|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۶۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل حاکی از عقب‌نشینی چهار کشور تحریم‌کننده قطر بود؛ هر چند که وی ساعاتی بعد این موضوع را طوری دیگر تفسیر، و عقب‌نشینی را تکذیب کرد.
 اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل حاکی از عقب‌نشینی چهار کشور تحریم‌کننده قطر بود؛ هر چند که وی ساعاتی بعد این موضوع را طوری دیگر تفسیر، و عقب‌نشینی را تکذیب کرد.

«عبد الله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل در یک نشست کوتاه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران که امارات دیروز در مقر سازمان ملل آن را تشکیل داده بود، شرکت کرد.

وی در این نشست تاکید کرد: چهار کشور تحریم کننده قطر تاکید کردند که در خصوص بحران قطر بازگشت به وضعیت سابق صورت نگرفته است و هرگز بر سر رعایت اصول شش‌گانه که در سطوح رسمی مختلفی برای قطر وضع شد هیچ اغماض و مصالحه ای در کار نیست.

طبق گفته المعلمی، این اصول شش گانه مواردی مانند پایبندی به مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، جلوگیری از تامین مالی و ایجاد فضای امن برای این گروه‌ها و تعلیق همه اقدامات تحریک آمیز و ایراد سخنرانی هایی است که با تحریک به نفرت‌پراکنی و خشونت همراه باشد.

این دیپلمات سعودی تاکید کرد: اجرای این اصول و به روز رسانی مکانیزم نظارت بر آن باید از عناصر محوری برای سازش و مذاکره تلقی شود و کشورهای عربی تا زمانی که مساله این شروط در میان است، هیچ راه حل میانه‌ای را نمی پذیرند.

المعلمی گفت: سفرهای چهار کشور تحریم کننده قطر این هفته با سفرای 10 کشور عضو غیردائم شورای امنیت تشکیل جلسه دادند و هم اینک برای برگزاری نشستی با حضور سفرای پنج کشور عضو دائم شورای امنیت آماده می شوند تا به تشریح مواضع خود در خصوص بحران قطر بپردازند.

وی افزود: عربستان و متحدانش امیدوارند قطر آنها را مجبور نکند که برای حل مساله به طور رسمی به شورای امنیت متوسل شوند.

نماینده عربستان در سازمان ملل در عین حال گفت در صورتی که تلاش های چهار کشور تحریم کننده قطر در وادار کردن این کشور به رعایت اصول شش گانه و خواسته های 13 گانه مطرح به دوحه به شکست منجر شود گزینه رجوع رسمی به شورای امنیت روی میز است.

المعلمی افزود: اگر بدانیم چنین گامی برای پیشرفت به رو جلو ضروری است حتما انجام خواهیم داد.

نماینده عربستان در سازمان ملل با بیان اینکه پذیرش شروط کشورهای تحریم کننده قطر باید برای این کشور کار آسانی باشد، گفت: بستن شبکه «الجزیره» هیچ ضرورتی ندارد.

وی اظهار داشت: اگر تنها راه حل برای توقف اقدامات تحریک آمیز بستن شبکه «الجزیره» باشد، اقدام مناسبی است اما اگر این کار بدون بستن این شبکه هم عملی شود، باز هم خوب است، در واقع مهم دستیابی به هدف مد نظر است.

در حقیقت، در رسانه‌ها، بیان موارد ششگانه و بیان اینکه بستن الجزیره ضرورتی ندارد، به معنای حذف شروطی مثل قطع روابط دیپلماتیک با ایران با توقف پخش شبکه الجزیره قطر تفسیر شد.

پس از انعکاس این مطلب در رسانه‌های مختلف مبنی بر عقب‌نشینی عربستان از برخی شروط، عربستان این تفسیر را رد کرد.

 

سفیر عربستان در سازمان ملل در گفت وگو با شبکه الاخباریه این کشور گفت: چیزی که به من درباره انصراف کشورهای خواهان مبارزه با تروریسم از خواسته های ارائه شده به قطر نسبت داده اند درست نیست.

وی تاکید کرد: حرف من این بود که قطر باید به اصول شش گانه ای که عربستان و متحدانش پس از نشستشان در قاهره اعلام کردند پایبند باشد.

المعلمی افزود: اصول شش گانه چهار کشور عربی تحریم کننده قطر در قطعنامه های بین المللی هم آمده و قطر باید آن را قبول و به اجرا گذارد.

نماینده عربستان گفت: ما نمی خواهیم قطر را در تنگنا گذاشته و مجازات کنیم بلکه می خواهیم با آنها به تفاهمی دست یابیم که آبرویشان را حفظ کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که قطر به خواسته های ما جواب ندهد از طریق محافل بین المللی و از جمله شورای امنیت اقدام می کنیم و قطر با حمایت خارجی ها هرگز به جایی نمی رسد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین