|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۶۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
ملاله یوسف‌زی 15 ساله بود که توسط شبه نظامیان طالبان در سال 2012، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت، او به خاطر دفاع از حق آموزش زنان مورد هدف قرار گرفت.
 ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل، با ده‌ها زن جوان که او را تشویق می‌کردند در شمال شرقی نیجریه دیدار کرد؛ جایی که او برای تعداد زیادی از دختران ربوده شده تحت خشونت‌های مهلک بوکو حرام صحبت کرد.

 این فعال 20 ساله پاکستانی به خبرگزاری آسوشیدتدپرس گفت، از اینکه شاهد شهامت این زنان جوان در ادامه تحصیل در میان یکی از بدترین کشورها در زمینه بحران انسانی است، هیجان زده بود.

 او هم‌چنین با دختران دانش آموز آزاد شده "چیبوک" که بیش از سه سال پیش،  در یک آدم ربایی بزرگ توسط بوکوحرام ربوده شده بودند، دیدار کرد .

ملاله در همین حال از کمپ‌های داخلی آوارگان در داخل و اطراف شهر مایدوگوری دیدار کرد، جایی که هزاران تن از خشونت‌های بوکوحرام به آنجا پناه برده‌اند. این گروه افراطی به حملات مرگبار خود در آن شهر با استفاده از عاملان انتحاری زن ادامه می‌دهد.

ملاله یوسف‌زی 15 ساله بود که توسط شبه نظامیان طالبان در سال 2012، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت، او به خاطر دفاع از حق آموزش زنان مورد هدف قرار گرفت.

وی پیشتر نیز از نیجریه دیدار کرده بود. او در سال 2014، گودلاک جاناتان، رییس جمهوری وقت آن زمان را برای اطمینان از نجات یافتن بیش از 200 دانش آموز دختر چیبوک، تحت فشار قرار داد.

یوسف‌زی روز دوشنبه اعلام کرد، تعداد بسیاری از دختران هنوز در اسارت گروه بوکوحرام هستند، دولت نیجریه باید برای آزاد سازی این دختران متفق شود.

وی افزود، بوکوحرام باید یاد بگیرد که این چنین کارها در اسلام مقبول نیست، این اقدام علیه انسانیت و اسلام است.

یوسف‌زی در روز دوشنبه نیز، با یمی اوسنباجو، رییس جمهور فعلی نیجریه دیدار کرد و برای بیش از 10 میلیون کودک آواره شده توسط بوکوحرام صحبت کرد. وی همچنین خواستار اعلام وضعیت اظطراری برای آموزش در نیجریه و کمیته‌ای بین‌المللی برای رسیدگی به بحران‌ها در بخش شمال شرقی این کشور شد.  

طبق گفته آژانس کودکان سازمان ملل، سه میلیون کودک در شمال شرقی نیجریه به حمایت جهت ادامه آموزش نیاز دارند.

محمد مالک، نماینده این کشور در یونیسکو اعلام کرد، دیدار یوسف‌زی سمبلی از امید است و "ما هرکاری که برای ادامه تحصیل کودکان نیاز است انجام خواهیم داد."










منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین