|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۶۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
نتایج یک پژوهش عملی نشان می دهد روند مداوم تغییرات زیان بار آب و هوایی در قاره آسیا و اقیانوسیه باعث توقف و معکوس شدن فرایند توسعه اقتصادی در این بخش از جهان خواهد شد.
 نتایج یک پژوهش عملی نشان می دهد روند مداوم تغییرات زیان بار آب و هوایی در قاره آسیا و اقیانوسیه باعث توقف و معکوس شدن فرایند توسعه اقتصادی در این بخش از جهان خواهد شد.

به نقل از یورکالرت، گزارش مشترک بانک توسعه آسیا و موسسه تحقیق در مورد تاثیرات آب و هوا در پستدام (PIK) چشم انداز نگران کننده ای را از آینده آسیا و اقیانوسیه به علت روند تکان دهنده تخریب محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای و همین طور تشدید آلودگی هوا ترسیم می کند.

بر طبق این گزارش به نام «منطقه ای در خطر: ابعاد انسانی تغییرات آب و هوایی در آسیا و اقیانوسیه»، اگر کشورهای این بخش از جهان برای کندشدن روند زیان آور تغییرات آب و هوایی اقدام نکنند، باید در انتظار کاهش کیفیت زندگی خود و از دست دادن تمام منافعی باشند که در سه دهه اخیر به علت پیشرفت های اقتصادی سریع به دست آورده اند.

در این گزارش پیش بینی شده که اگر روند فعالیت های تجاری و اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به همین شیوه فعلی ادامه یابد، دمای این بخش از جهان تا پایان قرن بیست و یکم ۶ درجه سانتیگراد افزایش می یابد و این افزایش در برخی کشورهای منطقه بیشتر هم خواهد بود.

بر طبق گزارش یاد شده دمای هوا در کشورهای تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و بخشهای جنوب غربی کشور چین تا ۸ درجه سانتیگراد افزایش می یابد که تبعات آن بسیار تکان دهنده خواهد بود.

این افزایش شدید دمای هوا به تغییرات گسترده ای در سیستم آب و هوایی منطقه، کشاورزی و بخش ماهیگیری، میزان تنوع زیستی در زمین و دریا و ... می انجامد و تبعات فراوانی در حوزه امنیت ملی، تجارت و بازرگانی، توسعه شهری، مهاجرت، سلامت و بهداشت برجای می گذارد.

خطر این تغییرات آب و هوایی آن قدر جدی است که حتی می تواند ماهیت وجودی برخی کشورها را به چالش بکشد و امید به توسعه پایدار و فراگیر در آنها را برای همیشه از بین ببرد.

در ادامه این گزارش بحران ناشی از تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش برای تمدن بشری در قرن ۲۱ معرفی شده که بیش از همه آسیا و اقیانوسیه را تهدید می کند. این بخش از جهان محل سکونت دو سوم فقرای جهان و یکی از آسیب پذیرترین بخش های جهان در برابر تغییرات آب و هوایی است و نتیجه این تحولات تشدید فقر و شکل گیری یک فاجعه است.

از همین رو آینده کره زمین در دستان مردم آسیا و اقیانوسیه است و اگر آنها تلاش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را تشدید کنند، کل بشریت را نجات داده اند.

افزایش توفان و کاهش مواد غذایی

یکی از نتایج مهم گرمایش کره زمین افزایش وقوع توفان های شدید گرمسیری است و اگر روند فعلی تغییر نکند میزان وقوع این توفان ها در آسیا تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. کاهش ۲۰ تا ۵۰ درصدی بارش باران در کشورهای پاکستان و افغاستان یکی دیگر از نتایج گرم شدن بیش از حد کره زمین است.

تغییرات آب و هوایی به افزایش وقوع سیل نیز منجر می شود. ۱۹ شهر از ۲۵ شهر بزرگ جهان که با افزایش یک متری سطح آب دریاها به علت ذوب شدن یخ های کره زمین در معرض خطر جدی قرار دارند، در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند و تنها ۷ مورد از این شهرها در کشور فیلیپین هستند. بیشترین خسارت از بالا آمدن آب دریاها و سیل متوجه اندونزی خواهد شد و تا سال ۲۱۰۰ همه ساله ۵.۹ میلیون نفر از ساکنان این کشور به همین علت دچار مشکل می شوند.

تدوام این وضعیت تا سال ۲۰۵۰ باعث کاهش و از دست رفتن گسترده مواد غذایی در جهان خواهد شد. میزان این خسارت در هر سال ۵۲ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در سال ۲۰۰۵ تنها ۶ میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این از ۲۵ شهری که تا سال ۲۰۵۰ بیشترین زیان را به علت از دست رفتن مواد غذایی متحمل می شوند، ۱۳ شهر در قاره آسیا و در کشورهای چین، هند، ویتنام، اندونزی، تایلند و ژاپن واقع هستند.

تداوم این شرایط تولید برنج در جنوب شرق آسیا را تا سال ۲۱۰۰ تا ۵۰ درصد کاهش می دهد و تولید انواع محصولات غذایی در ازبکستان تا سال ۲۰۵۰ به همین علت ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می یابد. کمبود تولید مواد غذایی تعداد کودکان دارای مشکل سوء تغذیه را در جنوب آسیا به ۷ میلیون نفر افزایش می دهد. هزینه واردات مواد غذایی هم به علت همین مشکلات برای کشورهای مذکور تا سال ۲۰۵۰ تا ۷ برابر افزایش می یابد.

به خطر افتادن بهداشت و سلامت

تغییرات آب و هوایی خطری جدی برای بهداشت و سلامت مردم آسیا و اقیانوسیه هم محسوب می شود. تا به حال هر سال ۳.۳ میلیون نفر از مردم این بخش از جهان به علت بیماری های ناشی از آلودگی هوا می مردند و مردم چین، پاکستان، هند و بنگلادش درصدر بودند. با گرمایش شدید کره زمین، بیماری های قلبی منجر به مرگ در منطقه به خصوص در میان افراد مسن تا سال ۲۰۵۰ همه ساله ۵۲ هزار مورد افزایش می یابد.

یکی دیگر از تبعات این وضعیت، مهاجرت افسارگسیخته به نقاط شهری و گسترش حاشیه نشینی است که مشکلات جدی در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و بهدشاتی به وجود می آورد. هوای گرم تر به افزایش مصرف انرژی و افزایش اتکا به سوخت های فسیلی و کمبود ظرفیت و اختلال در نیروگاه های انرژی به علت کمبود آب برای خنک کردن سیستم های موجود و ... می انجامد و ناامنی در زمینه تامین انرژی می تواند به جنگ میان کشورها برای دست اندازی به منابع انرژی موجود هم بینجامد.

در این گزارش راه حل اصلی مشکلات فزاینده یاد شده تلاش برای تسریع روند کربن زدایی از بخش های دولتی و خصوصی قاره آسیا عنوان شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین