|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۶۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریم های روسی سه ساله غرب به ویژه اتحادیه اروپا علیه این کشور اعلام کرد: مسکو مجبور به پاسخ متقابل و تلاش برای رهایی از وابستگی به شرکای نامطمئن است.
 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریم های روسی سه ساله غرب به ویژه اتحادیه اروپا علیه این کشور اعلام کرد: مسکو مجبور به پاسخ متقابل و تلاش برای رهایی از وابستگی به شرکای نامطمئن است.

 لاوروف رور یکشنبه در نشستی با تحلیلگران سیاسی و خبرنگاران در مسکو اظهار کرد: روسیه قصد ندارد در مذاکره تعیین کننده شرایط لغو تحریم های غربی درگیر شود و با کشورهای تحریم کننده مذاکره نمی کند، ولی به جای آن با اقدام های متقابل پاسخ می دهد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان وزیر خارجه روسیه نوشت: مسکو مجبور به پاسخ متقابل و اتخاذ تصمیم توسعه روسیه همراه رهایی از وابستگی به شرکای نامطمئن و کشورهایی است که آماده قربانی کردن مناقع ملی برای بازی های ژئوپلتیکی هستند.

لاوروف گفت: متاسفانه بهای این روند را تا حد زیادی اروپایی ها با وخامت روابط با روسیه پرداخت می کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد: تحریم ها و رقابت های سیاسی و اقتصادی نامنصفانه نقشی بسیار منفی را برای ثبات جهان ایفا می کند.

وزارت خارجه روسیه نیز چندی پیش با صدور بیانیه ادامه تحریم های ضدروسی توسط اتحادیه اروپا را نشانه ضعف و بی توجهی این اتحادیه به منافع کشورهای عضو خواند و اعلام کرد: این اقدام نشان داد که دیگر نمی توان اتحادیه اروپا را بازیگر مستقل بین المللی دانست.

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: اتحادیه اروپا با تصمیم تمدید تحریم های ضدروسی که مغایر منافع کشورهای عضو است، بار دیگر ضعف خود را به اثبات رساند. بدون شک تحریم ها به یک هدف برای اتحادیه تبدیل شده است و برای نشان دادن همبستگی درونی خود به هر شیوه ای متوسل می شود.

در پایان بیانیه گفته شده است: بعید است با توجه به این شرایط دیگر بتوان اتحادیه اروپا را بازیگر مستقل و مسئولیت پذیر دانست.

سال 2014 پس از سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اوکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره کریمه به روسیه پیوست.

جدایی کریمه براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی در این شبه جزیره در کناره دریای سیاه، یکی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط روسیه با اکراین و غرب شده که وضع تحریم های اقتصادی و مالی ضد روسی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در سه سال اخیر به بهانه مساله اوکراین و با فشار آمریکا چند بسته تحریم های گسترده علیه شرکت های و مقام های روسی وضع کرده اند و روسیه نیز در پاسخ واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از کشورهای تحریم کننده را منع کرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین