|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۹
کد خبر: ۱۷۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۲
توده رحمی سه کیلوگرمی از شکم زن چمستانی در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل خارج شد.
 توده رحمی سه کیلوگرمی از شکم زن چمستانی در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل خارج شد.

زینت‌السادات بوذری متخصص زنان و زایمان این مرکز و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از خارج کردن توده رحمی سه کیلویی از شکم خانم چمستانی در این مرکز بیمارستان داد.

وی افزود: بیمار خانم 48ساله اهل چمستان به‌دلیل درد شکمی و خونریزی غیرطبیعی رحمی به این مرکز مراجعه کرده و پس از بررسی و انجام آزمایشات پاراکلینیک در سونوگرافی توده 20 سانتی با منشا احتمالی رحم گزارش که کاندید جراحی در مرکز روحانی شد. این بیمارتحت عمل جراحی قرار گرفت و توده رحم بزرگ میوماتوز که بیش از سه کیلوگرم بوده وزن داشت، برداشته و جهت پاتولوژی فرستاده شد.
 


استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد :فیبروم رحم با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست ولی در بیمارانی که فیبروم رشد سریعی دارد و یا حین یائسگی رشد کرده، باید احتمال فیبروم سرطانی را در نظر داشت. حدودا از هر 4 خانم، 3 خانم زمانی در طول زندگی خود دچار فیبروم می‌شود، اما اکثر آنها از وجود آن بی اطلاع هستند.

این متخصص بیان داشت: فیبروم‌ها شایع‌ترین تومورهای خوش خیم دستگاه تناسلی مونث هستند که می‌توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آنها معمولا متفاوت است و برخی اوقات باعث درد و ناراحتی فرد می‌شوند، اما به طور معمول خطرناک نیستند و زندگی فرد را تهدید نمی‌کنند.

بوذری اضافه کرد: خونریزی شدید و یا دردناک رحمی، خونریزی طولانی مدت رحمی، فشار یا درد لگنی، تکرر ادراری، مشکل در تخلیه مثانه، یبوست، پشت درد یا پا درد، ترشح واژینال مزمن از علائم فیبروم رحم است.

وی بیان داشت: به طور نادر ممکن است که فیبروم رحمی در صورتی که جریان خون آن دچار اختلال شود، سبب ایجاد درد حاد و یا در صورتی که فیبروم پایه داشته باشد و پایه آن دچار پیچ خوردگی شود، سبب درد ﺷﺪﻳﺪ و ﮔﺎﻫﻲ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ و تب شود که معمولا تمام اﻳﻦ ﻋﻼئم ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ هم ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻴ‌ﺸﻮﻧﺪ و ﺩﺭ واﻗﻊ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ و اﻧﺪاﺯﻩ ﻓﻴﺒﺮﻭﻡ و ﺗﻌﺪاﺩ ﺁﻥ ﺩاﺭﺩ.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل به بانوان توصیه کرد: زمانی که درد لگنی دارند که برطرف نمی‌شود و یا پریود‌های سنگین و درد ناک، خونریزی و یا لکه بینی بین دو پریود ، درد هنگام نزدیکی جنسی، مشکلات خالی کردن مثانه، مشکلات اجابت مزاج دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. در موارد خونریزی شدید رحمی و یا درد لگنی که ناگهانی ظاهر شده، فورا به پزشک مراجعه شود.

بوذری با اشاره به اینکه دلیل قطعی بروز فیبروم رحمی مشخص، گفت: دلایل ژنتیکی، هورمون، عوامل شیمیایی، سن باروری، وراثت، نژاد از علل ایجاد فیبروم رحم هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: در مورد بسیاری از افرادی‌که فیبروم رحمی بدون مشکل و نشانه دارند ، تحت نظر گرفتن فیبروم بهترین گزینه در درمان آن است و بسیاری از فیبروم‌های رحم تمایل دارند که بعد از یائسگی کاهش اندازه داده و حتی ناپدید شوند که البته این در مورد تمامی آنها صدق نمی‌کند.

این متخصص اضافه کرد: عمل برداشت رحم( هیسترکتومی) تنها راه  رفع دائمی برای فیبروم‌های رحمی است، اما باید در نظر داشت که با این عمل توانایی بچه دار شدن فرد از بین می‌رود ، به همین دلیل بیشتر در افرادی که سن بالا دارند و فیبروم خیلی ایجاد مشکل برایشان کرده ، انجام می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین