کد خبر: ۱۶۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
خانواده‌ها باید به کودک اجازه دهند که به صورت شخصی مسایل و مشکلاتش را حل کند و برای ادامه فعالیت و زندگی شخصا تصمیم‌گیری کند و در نهایت چنانچه توانایی تصمیم‌گیری صحیح نداشت از خانواده و اطرافیان کمک بگیرد.
 عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی نحوه آموزش مراقبت‌های جنسی و حفظ حریم شخصی کودکان را تشریح کرد و گفت: والدین با تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان، استقلال و هویت آنان را به رسمیت بشناسند زیرا احتمال فریب خوردن کودکانی که تابع تصمیمات خانواده هستند نسبت به سایر کودکان افزایش می‌یابد.

عزیزاله تاجیک اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی  در مورد نحوه آموزش کودکان در حفظ حریم شخصی و آموزش مراقبت‌های جنسی به کودکان اظهار کرد: والدین باید از سنین پیش از دبستان و حدود سن 2 تا 3 سالگی آموزش مراقبت‌های جنسی به کودکان خود را آغاز کنند و در هر سنی مفاهیم و مطالب آموزشی به این کودکان متفاوت است.

وی افزود: خانواده‌ها باید استقلال، عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان را به رسمیت شناخته و با رفتارهای خود سعی در تقویت این ویژگی‌ها داشته باشند زیرا کودکان از سن سه سالگی دوره هویت‌یابی و تمایزیابی خود از دیگران را طی می‌کنند بر همین اساس باید در فرآیند رشد استقلال و هویت‌یابی احساس مالکیت و قدرت تصمیم‌گیری آنان مورد توجه ویژه خانواده‌ها قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از خانواده‌ها به کودکانشان اجازه ابراز وجود و بیان نظراتشان را نمی‌دهند و مایلند کودک در برابر تمامی خواسته‌ها و مطالباتشان حرف‌شنوی داشته باشند در حالی که کودکان این خانواده‌ها یاد می‌گیرند که همیشه تابع نظرات و خواسته‌های بزرگترها و والدین باشند که در این شیوه‌ تربیت، کودک قدرت اراده، تصمیم گیری و نه گفتن را از دست می‌دهد.

اسماعیلی تاکید کرد: خانواده‌ها باید به کودک اجازه دهند که به صورت شخصی مسایل و مشکلاتش را حل کند و برای ادامه فعالیت و زندگی شخصا تصمیم‌گیری کند و در نهایت چنانچه توانایی تصمیم‌گیری صحیح نداشت از خانواده و اطرافیان کمک بگیرد.

این روانشناس یادآور شد: خانواده‌ها باید آموزش مراقبت‌های جنسی را از کودکی به فرزندانشان آموزش دهند و فردیت و استقلال کودک را از طفولیت به رسمیت بشناسند.

وی ادامه داد: باید به بچه‌ها یاد داد که بخشی از جسم و بدن آنان حریم شخصی محسوب می‌شود و نباید به دیگران اجازه دهند که آن قسمت را لمس کنند به عنوان مثال وقتی کودک به سرویس بهداشتی می‌رود از او بخواهیم در سرویس بهداشتی را ببندد تا دیگران نتوانند بخش خصوصی بدنش را ببینند، همچنین به کودک یاد بدهیم که فقط اعضای خانواده اجازه دارند او را بغل کنند و ببوسند و دیگران چنین اجازه‌ای ندارند حتی در سن 7 تا 8 سالگی اعضای خانواده نیز برای بوسیدن و بغل کردن از بچه اجازه بگیرند و با این احترام به او یاد بدهیم که از حریم خصوصی خود به صورت جسمی و روانی محافظت کند.

اسماعیلی تاکید کرد: باید روحیه اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان را تقویت کنیم تا آنان یاد بگیرند از حریم خصوصی خود دفاع کنند و به هر کسی اجازه ورود به حریم را ندهند، که آموزش این نکته کلیدی در آینده از بروز سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

این استاد روانشناس با بیان اینکه خانواده‌ها اجازه دهند کودکانشان به صورت فردی برای کارهای شخصی خود تصمیم‌گیری کنند، افزود: نباید کودکان را وادار کنیم که تابع خواسته‌ها و تصمیمات ما باشند زیرا در این صورت در برابر خواسته و فرمان هر کسی تبعیت کرده و امکان فریب آنان افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید با انجام برخی رفتارها، جرات‌مندی کودکانشان را تقویت کنند و به آنان اجازه و جرات بیان احساسات و نظراتشان را بدهند و در هر شرایطی با محبت و روی گشاده پذیرای صحبت‌ کودکان باشند.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین