|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۷۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
یک وکیل برجسته دادگستری و فعال حقوق بشر گفت: باید هزار میلیارد دلار از عراق غرامت جنگی بگیریم.
 یک وکیل برجسته دادگستری و فعال حقوق بشر گفت: باید هزار میلیارد دلار از عراق غرامت جنگی بگیریم.

محمد صالح نیکبخت در همایش بررسی حقوق قربانیان حملات شیمیایی روستاهای زرده، نسار، شامار، شیرک، باباجانی و دیره استان کرمانشاه که با حضور فعالان حقوق بشر و جمعی از خانواده های قربانیان حملات شیمیایی شش روستای استان کرمانشاه در سالن همایش‌های هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: در مورد احقاق حقوق آسیب دیدگان از حملات شیمیایی نباید موردی و جزیره ای عمل کنیم.

وی ادامه داد: جزیره ای عمل کردن مانند فریادی است که پژواک آن فقط به گوش خودمان می رسد.

نیکبخت تصریح کرد: امیدوارم یک اتحادیه مشترک برای احقاق حقوق قربانیان حملات شیمیایی در ایران ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه سازمانها و بنیادهای مربوطه در ایران در خصوص خدمات دهی به آسیب دیدگان این جنایات بشری کم کاری کرده اند، گفت: نیاز بود حداقل یک مرکز درمانی مجهز برای مصدومان شیمیایی در مرکزیت یکی از این استانهای شیمیایی شده ایجاد می شد.

این وکیل برجسته دادگستری تصریح کرد: در جنگی که عراق بر علیه ایران آغاز کرد و هشت سال هم به طول انجامید، حداقل 500 هزار ایرانی کشته شدند و خسارات مالی، جانی و روحی بسیاری به ایران وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه ای که تاکنون صورت گرفته، جنگ عراق بر علیه ایران بیش از هزار میلیارد دلار خسارات به کشور ما وارد شد که متاسفانه ایران تاکنون قدمی در راستای دریافت این غرامت از کشور عراق برنداشته است.

نیکبخت تاکید کرد: بر اساس اصول حقوقی جهانی، دولت جانشین دولت متخاصم موظف به پرداخت غرامات ناشی از عملکرد دولت پیش از خود است.

این وکیل برجسته دادگستری و فعال حقوق بشر گفت: تاکنون نه تنها برای دریافت این هزار میلیارد دلار هیچ اقدامی از سوی ایران صورت نگرفته، بلکه حتی موفق به دریافت هزار دلار هم نشده ایم.

وی خاطرنشان کرد: حتی زمانی که آمریکایی ها صدام حسین را بازداشت و محاکمه کردند، ایران ورود پیدا نکرد و دادگاه او را تنها به خاطر یکی از جنایاتش محاکمه و او را به اعدام محکوم کرد.

نیکبخت گفت: هم اکنون نیز ایران این حق را دارد که در وهله اول در محاکم قضایی کشور عراق بر علیه جنایات رژیم بعث عراق اقامه دعوا کرده و حتی اگر نتیجه لازم را نگرفت در دادگاه های بین المللی نسبت به اقامه این دعوا اقدام کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین