|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۷۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که سفر منطقه ای خود را برای حل بحران ایجاد شده میان چهار کشور عربی در راس آن عربستان با قطر آغاز کرده است، پیش از آنکه آنکارا را ترک کند،‌ در سخنانی گفت: به نفع کسی نیست که این بحران طولانی تر شود.
 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که سفر منطقه ای خود را برای حل بحران ایجاد شده میان چهار کشور عربی در راس آن عربستان با قطر آغاز کرده است، پیش از آنکه آنکارا را ترک کند،‌ در سخنانی گفت: به نفع کسی نیست که این بحران طولانی تر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از امروز یکشنبه سفر منطقه ای خود را به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به منظور تلاش برای حل بحران ایجاد شده میان عربستان و همپیمانانش با قطر آغاز کرد.

گوگان گونیش از استانبول در گزارشی در این باره نوشت که اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول پیش از آنکه عازم عربستان شود،‌ گفت:‌ به نفع کسی نیست که این بحران طولانی تر شود. جهان اسلام به همکاری و انسجام و نه اختلافات تازه نیاز دارد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد96 ) با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

سفر اردوغان به عربستان در حالی صورت می گیرد که دو روز پیش شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر اعلام کرد که ما آماده گفتگو بدون دیکته خواسته ها هستیم.

در ادامه این گزارش آمده است: این بحران پیچیده منطقه،‌ شرایط نامطلوبی برای ترکیه به وجود آورده است؛ از یک طرف آنکارا روابط بسیار خوبی با دوحه دارد و از طرف دیگر اردوغان طی سال های اخیر تلاش کرده که روابط کشورش را با ریاض بهبود ببخشد.

رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی یاد شده،‌ افزود: از آغاز بحران ایجاد شده با قطر، ما همواره خواهان آرامش،‌ انسجام و گفت وگو بوده و هستیم.در این مدت پیشنهادهای ضروری را به طرف های ذیربط ارائه داده ایم و این کار را همچنان ادامه می دهیم.

اردوغان همچنین با حمایت از نقش میانجی گرایانه شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت،‌ از سایر کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواست که از تلاش های کویت در راستای حل بحران حمایت کنند.

برخی از تحلیل گران می گویند که از آغاز بحران،‌ آنکار نقش میانجی را میان طرف های مختلف بازی کرد اما به طور روشن در مواضعش حامی قطر بود.

ترکیه همپیمان نزدیک قطر است که مناسباتش را با این کشور طی سال های اخیر در زمینه های اقتصادی،‌ سیاسی و امنیتی به شکل خیلی خوبی گسترش داده است. در همین راستا نیز پس از تحریم قطر،‌ کمک های غذایی از طریق هواپیما و کشتی به سمت دوحه ارسال کرد.

آنکارا همچنین اقدام به ساخت پایگاه هوایی در امارات کرده است و با اعزام اولین گروه از نیروهای خود به آنجا سعی دارد جای پای جدیدی برای خود در میان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باز کند.

ترکیه همچنین‌ تلاش کرده که روابط خوبی با عربستان برقرار کند. اردوغان روز شنبه در سخنانی بر نقش مهم ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه سعودی تاکید کرد.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اعلام کرد که اردوغان پس از دیدار و گفتگو با پادشاه سعودی،‌ عازم کویت و سپس قطر می شود.

به گزارش ایرنا، این چهار کشور تحریم کننده قطر 13 شروط را برای از سرگیری رابطه با قطر تعیین کردند که یکی از بندهای آن، تعطیلی پایگاه نظامی تازه ایجاد شده ترکیه در قطر بود.

ترکیه به همراه مقامات قطر تعطیلی این پایگاه نظامی را درخواستی غیرمنطقی و غیرقابل اجرا دانسته و دایر شدن آن را بی ارتباط با تحولات اخیر در روابط قطر با برخی کشورهای عربی اعلام کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین