|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۸
کد خبر: ۱۶۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
رئیس تحقیقات جنایی پلیس بین الملل (اینترپل) با اشاره به پیگیری گسترده تخلفات بین المللی گردشگری بوسیله خدمات پلیس اینترپل از راه‌اندازی سامانه هوشمند «I check it» برای امنیت گردشگران خبر داد.
 رئیس تحقیقات جنایی پلیس بین الملل (اینترپل) با اشاره به پیگیری گسترده تخلفات بین المللی گردشگری بوسیله خدمات پلیس اینترپل از راه‌اندازی سامانه هوشمند «I check it» برای امنیت گردشگران خبر داد.

مهدی حاجیان در نشست مشترک معاون گردشگری کشور با مسئولان ارشد نیروی انتظامی اظهار داشت: بخش پلیس‌بین الملل با ارائه خدمات متعدد در راستای کاهش جرائم و تعیین  شرایط مسافران خارجی، نقش موثری در تامین امنیت گردشگران به عهده دارد.

حاجیان تاکید کرد: راه اندازی سامانه هوشمند «I check it» می‌تواند بسیاری از تاسیسات گردشگری همانند هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و نیز داخل مرزها را پشتیبانی کند که نمونه ای از خدمات پلیس اینترپل به شمار می‌آید.

همچنین مرتضی رحمانی موحد  - معاون گردشگری  نیز در این نشست مشترک اظهار داشت: امروز صنعت گردشگری کشور نیازمند حمایت فرابخشی صد در صدی و یکپارچه است تا در پس آن فعالین این حوزه بتوانند بر مدار قانون و در صفی واحد، برای رقابت در بازار تلاش کنند؛ از این رو با توجه به جایگاه بالای امنیت در تمامی پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و  نیز اهمیت مسئولیت متولیان این امر، امضای یادداشت تفاهم همکاری جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی می تواند  در پاسخگویی به نیاز مذکور موثر عمل نماید.

وی با بیان اینکه لازم است یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع مورد نظر ضمن دارا بودن ویژگی‌های متعدد جهت بهره برداری گسترده، به یک موضوع و زمان واحد ختم نشود؛ اظهار کرد: تفاهم نامه جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی باید ضمن برخورداری از اقتدار کافی برای اجرا، دارای حداکثر همراهی و تطبیق ماموریت های دو سازمان به منظور افزایش مشارکت ها و کاهش تداخل های احتمالی باشد. همچنین ضمن جامع و گسترده بودن، دارای راهکارهای عملیاتی باشد؛ به گونه ای که بتوان هر یک از بندهای مربوطه را به مدل اجرایی و میدانی تبدیل نمود.  

رحمانی موحد با تاکید بر اینکه انتظار از تفاهم نامه مورد اشاره، دارا بودن حوزه نفوذ و تاثیرگذاری یکپارچه و ملی است؛ ادامه داد: هیچ یک از مفاد این تعامل نباید قابل تفسیر جداگانه باشد؛ به گونه ای که استان یا بخش مشخصی بتواند پیش بینی مجزایی از روند اجرای آن داشته باشد؛ در غیر این صورت مقدمات عدم اجرای آن به آرامی فراهم خواهد شد.   

معاون گردشگری همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری در ابعاد مختلف و همچنین تاکید ایشان مبنی بر 5 برابر شدن ایرانگردان خارجی طی اجرایی شدن برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: رهنمودهای مذکور به نوعی فراخوان مهمان نوازی برای کشور به شمار می آید؛ بنابراین اگرچه متولی اصلی حوزه گردشگری، سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما در حال حاضر تلاش جهت تحقق هدف مورد اشاره برای همه ارگان ها و نهادهای دولتی کشور به وظیفه ای جدی تبدیل شده است تا هر یک ضمن باز تعریف وظایف خود و برقراری تعامل فرابخشی، در انجام این مهم و نگاه راهبردی، ایفای نقش کنند.

رحمانی موحد با تاکید بر اینکه نگاه دولت تدبیر و امید و به تبع آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بقا، توسعه و پایداری صنعت گردشگری است؛ افزود: وقتی الگوها و مدل های موفق گردشگری در کشورهای پیشتاز را مورد بررسی قرار می دهیم؛ در می یابیم که سایه بسیار با اهمیت اما پنهان و نامحسوس تامین کنندگان امنیت، همانند چتری حمایتگر تمام فعالیت ها را در بر می‌گیرد؛ به ویژه فعالیت های حوزه گردشگری که به نوعی مهمان نوازی و فراخوان فرهنگی یک کشور و نظام به شمار می‌آید.   

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ساماندهی امور صنعت گردشگری کشور، حکم درمان را دارد؛ تصریح کرد: مسدود  شدن سایت های مجازی غیرمجاز گردشگری و رفع ابهام قانونی صنعت و صنف به معنای اینکه صنعت گردشگری دیگر صنف نیست؛ نمونه‌هایی از ساماندهی مذکور به شمار می آید؛ بدین ترتیب هر چه بیماری مزمن و قدیمی باشد؛ درمان نیز طولانی ترمی شود؛ لذا باید با حل به موقع چالش‌ها و موانع پیش رو چابکی و نشاط دائمی در صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.

رحمانی موحد همچنین با اشاره به اینکه ما در فضایی به شدت سیال و با تغییرات بالا به ویژه در بخش صنعت گردشگری، رو به رو هستیم؛ اظهار کرد: بر این اساس همه نهادهای فرابخشی و تاثیرگذار در صنعت گردشگری باید قدرت مدیریت تغییرات را در خود ارتقا دهند؛ به عنوان مثال افزایش ساعت کاری تاسیسات گردشگری، نمونه ای از این تحولات به شمار می آید که در صورت انعطاف، مدیریت نرم و سالم سازی جامعه، نیاز به تغییر نگاه و تصمیم سازی در این زمینه را ایجاد می‌کند و سبب شادابی کسب و کارهای گردشگری می شود؛ در این صورت حوزه ای که شاداب باشد؛ میزان جرایم پنهان آن کاهش می یابد و به حضوری آشکار و مفید تبدیل می شود.

وی همچنین با  برشمردن برخی از اقدامات معاونت گردشگری در راستای اطلاع رسانی و ارائه خدمات به گردشگران یادآور شد: انتشار کتابچه راهنمای گردشگران خارجی به دو زبان انگلیسی و عربی و توزیع آن در مبداء و پیش از ورود به کشور، برنامه ریزی برای قرار گرفتن محتوای آن در سایت e-visa، راه اندازی سیم کارت گردشگر و همچنین تدارک طرحی جدید برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای گردشگران ورودی به صورت تلفنی و به زبان خارجی مرتبط، رضایتمندی و مهمان نوازی گردشگران خارجی را از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برشمرد که بی‌شک با تعامل و همکاری مستقیم بخش‌های فرابخشی از جمله نیروی انتظامی محقق خواهد شد.

معاون گردشگری در پایان ضمن تقدیر از همراهی و تعامل نیروی انتظامی در طول دوره تصدی این مسئولیت؛ برقراری امنیت را شرط نخست تحقق هر برنامه و پدیده اجتماعی و فرهنگی خواند و از خادمین حوزه امنیت کشور و تاثیرات مثبت آن در توسعه صنعت گردشگری کشور قدردانی کرد.

تمام قد، در خدمت سازمان میراث فرهنگی هستیم

همچنین در این نشست حجت الاسلام عسگر نجفی - جانشین معاونت اجتماعی ناجا  نیز با اشاره به اهمیت موضوع سفر و گردشگری در دین مبین اسلام و تاکید این موضوع در 16 آیه قرآن کریم و نیز آثار روایی مرتبط اظهار کرد: بر این اساس نیروی انتظامی به عنوان نظام حاکمیتی بر اهمیت موضوع گردشگری اشراف کامل دارد و نسبت به هر گونه همکاری و تعامل در میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و داخلی  اعلام آمادگی می‌دارد.

 وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین وظایف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی تعامل با مراکز فرابخشی است؛ تاکید کرد: نیروی انتظامی تمام قد به منظور تامین امنیت و امور مربوط به گردشگران درخدمت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است؛ اما باید در نظر داشت که ما تابع هنجارهایی هستیم. در واقع گردشگری در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران از نوع خاصی به شمار می آید و تفاوت های ماهوی میان آن باسایر کشورهای پیشتاز در این حوزه همانند ترکیه وجود دارد.

نجفی در ادامه با اشاره به اهمیت تهیه تفاهم نامه همکاری جامع میان نیروی انتظامی و سازمان اظهار داشت: در قالب این تعامل فرابخشی می توان با نگاهی گسترده، کلیه مواردی که نیاز به همکاری و تعامل بیشتر وجود دارد را شناسایی و در تقویت آن کوشید.

وی عنوان کرد: من ایمان دارم که با پیگیری می توانیم به تفاهم نامه جامع دست یابیم. همه ما مسئول هستیم و هر یک باید ضمن انسجام در عمل، نقش خود را در توسعه گردشگری کشور ایفا کنیم.

 جانشین معاونت اجتماعی ناجا همچنین فعال شدن بخش حقوقی حوزه گردشگری را الزامی خواند و تاکید کرد: نیروی انتظامی با 26 ماموریت کلان، صاحب امتیاز عام در راستای تامین امنیت کشور است؛ لذا برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری و نامتناسب با هنجارهای جامعه و به طور کل هر اقدام خلاف قانون در این حوزه می تواند به سرعت با قرار گرفتن واحد حقوقی حوزه گردشگری در کنار نیروی انتظامی به نتایج مطلوبی منتهی شود.

این مقام مسئول به الزام قرار گرفتن پایگاه های نیروی انتظامی در محدود سایت های گردشگری تاکید کرد و گفت: گاهی در بخشی از مناطق کشور سایت های گردشگری فعال هستند که در آنجا پایگاه های نیروی انتظامی تعریف نشده است؛ ما به ازای هزار نفر نیاز به 7 نیروی پلیس داریم و منطبق با بیانات مقام معظم رهبری باید به استانداردها نزدیک شویم؛ لذا آمادگی کامل برای رفع این نیاز وجود دارد.

نجفی  همچنین با تاکید بر اهمیت نقش آموزش همگانی در حوزه مشترک گردشگری و نیروی انتظامی یادآور شد: با فعال شدن موضوع آموزش، بخش قابل توجهی از عدم آگاهی ها و ناهماهنگی های احتمالی مرتفع خواهد شد.

 جانشین معاونت اجتماعی ناجا با تاکید بر اینکه پلیس باید به روی گردشگر لبخند بزند و با مهربانی،  سبب میزبانی شایسته از گردشگران شود؛ اظهار کرد: طبقه بندی منطقه ای برای تامین امنیت گردشگران، تقویت موضوع هویت شناسی و به طور کل بررسی قابلیت های دو سازمان در موضوعات مختلف می تواند در ذیل پیش نویس یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع میان نیروی انتظامی وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لحاظ شود

عزم ملی، لازمه توسعه صنعت گردشگری کشور

همچنین سرهنگ سید محمود موسوی - رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا نیز در این نشست گفت: برای موفقیت در امر توسعه گردشگری باید با تقویت نگاه فرابخشی و عزمی ملی به این مهم بپردازیم.

وی با بیان اینکه حفظ امنیت در ابعاد مختلف از اهمیت بسیاری در صنعت گردشگری برخوردار است؛ افزود: عدم مدیریت موضوعات مختلف تاثیر مستقیمی در حرکت رو به رشد گردشگری دارد؛ همانند تجربه منفی اسید پاشی اصفهان که سبب کنسلی تورهای گردشگری و کاهش ورود گردشگران طی مدت زمان انتشار غیر حرفه ای خبر مذکور شد.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا همین طور موضوعات مشخص همانند ساماندهی خانه مسافرها، مقاصد گردشگران و مسدود کردن سایت های مجازی گردشگری غیر مجاز را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که می تواند در تعامل فرابخشی پیش رو لحاظ شود.

این مقام مسئول ضمن اطلاع از تشکیل بانک جامع اماکن عمومی کشور؛ تصریح کرد: در این بانک اطلاعاتی قرار است کلیه اماکن عمومی و اصنافی که با مردم در ارتباط هستند؛ به منظور تجمیع، نظارت و پیگیری های احتمالی ثبت شود. از این رو بخشی از این آمار به تاسیسات گردشگری مرتبط هستند.

عدم آگاهی گردشگران خارجی از قوانین جمهوری اسلامی ایران

همچنین سردار حسن مهری - فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور نیز  در این نشست گفت: در بسیاری مواقع گردشگران ورودی نسبت به قوانین کشور توجیه نیستند و این عدم آگاهی اغلب سبب ورود پلیس و هدایت به سوی هنجارها می شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع نیاز به تقویت انتقال اطلاعات مورد نیاز از بخش گردشگری به نیروی انتظامی وجود دارد؛ تاکید کرد: بحث اعلام تردد اتوبوس های حامل گردشگران  نمونه ای از این موارد به شمار می آید که رعایت آن نظم بیشتر در این بخش را به دنبال خواهد داشت.

مهری در ادامه تعامل پیش رو میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع را بستری مناسب برای کنترل بسیاری از سوءاستفاده ها و تخلف های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی به ویژه در زمینه فروش بلیت های تقلبی دانست.

ستاد مرکز ی هماهنگی خدمات سفر؛ نماد تعامل راهور ناجا با حوزه گردشگری

همچنین سرهنگ عین اله جهانی - معاون اجتماعی راهور ناجا نیز در این نشست گفت: همکاری راهور ناجا با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار نزدیک است و اوج تعامل و همکاری های موجود در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ایام تعطیلات، به ویژه نوروز، مشهود است.

وی با بیان اینکه در یادداشت تفاهم نامه همکاری مشترک میان نیروی انتظامی و سازمان می توان مسائل مربوط به امور ترافیک و امنیت گردشگران را به صورت مشخص لحاظ نمود؛ یادآور شد: همزمان با این اقدام تعریف دوره های آموزشی مشترک با راهنمایان تور و کارشناسان گردشگری جهت آشنایی و آمادگی برخورد با مسائل ترافیکی نیز دارای اهمیت و کاربرد گسترده ای خواهد بود.

جهانی همچنین تولیدات فرهنگی را نیز ابزاری در راستای آموزش و تقویت اطلاع رسانی دانست و گفت: تولید اقلام تبلیغاتی همانند فیلم های آموزشی ویژه مسافران  و به کارگیری فرصت های اطلاع رسانی می تواند نقش موثری در کاهش تخلفات احتمالی ایفا نماید.

نیاز به رصد دائمی و پایش فضای مجازی داریم

در این نشست سرهنگ امیرلی - معاون عملیات پلیس فتا نیز گفت: ما نیز همچون گذشته نسبت به تعامل و همکاری مشترک با حوزه گردشگری، اعلام آمادگی می کنیم و در صدد رفع چالش های موجود هستیم.  

وی با بیان اینکه ساماندهی فعالیت سایت های غیر مجاز گردشگری یکی از مهم ترین امور در دست اقدام به شمار می آید؛ یادآور شد: نیاز به رصد دائمی و پایش فضای مجازی به صورت دائمی وجود دارد که این امر با تعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیک و معاونت گردشگری در حال پیگیری است.

معاون عملیات پلیس فتا در پایان یادآور شد: هدف اصلی همکاری و تعامل فرابخشی با حوزه گردشگری بهره مندی هموطنان و گردشگران خارجی از درگاه های اینترنتی مجاز  در حوزه گردشگری است تا در پی آن میزبانی شایسته محقق شود.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین