اخيراً مشاهده شده است، اشخاصي با استفاده از فيشينگ تلفني (تکنیک های مختلف تخلیه اطلاعات از طریق تلفن یا وب سایت های تقلبی) و بکارگیری روشهاي مهندسي اجتماعي و با استفاده از ترفندهاي مختلف از کاربران ميخواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت يا حساب بانکي خود را از طريق تلفن وارد کرده و دستورات خود را در قالب تلفن گويا به مشتري اعلام نمايند.
به عنوان مثال افرادي طي تماس تلفني با برخي از مشتريان شبکه بانکي، خود را به عنوان نماينده بانک در امور فناوري اطلاعات و خدمات الکترونيک معرفي کرده و با شيوههاي گوناگون مبادرت به اخذ اطلاعاتي نظير مشخصات شناسنامهاي، کدملي، اطلاعات مربوط به حساب از جمله رمز اول و دوم و ... کرده و از اين طريق زيانهاي قابل توجهي را متوجه مشتريان بانکها کرده اند.
همچنین افرادي سودجو از طريق ارسال پيامک و دادن وعده اعطای جوايز چند ده ميليون توماني به مشترکين تلفن همراه، آنان را دعوت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکي خود نظير شماره کارت، رمز اينترنتي، کد اعتبارسنجي (شماره CVV2) و تاريخ انقضاي کارت در سايتهايي مانند www.ebank9.com کرده و از اين طريق اقدام به برداشت از حساب آنان ميکنند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب به هموطنان عزیز هشدار داد؛ در دام چنین اقدامات فریبکارانه گرفتار نشوند.