|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۶۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
منابع سوری از ادامه آتش‌بس در جنوب سوریه و موفقیت نیروهای ارتش در قطع کردن راه‌های کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی در مناطق بین حومه دمشق و حومه سویداء خبر دادند.
 منابع سوری از ادامه آتش‌بس در جنوب سوریه و موفقیت نیروهای ارتش در قطع کردن راه‌های کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی در مناطق بین حومه دمشق و حومه سویداء خبر دادند.

حومه شرقی السویداء هدف اخیر عملیات ارتش سوریه و همپیمانان بوده است، ارتش این مناطق را جبهه‌ای می‌داند که استان ریف دمشق را با حومه‌های سویداء تا عمق صحرای سوریه مرتبط می‌کند.

از حومه شرقی سویداء کمک‌های تسلیحاتی و لجستیکی برای گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی دمشق منتقل می‌شد که ارتش توانست با آزادسازی حدود 400 کیلومتر مربع از مناطق و روستاهای واقع در حومه شرقی سویداء در عمق صحرا، راه‌های کمک‌رسانی به تروریست‌های فعال در غوطه شرقی حومه دمشق از سمت جنوب و مرزهای اردن را قطع کرد در نتیجه نیروهای ارتش توانستند دو جبهه استراتژیک را که تروریست‌ها از آن به عنوان گذرگاه اساسی برای خود یاد می‌کردند، از یکدیگر جدا کنند.

این عملیات با عملیات دیگر ارتش در حومه شمال شرقی سویداء همزمان شده است که طی آن توانست چندین روستا و تپه‌ از جمله تپه اصفر، منطقه الساقیه و تپه اشهیب را آزاد کند که در نتیجه آن خسارت‌ها و تلفاتی به گروه‌های تروریستی از جمله گروه‌های موسوم به نیروهای أحمد العبدو وقوات العشائر وجیش أسود الشرقیة وارد شد که این گروه‌‌ها از حمایت آمریکا برخوردارند.

خبر دیگر اینکه جبهه‌های منطقه جنوبی سوریه به طور کلی شاهد آرامش شکننده پس از اعلام آتش‌بس در هفته گذشته بوده است که مناطق السویداء، درعا و قنیطره را شامل می‌شود، این آتش‌بس در پی درگیری‌های شدید چند روز پیش در محورهای شهر البعث و حومه قنیطره و محورهای محله  المنشیه در حومه شمال شرقی درعا برقرار شده است.

ناظران معتقدند موفقیت این توافق(آتش‌بس) امکان اجرای راه حل مسالمت‌آمیز را فراهم می‌کند که زمینه آشتی فراگیر در جنوب سوریه را به وجود می‌آورد، اما در عین حال رژیم صهیونیستی از هر راه حلی که منجر به سیطره دولت سوریه بر مناطق همجوار اراضی اشغالی به ویژه در نزدیکی جولان اشغالی شود، هراس دارد.

منابع رسمی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق تصریح کردند دولت سوریه بر این توافق(آتش‌بس در جنوب سوریه) برای متمرکز کردن نیروها و امکانات خود بر رویارویی با داعش و جبهه النصره حساب باز کرده که این مسئله ادامه نبرد با گروه‌هایی که با داعش بیعت کرده‌اند یعنی گروه‌های موسوم به لواء‌ شهداء‌الیرموک در حومه درعا فراهم می‌کند، اما در عین حال تا کنون از سوی ارتش سوریه و دولت که به این آتش‌بس پایبند هستند،‌هیچ موضع یا اظهارنظری صورت نگرفته است.

آتش‌بس در منطقه جنوبی سوریه اولین گام پیش از وارد کردن کمک‌های انسانی قلمداد می‌شود تا شرایط برای حل و فصل مشابه مناطق متعددی در سوریه فراهم شود.

فرماندهی ارتش سوریه پیشتر عملیات نظامی خود را به منظور فراهم شدن فرصت برای حل و فصل غیرنظامی و پیوستن شهرک‌های اطراف درعا به آشتی متوقف کرده بود که در آن زمان گروه‌های تروریستی در برابر اجرای توافق توقف تنش سنگ‌‌اندازی کرده بودند و با حمایت اسرائیل به مواضع ارتش سوریه حمله‌ور شده بودند.

گروه تروریستی داعش به صورت گسترده در جنوب سوریه فعال است به طوری که 35 کیلومتر مربع از اراضی این مناطق تحت سیطره گروه تروریستی موسوم به جیش خالد بن ولید وابسته به داعش است.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین