|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۱
کد خبر: ۱۷۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دومین مرکز آموزشی انرژی اتمی در مهرماه و در مشهد مقدس راه اندازی می شود، گفت: تلاش ما توزیع امکانات علمی بر مبنای کیفیت و کمیت در سراسر کشور و مناطق کمتربرخوردار است.
 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دومین مرکز آموزشی انرژی اتمی در مهرماه و در مشهد مقدس راه اندازی می شود، گفت: تلاش ما توزیع امکانات علمی بر مبنای کیفیت و کمیت در سراسر کشور و مناطق کمتربرخوردار است.

علی اکبر صالحی عصر امروز- شنبه- در آئین تجلیل از مدال آوران المپیاد جهانی شیمی 2017 با اعلام این خبر افزود: رویکرد سازمان انرژی اتمی علاوه بر توجه وافر به توسعه دانش و آموزش بر روی استعدادیابی سرمایه، بر کشف استعداد و نخبه پروری و توسعه عدالت علمی و بر مبنای کیفیت و کمیت آموزشی در سراسر کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه آموزش خوب و باکیفیت حق همه ایرانیان است، افزود: مراکز و مجتمع های آموزشی که این سازمان به نمایندگی دولت ساخته و راه اندازی می کند به عنوان نمونه هایی کاملا مجهز و با همه امکانات است، زیرا اساسا کار دولت نمونه سازی و الگوآفرینی است.

صالحی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم شرایط تحصیل مناسب و عالی در همه جای ایران فراهم شود، تصریح کرد: در موضوع کیفیت و کمیت آموزشی نباید افراط و تفریط کنیم و هر کدام از این موضوع ها باید به فراخور شرایط و امکانات تنظیم شود.

معاون رئیس جمهوری با ابراز تاسف از درگذشت نابغه ریاضی مریم میرزاخانی ادامه داد: ایران اکنون به جایی رسیده است که می تواند دانشمندانی مانند میرزاخانی را پرورش داده و به جهان عرضه کند. وی درگذشت میرزاخانی را تالم بار و یک ضایعه برای جامعه علمی ایران و جهان عنوان کرد.

صالحی تاکید کرد: باید همه دانش آموزان به آینده کشور امیدوارانه نگاه کنند و به موانع توجه نکنند و برای پیشرفت کشور با شتاب فزاینده پیش بروند.

وی با اشاره به سوابق خود در دانشگاه ها، سازمان ها و مراکز علمی و آموزشی کشور از ابتدای انقلاب اظهار کرد: در اوایل انقلاب در دهه 60 فقط در شهرهای بزرگ دانشگاه داشتیم و مجموع دانشجویان ما به 175هزار نفر می رسید، اما امروز جمعیت دانشجویان ما به 5 میلیون نفر می رسد.

صالحی با بیان این که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی عدالت اجتماعی و دسترسی همه مردم به امکانات آموزشی بود، گفت: از همان دوران تلاش ما این بود که بتوانیم امکانات و تجهیزات علمی را بر همین مبنا و با توجه به وجود استعدادها در سراسر کشور پراکنده کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که در عرصه توسعه آموزش عالی میزان تقاضا زیاد و امکانات محدود و کم بود، اما در دوره های بعد به فراخور استعدادها در سایر استان ها از سیستان و بلوچستان تا خراسان و ایلام آموزش عالی گسترش یافت؛ البته دانشگاه های دولتی نیز پیشرفت خوبی داشتند.

صالحی به دوره ای اشاره کرد که ایران از پاکستان، هندوستان و بنگلادش پزشک به کشور وارد می کرد و خاطر نشان کرد: اکنون در زمینه پزشک اگر چه خودکفا نشده ایم اما به درجه خوداتکایی رسیده ایم.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر این که «علوم پایه زیر ساخت علمی کشور را می سازد» گفت: استعدادهای درجه یک همواره در علوم پایه هستند و سایر استعدادها به سمت حوزه های غیرپزشکی می روند.

صالحی با اشاره به اینکه علوم پایه در کشورهای غربی و آمریکا مورد توجه است، اما در کشور ما برعکس است به دانش آموزان توصیه کرد که در علوم پایه تا مدارج عالی تحصیل کنند.

وی با بیان این که در اواخر دهه 60 هنوز در وزارت علوم هنوز «نانو و بایو تکنولوژی» مطرح نبود، اضافه کرد: در آن دوران ما دکترای پیوسته فیزیک و شیمی را برنامه ریزی و اجرا کردیم؛ اگر چه مخالفت هایی هم بود، اما تاکید داشتیم که یکبار هم این مدل ها را ما برنامه ریزی کنیم و دنیا از ما اقتباس کند.

صالحی گفت: جامعه ما معمولا سنت گرا است و در مقابل تغییر مقاومت می کند و تجربه نشان داده است که موضوعات جدید را با کندی و با گذر زمان می پذیریم و انجام می دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در آن دوران طرحی داشتیم که استعدادهای بالقوه را در دبیرستان های سراسر کشور شناسایی کنیم و دعوت می کردیم و در زمان تحصیل به دانشگله شریف می آمدند و تا رشته های پایه دوره آموزشی ببینند، یکی از آن دانش آموزان همین بانوی نابغه ما «مریم میرزاخانی» بود.

معاون رئیس جموری با اشاره به این که بزرگان و داشمندان زندگی متواضعانه داشته اند تصریح کرد: برای کسب موفقیت الزاما نباید شرایط مادی و امکانات ویژه داشت.

**در کسب دانش باید سرعت مان را زیادتر کنیم
صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران در دنیا به جایی رسیده است که دانش های نوین را رصد می کند، دنبال می کند که در دنیا چه اتفاقاتی در حال وقوع است؛ ما هم در مسیر دانش جهانی در حال دویدن هستیم، سرعت دنیا زیاد است ما باید سرعتمان را زیادتر کنیم.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که در حوزه دانش و فناوری دستاورهای بزرگی داشته ایم، افزود: هنوز فاصله ما با کشورهای مهم دنیا زیاد است باید بیشتر تلاش کنیم و با فکرهای نو، خلاق و ابتکارهای جدید در قلمروهای نوین دانش را رصد کرده و فاصله خود را به جهان کم کنیم.

وی مجموعه رویان را یکی از رصدهای شاخص و برجسته ایران در قلمرو دانش های جدید جهن عنوان کرد و گفت: ایران اولین کشور اسلامی بود که شبیه سازی را با فاصله فقط 7 سال از کشور اسکاتلند انجام داد.

**برگزاری اولین سمینار ملی تکنولوژی کوانتومی در ایران
صالحی موضوع «فناوری کوانتومی» را از دیگر مباحث در عرصه های جدید برشمرد گفت: ما در سازمان انرژی اتمی به این عرصه جدید دانش قدم گذاشته ایم و گروه تکنولوژی کوانتومی را در حوزه های «اندازه گیری، محاسبات و ارتباطات» ایجاد کرده ایم.

وی با بیان اینکه دنیای آینده دنیای فناوری کوانتوم است گفت: اولین سمینار ملی تکنولوژی کوانتومی را در سال 96 در ایران برگزار می کنیم، در این رشته دانشمندان ایرانی زیادی در سراسر جهان داریم که بیشتر آنها هم در آمریکا هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با اروپایی ها برای کسب بورسیه دانشگاهی در رشته فناوری کوانتومی وارد مذاکره شده ایم، از دانش آموزان مدال آور المپیادی دعوت کرد که این رشته از دانش جدید را بررسی ومطالعه کنند و در این رشته نوین وارد شوند.

صالحی خطاب به دانش آموزان مدال آور المپیاد گفت: سقف انتظارات ما از شما بالا رفه است امیدوارم در سال های آتی برای کشور جایزه نوبل بگیرید و به ارمغان بیاورید.

**تجلیل از مدال آوران المپیاد جهانی شیمی
معاون رئیس جمهوری در این مراسم که با حضور دو تن از مسئولان آموزش و پرورش، تعدادی از مدیران ارشد سازمان، اعضای هیات امنا، مدیر و دبیران و تعدادی از دانش آموزان «دبیرستان انرژی اتمی» حضور برگزار شد از دانش آموزان مدال آور در المپیاد جهانی شیمی تایلند 2017 با اهدای لوح و هدیه تقدیر کرد.

صالحی همچنین از مدیریت، اساتید و دبیرستان انرژی اتمی به خاطر تلاش هایی که در جهت ارتقای جایگاه علمی این مجموعه در این سال ها انجام دادهاند نیز تشکر کرد.
تیم دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در این دوره از المپیاد با کسب سه مدال طلا، و یک نقره مقام سوم جهان را کسب کرد.

امیرعباس کاظمی نیا، امیرحسین بهنوش و پارسا پیروز «مدال طلا» و سروش بانیانی نیز «مدال نقره» این المپیاد جهانی را دریافت کردند از دانش آموزان پایه دوم دبیرستان انرژی اتمی هستند،
«شهروز شهبازی» مدیر دبیرستان انرژی اتمی نیز در ابتدای این مراسم از روند فعالیت ها و موفقیت های این مجتمع آموزشی در خصوص حضور در المپیادهای ملی و جهانی در رشته های ریاضی، فیزیک و کامپیوتر گزارش داد.

** گشایش دبیرستان انرژی اتمی در بوشهر و قزوین تا چند ماه آینده
«علی اصغر زارعان» دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این مراسم ، مجتمع آموزشی انرژی اتمی مشهد را که در مهر ماه راه اندازی خواهد شد ، یکی از مجهزترین مراکز علمی کشور عنوان کرد.

وی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته دبیرستان انرژی اتمی بوشهر نیز تا 2 ماه آینده تکمیل و راه اندازی می شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی رویکرد اصلی این سازمان را استعداد یابی، نخبه پروری و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه شهرهای کوچک و روستاها بیان کرد و اعلام کرد: عملیات عمرانی دبیرستان انرژی اتمی در شهرستان قزوین نیز تا چند ماه آینده تمام می شود و این مرکز نیز پذیرای دانش آموزان نخبه استان خواهد بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین