|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۶۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
تغییر رنگ لثه ها در برخی از شرایط عادی و طبیعی است و در برخی زمان ها نشانه بروز بیماری های دهان و دندان است به همین دلیل با مشاهده تغییر رنگ لثه ها باید بررسی های لازم توسط متخصص صورت گیرد که علت دقیق تغییر رنگ لثه ها مشخص شود.
 تغییر رنگ لثه ها در برخی از شرایط عادی و طبیعی است و در برخی زمان ها نشانه بروز بیماری های دهان و دندان است به همین دلیل با مشاهده تغییر رنگ لثه ها باید بررسی های لازم توسط متخصص صورت گیرد که علت دقیق تغییر رنگ لثه ها مشخص شود.

دلیل تغییر رنگ لثه:
لثه‌های سیاه و طبیعی: اگر با توجه به رنگدانه‌های پوست خود لثه‌هایی قهوه‌ای یا تیره‌تر داشته باشید، در این صورت جایی برای نگرانی نیست. رنگ لثه مانند رنگ پوست تغییر می‌کند. اگر سفیدپوست نباشید، ممکن است لثه‌های به رنگ قهوه‌ای تیره داشته باشید یا متوجه لکه‌های تیره بر روی لثه‌ها شوید. این امر می‌تواند ناشی از افزایش تولید ملانین در بدن باشد که کاملاً طبیعی و عادی است.

دارو و سیگار کشیدن: هم دارو هم سیگار کشیدن می‌تواند منجر به تغییر رنگ لثه شود. یکی از شایع‌ترین دلایل تغییر رنگدانه‌های دهان شرایطی به نام ملانوز سیگاری‌ها است. در صورت ابتلا به ملانوز سیگاری‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها یا کام دهان ممکن است به دلیل سیگار کشیدن یا استفاده از دخانیات حاوی نیکوتین قهوه‌ای یا سیاه شوند.

انواع تغییر رنگ لثه:
لثه‌های قهوه‌ای: اگر لثه‌ها بطور طبیعی قهوه‌ای نباشند، ممکن است یک مشکل جدی داشته باشید. لثه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ی وجود جرم باشند. جرم شامل تجمع پلاک‌های دندان‌های سخت شده، بزاق دهان، مواد معدنی و یا ذرات غذایی در دهان است که تبدیل به ذخایر کلسیفیه می‌گردند. این ذخایر می‌توانند در زیر خط لثه یا روی خط لثه جمع شده و بصورت لکه‌های زرد تا قهوه‌ای تیره ظاهر شوند

لثه‌های بنفش: لثه‌های بنفش می‌توانند نشان دهنده‌ی بیماری لثه باشند. با بدتر شدن بیماری لثه ممکن است متوجه شوید که لثه‌ها متورم شده و به رنگ قرمز روشن یا بنفش درآمده‌اند. وجود پلاک‌ها دلیل اصلی بیماری است که در ابتدا لثه‌ها را تحریک کرده و در نهایت موجب عفونت‌های عمیق می‌شود که می‌تواند بافت و استخوان‌ها را از بین ببرد.

روش‌های درمانی تغییر رنگ لثه:
جراحی:پرکاربردترین و ساده‌ترین روش رفع تیرگی لثه برداشتن لایه خارجی لثه، یعنی عامل تیره به نظر رسیدن لثه، طی عمل جراحی است. این عمل اگرچه جراحی نامیده می‌شود، اما یک عمل سرپایی بدون درد است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل با برداشتن لایه خارجی لثه (اپیتلیوم یا بافت پوششی) لایه‌ای از بافت همبند زیرین آشکار می‌شود که پس از مدتی با رعایت توصیه‌های پزشک التیام می‌یابد.

سفید کردن لثه:دیگر روش درمان انباشته شدن رنگدانه‌های تیره در لثه سفید کردن لثه با استفاده از لیزر است که درمانی ایمن و کارآمد به شمار می‌رود و تغییراتی را در رنگدانه‌های ملانین بافت‌های لثه ایجاد می‌کند و در نهایت لثه‌های صورتی رنگ و زیبا را به ارمغان می‌آورد. این روش سریع و بدون درد نتایج خوبی را به دست می‌دهد

مزایای سفید کردن لثه:
بعضی از مزایای سفید کردن لثه با لیزر عبارت‌اند از:

لکه‌های تیره یا رنگ سیاه یکدست لثه، تنها با یک جلسه درمان از بین می‌رود و لثه دوباره سالم و صورتی رنگ می‌شود.
اعتماد به نفس بیمار افزایش می‌یابد و می‌تواند بدون شرمندگی لبخند بزند.
این روش سریع است و نتایج خوبی را به دست می‌دهد.

عمل سفید کردن لثه:
عمل، به شدت، عمق و نوع تغییر رنگ بستگی دارد.
این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بدون درد است.
عمل سفید کردن لثه با توجه به عمق و شدت تغییر رنگ با لیزر انجام می‌شود.
در صورتی که تغییر رنگ چندان عمیق نباشد، نیاز به جراحی نخواهد بود؛ اما در اکثر موارد جراحی لثه با لیزر کوچکی باید انجام شود.
لثه به سرعت التیام می‌یابد و بیمار پس از عمل احساس ناراحتی نمی‌کند.

این روش برای چه کسانی مناسب است؟
افرادی که می‌خواهند از این روش برای تغییر رنگ لثه خود استفاده کنند باید لثه‌های سالمی‌ داشته باشند و دندان و لثه‌های آن‌ها وضعیت سالمی ‌داشته باشد. درصورتی‌که بر اثر بیماری‌های لثه، لثه‌های شما متورم و ملتهب باشند، دندان‌پزشک شما در ابتدا به حل این مشکلات می‌پردازد و سپس اقدام به تغیر رنگ لثه‌ها می‌کند.


تغییر رنگ لثه‌ها چه قدر طول می‌کشد؟
تغییر رنگ لثه‌ها طی یک جلسه درمانی انجام می‌شود و بلافاصله بعد از جلسه درمانی لثه‌ها تغییر رنگ خواهند داد.

ماندگاری نتایج تغییر رنگ لثه چه قدر است؟
نتایج تغییر رنگ لثه‌ها به روش لیزری ممکن است تا 20 سال و یا تا پایان عمر ماندگار باشد.

راهکارهای پیشگیری از تغییر رنگ لثه:
با رعایت چند نکته سالم شما می توانید از بروز بیماری های لثه ای به ویژه تغییر رنگ لثه ها جلوگیری کنید با این کار درد ناشی از درمان و هزینه آن را هم نخواهید داشت.

دندان‌های خود را بطور منظم مسواک بزنید: با اینکه توصیه می‌شود که دندان‌ها را پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید، اما افراد با لثه‌های حساس نیاز به مراقبت دندانی متفاوتی دارند. مسواک زدن را با استفاده از دهان شویه بدون الکل تقویت کنید.

نخ دندان کشیدن را تبدیل به یک عادت کنید: نخ دندان به از بین بردن ذرات غذایی گرفتار در نواحی که دستیابی به آنها دشوار است و اغلب با مسواک زدن خارج نمی‌شوند، کمک می‌کند.

مسواک زدن و تمیز کردن زبان: زبان محل پرورش باکتری‌ها و اسیدهایی است که می‌توانند به روی لثه‌ها انتقال پیدا کنند و موجب تیره شدن آنها شوند.

اصلاح شیوه زندگی: علاوه بر رعایت منظم بهداشت دهان و دندان، استعمال تمام انواع دخانیات و مصرف الکل را ترک کنید. رژیم غذایی سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین‌های ث و دی را برای لثه‌ها و دندان‌ها مصرف کنید. از استرس پرهیز کنید و از گردش هوای مناسب به داخل بدن جهت تقویت سیستم ایمنی مطمئن شوید

اقدامات پس از عمل جراحی لثه:
مراقبت پس از عمل خاصی وجود ندارد؛ بیمار باید بهداشت دهان و دندان را با انجام توصیه‌های عمومی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان رعایت کند. افراد سیگاری باید دست‌کم تا زمان بهبود کامل لثه سیگار را ترک کنند.

امروزه به لطف روش‌های درمانی گوناگون مانند جراحی با لیزر برای سفید کردن لثه، داشتن لثه صورتی رنگ دیگر رویایی دست نیافتنی نیست. نقش بستن لبخندی جذاب بر صورت به سادگی پس از یک جلسه به واقعیت می‌پیوندد، اما آنچه اهمیت دارد حفظ این لبخند و سلامتی بازیافته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین