|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۷۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
«اشتاین‌مایر» از سیاست‌های ترکیه انتقاد و «اردوغان» در پاسخ، او را از دخالت در امور داخلی این کشور منع کرد.
 «اشتاین‌مایر» از سیاست‌های ترکیه انتقاد و «اردوغان» در پاسخ، او را از دخالت در امور داخلی این کشور منع کرد.

به نقل از دویچه وله؛ «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، رئیس‌جمهور آلمان در مصاحبه با تلویزیون «زد دی اف» به انتقاد از سیاست‌های «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، پرداخت و سیاست‌های او را غیرعادی و غیر دیپلماتیک دانست. اردوغان نیز در برابر انتقادات اشتاین‌مایر ساکت ننشست و دخالت در امور داخلی ترکیه را ممنوع اعلام کرد.

روابط میان آلمان و ترکیه هر روز سردتر می‌شود. پیش از اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان نیز اظهارات و اقداماتی علیه ترکیه انجام داده بود.

اشتاین‌مایر در گفتگو با این شبکه خبری اظهار داشت: اردوغان بسیاری از افرادی را که با او و حزبش همکاری می‌کردند، در سال‌های اخیر تحت تعقیب قرار داده و دستگیر کرده است. اردوغان آنها را به زندان انداخته و دهانشان را بسته است. این موضوعی نیست که آلمان بتواند بپذیرد.

اشتاین‌مایر گفت موضع‌گیری روشن و صریح آلمان در برابر این اقدامات، جزئی جدانشدنی از عزت نفس این کشور است.

رئیس جمهور آلمان همچنین از نامه «زیگمار گابریل»، وزیر خارجه این کشور تقدیر کرد که خطاب به ترک‌های مقیم آلمان گفته بود آنها به آلمان تعلق دارند. اشتاین‌مایر نامه سرگشاده گابریل را یک اقدام خوب و به ‌موقع دانست.

زیگمار گابریل در این نامه که در روزنامه‌ بیلد به زبان‌های آلمانی و ترکی منتشر شد خطاب به ترک‌های مقیم آلمان نوشت: صرف نظر از این که روابط میان ترکیه و آلمان تا چه حد دشوار باشد برای ما روشن است که شما، مردم ترک‌تبار در آلمان به ما تعلق دارید، چه گذرنامه آلمانی داشته یا نداشته باشید.

اردوغان نیز در واکنش به حملات لفظی سیاستمداران آلمان، دخالت در امور داخلی ترکیه را ممنوع اعلام کرد. وی ترکیه را کشوری دموکرات و مبتنی بر قوانین اجتماعی دانست و تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد در امور داخلی ترکیه دخالت کند.

اردوغان سپس به دوستی استراتژیک میان آلمان و ترکیه اشاره کرد و گفت: نباید هیچ کاری انجام دهیم تا این دوستی خدشه‌دار شود.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین قرار گرفتن نام برخی شرکت‌های آلمانی در فهرست تروریسم این کشور را تکذیب کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین