|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۸
کد خبر: ۱۷۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
پایگاه نظامی «محمد نجیب» که گفته می‌شود بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در خاورمیانه و آفریقاست دیروز شنبه، با حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و تعدادی از مقامات کشورهای عربی، از جمله ولیعهد ابوظبی افتتاح شد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با تصمیمی صرفاً عربی محقق نشده‌است.
 پایگاه نظامی «محمد نجیب» که گفته می‌شود بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در خاورمیانه و آفریقاست دیروز شنبه، با حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و تعدادی از مقامات کشورهای عربی، از جمله ولیعهد ابوظبی افتتاح شد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با تصمیمی صرفاً عربی محقق نشده‌است.

به گفته منابع خبری، رئیس‌جمهور مصر شخصاً این پایگاه نظامی را در استان «مرسی مطروح» در شمال غربی این کشور را افتتاح کرده و در این مراسم پرچم مصر در حضور وی و تعدادی از شخصیت‌های عربی از جمله «خالد الفیصل» مشاور پادشاه عربستان، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و سفرای کشورهای مختلف، در پایگاه نظامی محمد نجیب به اهتزاز درآمده است.

در این مراسم همچنین نیروهای صاعقه ارتش به اجرای مانور نظامی که نشاندهنده سطح آموزشی و توانمندی این نیروهاست، پرداختند و علاوه بر آن مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده‌های نظامی برگزار و 3 اردوگاه نظامی نیز افتتاح شدند.

پایگاه نظامی محمد نجیب که به نام نخستین رئیس‌جمهور مصر پس از انقلاب ۲۳ جولای سال ۱۹۵۲ نامگذاری شده، نخستین پایگاه نظامی کامل در مصر است. این پایگاه که جایگزین شهرک نظامی در منطقه الحمام (تأسیس سال ۱۹۹۳) است، حاوی ۱۱۵۵تأسیسات حیاتی از جمله ۷۲ میدان کامل آموزشی با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات، میدان تیراندازی الکترونیکی، سالن بزرگ کنفرانس و منطقه‌ای برای سکونت افسران است.

عضویت مصر در ناتوی عربی احتمالی
چندی پیش روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات کاخ سفید و دیپلمات‌های عرب در واشنگتن تأیید کرده بود که دولت نوپای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال مذاکره با متحدان عرب خود درباره ایجاد یک ائتلاف نظامی است که از آن با عنوان ناتوی عربی تعبیر می‌شود.

این روزنامه از مصر، عربستان، اردن و امارات به عنوان اعضای اولیه و اصلی این ائتلاف و از آمریکا و اسرائیل به عنوان حامیان این طرح اسم برده و اضافه کرده بود که در این باره مذاکراتی نیز بین برخی دیپلمات‌های عرب با «جیم متیس» وزیر دفاع و «مایک فلین» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، صورت گرفته و قرار بر این بوده که در جریان سفر منطقه‌ای متیس در فوریه گذشته، این مذاکرات دنبال شوند.

به نوشته همین روزنامه، مایک فلین در ژوئن ۲۰۱۵ نیز بعد از برکناری از سمت ریاست آژانس دفاعی ملی آمریکا در سخنانی در کنگره از لزوم ایجاد «یک ساختار و چارچوب عربی شبیه ناتو و ایجاد یک ارتش عربی که قادر به انجام مسوولیت‌های منطقه‌ای باشد» سخن گفته بود. همچنین گفته شده که بحث در دولت آمریکا برای اعلام گروه «اخوان المسلمین» به عنوان یک سازمان تروریستی، برای تشویق مصر به پیوستن به این ائتلاف نظامی مطرح است.

حال، چند ماه پس از طرح این مسأله، افتتاح چنین پایگاه نظامی بزرگی در خاک مصر، فرضیه مشارکت پررنگ قاهره در این طرح آمریکایی-صهیونیستی را بیش از پیش تقویت می‌کند، به ویژه آنکه می‌بینیم چهره‌های مهمی از عربستان، امارات و دیگر کشورهای عربی نیز در مراسم افتتاح آن شرکت کرده‌اند.

مختصات فیزیکی و استراتژیک پایگاه محمد نجیب

در همین راستا، پایگاه اینترنتی روزنامه «الاهرام» مصر اعلام کرد که رئیس جمهور مصر صبح شنبه بزرگ‌ترین پایگاه نظامی زمینی در خاورمیانه و آفریقا را در شهرک نظامی « الحمام » مصر واقع در غرب «اسکندریه» با نام پایگاه نظامی محمد نجیب افتتاح کرد.

به گزارش ایرنا، الاهرام افزود: این نخستین پایگاه نظامی همه جانبه و کامل در مصر است که نیروهای نظامی زیادی در آن همراه با تجهیزات مستقر می‌شوند و در آن میدان آموزش برای تخصص‌های مختلف نظامی وجود دارد.

سیسی در مراسم افتتاح این پایگاه نظامی گفت: دوره آموزش گروه‌های جدیدی از نیروهای مسلح در شرایط سخت منطقه‌ای پایان می‌یابد.

وی در ادامه افزود: ارتش نهادی ملی و ریشه‌دار است که از سال‌ها پیش حمایت و حفاظت از کشور را برعهده دارد.

رئیس جمهور مصر همچنین خاطرنشان کرد: ملت مصر در طول تاریخ به ارتش کشورشان اعتماد داشته‌اند و من به تروریست‌ها و افراط‌گرایان می‌گویم که شما هرگز نمی‌توانید از مصر وارد منطقه شوید.

همچنین سخنگوی نظامی دولت مصر در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: این پایگاه نظامی در چارچوب استراتژی توسعه و مدرن سازی نیروهای مسلح مصر باحمایت یگان‌های اداری و فنی جدید و تمرکز مجدد بر تعدادی از یگان‌های وابسته به منطقه نظامی شمال تأسیس شد.

وی نوشت: این پایگاه قدرت ارتش را برای تأمین امنیت مناطق حیاتی و حساس و درچارچوب مسوولیتش در غرب شهر اسکندریه و منطقه ساحل شمالی از جمله نیروگاه هسته‌ای «الضبعه»، چاه‌های نفتی، بنادر موجود در دریای سرخ و شهر جدید «العلمین» تقویت می‌کند.

این سخنگو افزود: احداث این پایگاه نظامی به مدت دو سال به طول انجامید و شامل ۱۱۵۵ ساختمان و تأسیسات نظامی و ۷۲ میدان آموزش نظامی است.

وی همچنین گفت: در سایه خطرات و تهدیدات مستقیم علیه ارتش، نیروهای مسلح بر تقویت توان جنگی در منطقه نظامی غربی برای منع نفوذ عناصر تروریستی مسلح و مقابله با تلاش‌ها در زمینه قاچاق اسلحه، مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی تلاش می‌کنند.

به نوشته روزنامه الاهرام، قرار است این پایگاه نظامی، امنیت مناطق حیاتی غرب شهر اسکندریه، منطقه ساحل شمالی و همچنین نیروگاه هسته‌ای«الضبعه» و میادین نفت، بندر «مرسی الحمراء» و شهر جدید «العلمین» و دیگر مناطق را تأمین کند.

این پایگاه نظامی شامل یک هزار و 155 ساختمان و تأسیسات، چهار در ورودی اصلی، هشت در داخلی برای ورود به بخش‌های مختلف پایگاه است. یک هنگ برای نقل و انتقال تانک‌های سنگین و ادوات زرهی با گنجایش 451 تریلر جدید در این پایگاه مستقر می‌شود و در آن 72 میدان آموزش و تمرین و یک مجتمع شامل میدان‌های تیراندازی تاکتیکی الکترونیکی وجود خواهد داشت.

همچنین این پایگاه نظامی دربرگیرنده یک دهکده ورزشی، انبار اسلحه و مهمات و تجهیزات مدرن فرماندهی است. این پایگاه که در حقیقت همان پایگاه الحمام است (ساخته شده در سال 1993میلادی) که بازسازی کامل شده و توسعه یافته و دربرگیرنده یک شهرک مسکونی شامل 27 استراحتگاه برای فرماندهان عالی رتبه، 14 ساختمان برای افسران ارشد، 15 ساختمان برای افسران جزء و ساختمان‌هایی برای استقرار و استراحت یک هزار سرباز است.

پیش از این، سرتیپ «محمد سمیر» سخنگوی نیروهای مسلح مصر گفته بود: به دلیل خطرهای موجود در خاورمیانه و تهدیدهایی که امنیت ملی مصر با آن مواجه است و همچنین برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریستی مسلح از مرزهای غربی به داخل مصر و برای مقابله با قاچاق اسلحه و مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی، توانایی‌های رزمی منطقه نظامی غرب تقویت شده است.

به نوشته صبح نو، بنا بر اعلام مقام‌های مصری، جدیدترین تجهیزات و سلاح‌های نیروی دریایی و از جمله یک کشتی جنگی فرانسوی از نوع FREMM برای پشتیبانی از کشتی‌های مصری در دریای مدیترانه و دریای سرخ و همچنین ناوهای فرانسوی «میسترال» و زیردریایی‌های آلمانی 209 / 1400 و چندین سکوی موشک‌های پیشرفته در این پایگاه مستقر شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین