رهبری در حدود ۲۰۰ هزار تومان به این ها تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: امامان جمعه مدیران بخش قند و شکر و برق و آموزش پروش نیستند؛ روحانی متعلق به مردم است؛ بخشی از امکانات این ها مردمی است. برخی ائمه جمعه استاد دانشگاه یا حوزه هستند یا برای مسجدی نماز می خوانند و چون آن مسجد موقوفی است، سازمان اوقاف به آن امام جمعه کمکی می کند.

وی درباره اینکه مواضع نظام چیست گفت: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی مواضع نظام توسط رهبری اعلام می شود؛ یکی از این مواضع استکبارستیزی است؛ امام جمعه نمی تواند از این موضع تخطی کند. ما بر اساس دریافت های خود از اسلام، ائمه، امام و رهبری با مستکبرین نمی توانیم سر سازش داشته باشیم. هر مسئولی که بخواهد سازش کند، از مدار خارج شده است.

تقوی درباره موضع ضد اشرافی گری نظام گفت: موضع دیگر نظام، ضد اشرافی گری است. اگر اشرافی گری تبدیل به فرهنگ شود، به صورت موریانه بنیان های نظام را پوک و پوچ می کند. ما در شورای سیاست گذاری سعی می کنیم که ائمه جمعه بنابر منطق، اشرافی گری را نقد کنند.

وی درباره موضع ائمه جمعه نسبت به حج تاکید کرد: ممکن است در موضع حج ائمه جمعه به سازمان حج هشدار بدهد که مبادا حجاج ما تحقیر شوند. این به معنی زیر سوال بردن برادران ما در سازمان حج نیست. نظام تصمیم گرفته از ایران حاجی ارسال شود و ما هم مدافع سیاست های نظام هستیم.

تقوی ادامه داد: یک مطلب خلاف واقعی را در فضای مجازی ایجاد می کنند که حالا ما باید بیاییم از خود دفاع کنیم. مثلا می گویند چرا در سال حمایت از تولید ملی باید برای حج چنین پول خرج کنیم؟ اما وقتی سالی ۷ میلیون به آنتالیا و دوبی می روند، یک نفر نمی گوید که این پول ها کجا می رود؛ حالا وقتی یک پیرمرد یا پیرزنی می خواهد واجب خود را به جا بیاورد، بحث فقرا و مستضعفین گل می کند. یک طراحی وجود دارد که همه سازمان ها و نهادهای متعلق به رهبری مورد هجمه قرار بگیرند. این ها طبیعی نیست.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز درباره حواشی پیرامون استعفای امام جمعه کرمان گفت: آقای جعفری یک شخصیت محترم و مخلص و انقلابی ۳۷ از ابتدای انقلاب امام جمعه بوده و ۸۶ سال سن دارد؛ گاهی اوقات کهولت سن خطبه خوانی و سفر به شهرها را مشکل می کند؛ آقای جعفری استعفا داد و به من گفت به رهبری بگویید که من به خاطر کهولت سن استعفا می دهم.

تقوی تصریح کرد: گفتند که تقوی به این ها فشار آورده و دارد هاشمی زدایی می کند و می خواهد طرفداران مصباح را بیاورد. نمایندگان ولی فقیه برای شخص رهبری است؛ بودن یا نبودن این ها به عهده رهبری است ما نمی توانیم دخالت کنیم. آقای شبستری که امام جمعه تبریز بود و اخیرا کنار رفت، آیا هاشمی زدایی بود؟ این ها مسائل معمولی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین