|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۶۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
دادگاهی در ترکیه روز سه‌شنبه حکم بازداشت شش فعال حقوق بشر را صادر کرد. این افراد که پنجم ژوئیه در استانبول دستگیر شده بودند، متهم به حمایت از یک سازمان تروریستی شده‌اند.
 با بازداشت پتر اشتویدتنر، یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه، تنش در مناسبات آلمان و ترکیه شدیدتر شد. دولت آلمان خواستار آزادی فوری او شده است. آمریکا نیز این اقدام ترکیه را محکوم کرده است.

به نقل از شبکه خبری دویچه وله، به دنبال بازداشت پتر اشتویدتنر، فعال حقوق بشر آلمانی در استانبول وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را برای پاسخگویی فراخواند. دولت آلمان از ترکیه خواسته است او را آزاد کند. مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که دولت ترکیه باید "پیام کاملا روشن" آلمان را مستقیم و بی‌واسطه دریافت کند.

دادگاهی در ترکیه روز سه‌شنبه حکم بازداشت شش فعال حقوق بشر را صادر کرد. این افراد که پنجم ژوئیه در استانبول دستگیر شده بودند، متهم به حمایت از یک سازمان تروریستی شده‌اند.

یکی از این شش نفر پتر اشتویدتنر (Peter Steudtner) اهل برلین است که در استانبول به عنوان مربی، سرپرستی کارگاهی با موضوع امنیت دیجیتال و مدیریت اطلاعات را برعهده داشت و دیگری نیز ایدیل اسر، مدیر بخش ترکیه سازمان عفو بین‌الملل است. یک فعال سوئدی نیز در میان بازداشت‌شدگان است.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است که به سفیر ترکیه به وضوح گفته شده است که دستگیری اشتویدتنر به هیچ عنوان قابل قبول و دفاع نیست و اتهام حمایت از سازمان‌های تروریستی به او به شدت "واهی" است.

دولت آلمان مجددا از ترکیه خواست او را فورا آزاد کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز دستگیری پتر اشتویدتنر را به عنوان اقدامی غیرمنصفانه محکوم کرد. او گفت که دولت آلمان در تمام سطوح برای آزادی او و بسیاری دیگر از "افراد محترمی" که به زندان افتاده‌اند، تلاش خواهد کرد

مناسبات آلمان و ترکیه در ماه‌های اخیر به مرور تیره‌تر شده است. قبل از این مرکل همواره بر همکاری نزدیک با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تاکید می‌کرد. این همکاری بویژه در زمینه نگهداری از پناهجویان سوری در خاک ترکیه برای آلمان اهمیت دارد.

مارتین شولتز، رقیب انتخاباتی مرکل برای صدراعظمی از حزب سوسیال دموکرات از او خواسته است که با قاطعیت بیشتری با ترکیه برخورد کند. او گفته است که در چنین شرایطی معنی ندارد که درباره توسعه اتحادیه گمرکی با اروپا با ترکیه مذاکره شود. او هم‌چنین از اتحادیه اروپا خواسته است به ترکیه برای آماده‌سازی خود برای ورود به اتحادیه اروپا کمک مالی نکند.

وزیر دادگستری آلمان نیز گفته است که در ترکیه دیگر حکومت قانون برقرار نیست چراکه اردوغان زندان‌ها را با منتقدان و مخالفان خود پر کرده است. او اضافه کرده است: «این باید برای ترکیه روشن باشد که سیاست اردوغان این کشور را به  لحاظ سیاسی منزوی می‌کند و به اقتصاد آن صدمه می‌زند.»

در این میان آمریکا نیز به شدت از بازداشت فعالان حقوق بشری در ترکیه انتقاد کرده و از ترکیه خواسته است که به وضعیت فوق‌العاده در این کشور پایان دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولتش خواهان آزادی فوری شش فعال حقوق بشری شده است. او اضافه کرده است که بازداشت‌هایی از این دست که بدون هیچ مدرک و شفافیتی انجام می‌گیرد، اعتبار ترکیه را به عنوان یک دولت قانونمدار زیر سوال می‌برد.

به این ترتیب آمریکا نیز به صف منتقدین سیاست‌های ترکیه می‌پیوندد که از هنگام کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ تاکنون ده‌ها هزار نفر را به زندان‌ها انداخته است. بخش بزرگی از آن‌ها مخالفان، منتقدان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و حتی نمایندگان مجلس و سیاستمداران این کشور هستند. ترکیه همه این افراد را به اتهام "همدستی با فتح‌الله گولن"، شخصیت ترک‌تبار مذهبی ساکن آمریکا و "دست داشتن در کودتا" به زندان انداخته است.

یکی دیگر از آلمانی‌های ترک‌تبار که چند ماه پیش به زندان افتاد دنیز یوجل، خبرنگار روزنامه "دی ‌ولت" بود که انتقادهای سختی را به دنبال داشت. با این حال دولت ترکیه هیچ واکنشی به این انتقادها نشان نداده است. یوجل به این خاطر به زندان افتاد که پرده از تلاش‌های دولت ترکیه برای کنترل رسانه‌های این کشور برداشته بود. دولت ترکیه اما او را به "عضویت در یک  سازمان تروریستی"، "انتشار تبلیغات تروریستی" و همچنین "سوءاستفاده از اطلاعات" متهم کرده است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین