در این بخشنامه به صاحبان کالا و خدمات پیشنهاد شده است از طرحهای تشویقی سازمان صداوسیما نسبت به سال گذشته بهره بیشتری ببرند و با استفاده بهینه از فرصتهای تبیلغاتی ایجاد شده در نیمه اول سال، در نیمه دوم سال از طرح های تشویقی و پخش رایگان استفاده کنند.
در یکی از بندهای این بخشنامه آمده است: « به منظور حمایت از صاحبان کالا و خدماتی که فرصت حضور در تبلیغات در سایر رسانهها به جز صدا و سیما و روزنامه جام جم از تاریخ 1393/3/1 تا پایان دیماه نداشته باشند، با حفظ تمامی تخفیفات هر قرارداد از 30 درصد اضافه پخش تشویقی رایگان در بهمن ماه بهرهمند خواهند شد.»
همانطور که عنوان شد در این بند پیشنهاد شده تا شرکتها و نهادهایی که قصد تبلیغات دارند فقط در صداوسیما و روزنامه جام جم حضور داشته باشند تا از طرح تشویقی و پخش رایگان برخوردار شوند. با این شرایط تبلیغات و آگهیها از رسانههای ورزشی و غیر ورزشی پَر خواهند کشید و تنها به سوی این دو رسانه سرازیر خواهند شد تا از طرح تشویقی رایگان بهره ببرند!
اینکه تصور شود آگهی دهندگان صداوسیما را رها میکنند و به سمت روزنامههای ورزشی و حتی تبلیغات در ورزشگاهها بروند کمی دور از ذهن است. اما نکته قابل تامل این است که چرا صداوسیما به عنوان یک نهاد و رسانه دولتی چنین پیشنهادی را به شرکتها و کانونهای تبلیغاتی داده است تا به رسانههای خصوصی لطمه بزند؟
هر چند دود این پیشنهاد به چشم همه رسانه هایی ورزشی و غیر ورزشی میرود اما یک آفت دیگر این پیشنهاد گربیان فوتبال را خواهد گرفت که بخش عمدهای از درآمدش را از تبلیغات دور زمین در ورزشگاهها کسب خواهد کرد و در صورتیکه تبلیغات منحصر به صداوسیما و روزنامه آن شود، سایر رسانهها با چالش بزرگی مواجه خواهند شد.
براین اساس شرکتها و آگهی دهندگان برای اینکه از تخفیف و طرح پخش رایگان صداوسیما برخوردار شوند، دیگر در تبلیغات از طریق بیلبوردهای خیابانها و اتوبانها، تبلیغات در مترو، روزنامههای سیاسی و ورزشی و .. شرکت نمیکنند تا بتوانند تنها از طریق صداوسیما محصولات خود را تبلیغ کنند و از پخش رایگان بهره ببرند!