|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۷۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
«حسین شیخ الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: با شکست داعش در میدان های جنگ، نوع تفکر آنها تا مدت ها به حیات ادامه می دهد و به همین دلیل جنگ فرهنگی با آن و اطلاع رسانی به مردم در این خصوص بسیار ضروری است.
 «حسین شیخ الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: با شکست داعش در میدان های جنگ، نوع تفکر آنها تا مدت ها به حیات ادامه می دهد و به همین دلیل جنگ فرهنگی با آن و اطلاع رسانی به مردم در این خصوص بسیار ضروری است.

شیخ الاسلام که به الجزیره سفر کرده، روز شنبه در مصاحبه با ایرنا ضمن تبریک به مردم و دولت عراق برای آزادسازی موصل گفت: آزادی موصل زمینه نابودی کامل داعش را به رغم تمامی امکاناتی که در اختیار این گروه تروریستی قرار گرفته بود، فراهم کرد.

وی افزود: با شکست داعش در تلعفر، حویجه، دیر الزور و رقه نیز نابودی کامل این گروه تروریستی به زودی رقم خواهد خورد.
شیخ الاسلام با اشاره به اینکه داعش به عنوان یک سازمان چریکی با ایدئولوژی و عقیده خاص و انحرافی باقی خواهد بود، تصریح کرد: بسیار مهم است که در جهان اسلام به ویژه علما و متفکرین تلاش کنند تا جوانان جذب این سازمان شیطانی نشوند، زیرا داعش چهره اسلام را میان ملت های جهان مخدوش کرده و آن را معادل تروریسم، جنایت، خشونت و افراطی گری به تصویر کشیده است و به همین دلیل کار فرهنگی بسیار بزرگی در پیش داریم.

** ایران آماده است تجربیات و اطلاعات خود را در خصوص مبارزه با داعش در اختیار کشورهای دوست قرار دهد
شیخ الاسلام در ادامه گفت: داعش توانست از بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه از کشورهای منطقه نیرو جذب کند و حال آن که تشکیلاتش از هم پاشیده و محل استقراری هم ندارد. با توجه به اینکه بسیاری از عناصر این گروه باید به کشورهای خود بازگردند، ممکن است به دلیل شرایط خاص شمال آفریقا آن جا را مرکز فعالیت های خود قرار دهند و این خطر بزرگی است که امنیت این کشورها تهدید می کند .

مشاور وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: در جریان نبرد با داعش، همکاری بسیار جدی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و سوریه و نیز حزب الله لبنان و دیگر طرف هایی که نقش اساسی در نابودی داعش داشته اند، از جمله روسیه، وجود داشته است. کشورهای واقع در شمال آفریقا نیز برای در امان ماندن از شر این گروه تروریستی باید با این مجموعه همکاری کنند و اجاره ندهند بذر فتنه در این کشورها بارور شود.

شیخ الاسلام خاطر نشان کرد: همکاری اطلاعاتی، فکری و نزدیکی میان ایران و کشورهای شمال آفریقا باید برقرار شود، زیرا ایران دارای اطلاعات بسیار خوبی در خصوص تروریست ها و داعشی ها است و شمار زیادی از نیروهای ایرانی در این راه شهید شده اند. این اطلاعات بدون تردید برای جلوگیری از گسترش و نفوذ این فتنه در کشورهای شمال آفریقا مفید خواهد بود.

**جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با لیبی قطع نکرده است
شیخ الاسلام در خصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران در لیبی و دلیل تعطیل شدن سفارت ایران در این کشور در شرایطی که تحولات سریعی در این کشور در حال روی دادن است نیز گفت: دلیل تعطیلی سفارت ما در لیبی این است که آن ها نمی توانستند امنیت نمایندگی ما را تامین کنند و سفارت ما امنیت نداشت و هیچ طرفی هم نبود که بتواند امنیت نیروهای ما را برقرار کند و به همین دلیل سفارت ما تعطیل شد. ما با لیبی قطع رابطه نکرده ایم، بلکه در لیبی طرف مشخصی نیست که بتوان با آن صحبت کرد.

وی با بیان این که ما در عین حال از توانمندی های خودمان هر وقت لازم و موثر بوده، برای کنترل این بحران استفاده کرده ایم، افزود: ما خواهان آتش بس بین اقوام و طوایف و طرف های درگیری در لیبی هستیم و خواستار رسیدگی به آسیب دیدگان و گفت و گوهای لیبیایی –لیبیایی و تایید این نتیجه گفت و گو از سوی تمامی مردم لیبی هستیم.

**پس از شکست داعش باید مراقب توطئه دشمنان بود
شیخ الاسلام در خصوص دوران پس از داعش در عراق گفت: بدون تردید، وحدت و یکپارپگی عراق باید پس از شکست داعش حفظ شود. همزیستی اقوام مختلف در عراق بسیار مهم است، کردها و اعراب، شیعه و سنی همه باید در یک کشور متحد و یکپارچه همچنان که تاکنون بوده، به زندگی ادامه بدهند، این پیروزی را پیش ببرند و در صحنه اجتماعی و سیاسی و اقتصادی داخلی آنجا هم پیروز شوند و اجازه ندهند بذر فتنه به گونه دیگری پراکنده شود ، عراقی ها باید مانع ایجاد فتنه میان طوایف و مذاهب مختلف شوند و اجازه ندهند شکست خوردگان بار دیگر با ایجاد تفرقه ،از مردم عراق انتقام بگیرند.

**طرح های دشمنان در سوریه با شکست مواجه شده است
سفیر اسبق ایران در سوریه در خصوص تحولات اخیر در منطقه و سوریه نیز گفت: بیش از6 سال پیش همه قدرت های غربی و شیطانی و نوکرانشان برای تغییر نظام حکومتی سوریه کمر همت بستند و به طور علنی آن را اعلام کردند، رئیس جمهوری آمریکا، شاه عربستان، نخست وزیر انگلیس و نخست وزیر وقت ترکیه کاملا علنی و رسمی با صدای بلند اعلام کردند که حکومت سوریه باید عوض شود. این برخلاف قوانین بین المللی بود. آن ها به موازات این کار، توطئه را هم آغاز کردند. اکنون بیش از 6سال است که هر جنایتی که توانسته اند، کرده اند اما خوشبختانه مردم سوریه پایداری کرده اند و به لطف خداوند و همت نیروهای مسلح و پشتیبانان آن مانند حزب الله، ایران، فاطمیون و زینبیون ایستادند و اجازه داده نشد تفکر تکفیری در این کشور مسلط شود.

**ایران نقشی اساسی در روند سیاسی و ایجاد صلح در سوریه داشته است
شیخ الاسلام در خصوص نقش ایران در روند سیاسی در سوریه و ایجاد صلح در این کشور نیز گفت: پس از پیروزی های میدانی به ویژه آزادی شهرحلب، تنها ساختار موثر و مفیدی که توانست آتش بس را به سوریه بیاورد، کنفرانس آستانه بود که یک عضو فعال و تاثیر گذار آن ایران بود.

ایران به عنوان یک نیروی لازم و اثرگذار در این مذاکرات وارد شد. مذاکرات سخت و پیچیده ای بود. بر اساس طرح جمهوری اسلامی ایران، یک آتش بس هرچند شکننده و نسبی برقرار شد . ایران از ابتدا می دانست شرط نتیجه دادن هر کاری، برقراری آتش بس است و بدون آتش بس هیچ کاری نمی توان کرد. پس از آتش بس، مهم ترین موضوع، رسیدگی به آسیب دیدگان از این بحران است و این باید به کمک همه ملت ها و دولت های علاقه مند و سازمان های بین اللملی و به ویژه خود ملت سوریه انجام شود .ایران در این مرحله هم موفقیت نسبی در آستانه داشته است و مهم این است که آواره ها که یکی از بزرگترین مشکلات این بحران بودند، اکنون شروع به بازگشتن به خانه و کاشانه خود کرده اند و در قسمت هایی از سوریه، زندگی به سمت عادی و طبیعی شدن می رود.

در کنار آتش بس و رسیدگی به آسیب دیدگان، مساله مهم دیگر، گفت و گوی سوری - سوری بود که ایران تلاش کرد در کنار آستانه انجام شود هر چند کار مشکلی است .
شیخ الاسلام در ادامه تاکید کرد که ایران با نشست آستانه، قصد تضعیف کنفرانس ژنو را نداشته است ، هرچند که تاکنون نتیجه ملموس و سازنده ای در ژنو حاصل نشده است . در خصوص سوریه، آنچه مورد نظر ایران و بند چهارم طرح ایرانی است، این است که حق تعیین سرنوشت سوریه ،متعلق به مردم این کشور است.

**اتهام آمریکا به سوریه در مورد سلاح شیمایی همانند اتهام به عراق در داشتن سلاح کشتار جمعی بوده و دروغ است
مشاور وزیر خارجه در خصوص اتهام های آمریکا و متحدانش به سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمایی گفت: وقتی آمریکا به عنوان ابر قدرت در سطح رئیس جمهوری و وزیر خارجه اعلام می کند حکومت سوریه باید عوض شود و نمی تواند این کار را محقق کند، این شکست بزرگی برای آمریکا است. این یعنی اینکه آمریکا دیگر قدرت تعیین کننده برای جهان نیست. آمریکا در سوریه متحمل شکست بزرگی شده است.

وی افزود: دشمنان سوریه با همه پولی که از کشورهای شاهنشاهی دریافت کردند، هر تلاشی کردند نتوانستند نظام حکومتی آن را سرنگون کنند. اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ناشی از زورگویی استکباری است، این سیاست آن ها در منطقه سابقه دار است، آن ها به بهانه اینکه عراق سلاح کشتار جمعی دارد، به عراق حمله کردند اما بعد مشخص شد چنین سلاحی وجود نداشته است، آن ها اکنون نیز به همین بهانه می خواهند سوریه را هدف قرار دهند.
شیخ الاسلام در ادامه گفت: این تروریست ها بودند که با کمک سازمان های اطلاعاتی منطقه، دست به حملات شیمایی در سوریه زدند.

مشاور وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دولت سوریه پیشتر همه سلاح شیمیایی خود را تحویل سازمان بازرسی کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیای داده و بازرسان بین المللی تمام سوریه را بازرسی و تایید کرده اند که سوریه دیگر سلاح شیمیایی ندارد .هدف آمریکا از این گونه اتهام زنی ها، روحیه دادن به تروریست ها است که ابزار سیاست های استکباری و نوکران آن ها در منطقه هستند. خوشبختانه با حضور قوی ایران و روسیه و دیگر کشورهایی که این صحنه سازی ها را قبول ندارند، از حمله به سوریه جلوگیری شد.

** ارتش آمریکا در دوران ترامپ به ارتشی مزدور تبدیل شده است
شیخ الاسلام تصریح کرد: آمریکا در منطقه شکست سختی متحمل شده است و در دوران ترامپ می خواهد به گونه ای این شکست را جبران کند، به ویژه این که سیاست ترامپ در قبال دریافت پول ارتش آمریکا را برای هدف های مشخصی که صاحبان آن پول تعیین می کند، به کار می برد. یعنی نقش ارتش آمریکا که قرار بود به اصطلاح ارزش های والای دمکراسی را در دنیا نشر دهد، تا حد یک ارتش مزدور که پول می گیرد و آدم کشی می کند، پایین آمده است.

**ایران خواستار حل بحران موجود میان کشورهای عربی از طریق گفت و گو است
شیخ الاسلام در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران موجود میان کشورهای حاشیه خلیح فارس نیز گفت: ما به عنوان همسایه این کشورها، خواستار حل سریع این بحران هستیم، زیرا وقتی آتشی در خانه همسایه می افتد، احتمال سرایت آن به خانه های دیگر نیز وجود دارد. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مهار آتش این بحران با کمک طرف های مختلف است، اما متاسفانه برخی طرف ها بسیار کینه توز و کینه ورز هستند و با پافشاری بر خواسته های خود، مانع پایان یافتن بحران شده اند و ما امیدواریم این آتش مهار شود و به دیگر جاهای منطقه سرایت نکند.

**آمریکایی ها نمی خواهند بحران ها در منطقه پایان یابد
مشاور وزیر خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا برای میانجی گری میان کشورهای عربی نیز گفت: یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل، سفر شخص ترامپ به عربستان بود.
وی افزود: پیش از این میان عربستان و قطر اختلافاتی وجود داشت، اما در سفر ترامپ به ریاض، آتش مشکلات موجود میان دو کشور شعله ور شد. این بحران از نتایج سفر ترامپ بود . آمریکایی ها می خواهند این اختلاف باقی بماند، زیرا این اختلاف توجیه کننده حضور آن ها است و تاییدی برای اینکه باید در منطقه حضور داشته باشند.

**علت اصلی ماجراجویی های عربستان، روی کار آمدن محمد بن سلمان بود
شیخ الاسلام در خصوص علت وارد شدن عربستان در درگیری های منطقه ای از زمانی که محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان شد، نیز گفت: هدف از همه این کارها این بود که محمد بن سلمان می خواهد 'شاه' شود .

**عربستان توان رویارویی با ایران را ندارد
مدیرکل بین‌الملل سابق مجلس در مورد روابط ایران و عربستان در شرایط جدید و امکان رویارویی عربستان با ایران گفت: در هر صورت درگیری عربستان با جمهوری اسلامی ایران به شکست این کشور منجر می شود، زیرا این ها با صدها میلیارد دلار اسلحه توانایی شکست یمن را که از نظر نظامی و امکانات بسیار ضعیف است، نداشته اند. آن ها پس از ماه ها جنگ هنوز نتوانسته اند ملت یمن را از پای در آورند .

وی در مورد توان دفاعی و موشکی ایران به عنوان عاملی بازدارنده، گفت: جنایتی که تروریست های داعشی در تهران مرتکب شدند، باعث شد مسئولان ایرانی خیلی سریع در مورد این موضوع که در چه محلی این توطئه تروریستی علیه مردم ایران طراحی شده بود، تحقیق کنند تا به تروریست ها درسی فراموش نشدنی بدهند. پس از کار اطلاعاتی دقیق و کشف اتاق عملیات تروریست ها در دیر الزور سوریه، تصمیم گرفته شد از صدها کیلومتر آن طرف تر، این ساختمان با موشک های دوربرد هدف قرار بگیرد . همزمان چند پهپاد نیز از نزدیکی دمشق به پرواز در آمد تا بتواند به صورت زنده، لحظه اصابت این موشک را برای مرکز فرماندهی در تهران مخابره کند. موشک های نقطه زن ایران دقیقا به هدف اصابت کرد. این قدرت و عظمت باعث می شود دشمنان از این توانایی مردم ایران هراس داشته باشند . این توانایی نقطه زنی ثابت می کند طرف مقابل نمی تواند مقابل ایران ریسک کند.

وی در ادامه گفت: سامانه دفاع موشکی نیز نمی تواند کاری در خصوص ده ها موشک که همزمان شلیک شود، انجام دهد، زیرا این سامانه ها برای رهگیری تعداد محدودی موشک طراحی شده و هزینه بالایی دارد. این در حالی است که ایران یک قدرت موشکی است و موشک برای ایران هزینه خیلی بالایی ندارد، زیرا دانشمندان ایرانی توانایی ساخت انبوه همه قطعات موشک را دارند و همه سامانه های آن بومی سازی شده است .با این توانایی ها یعنی هیچ کسی توانایی به چالش کشیدن این قدرت ایران را ندارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین