|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۶۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱
جن ساکی که مدتی مدیر ارتباطات کاخ سفید در دولت باراک اوباما نیز بوده است، در ادامه نوشت: هیچ کس نمی گوید که توافق هسته ای کامل است. مذاکرات دیپلماتیک به ندرت با حس بی عیب و نقص بودن از سوی طرف های آن پایان می یابد.
 سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در دومین سال حصول توافق هسته ای، برجام را یکی از موفقیت آمیز ترین توافق ها در دیپلماسی مدرن توصیف کرد و گفت که ادامه رهبری آمریکا در جهان از طریق تداوم تعهد این کشور به توافق هسته ای ممکن خواهد بود.

جن ساکی سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا در زمان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان منتشر شده است نوشت: امروز جمعه دومین سال حصول یکی از موفقیت آمیز ترین توافق ها در دیپلماسی مدرن است و این سالگرد یادآور آن چیزی است که آمریکا می تواند از طریق دیپلماسی به تعامل برسد؛ زمانی که رییس جمهور، وزیر امور خارجه، دفاع و انرژی در کنار کارکنان داخلی و کارکنان سرویس خارجی در جبهه مقدم دیپلماسی با یکدیگر کار می کنند.

وقتی مذاکرت شروع شد، من در وزارت امور خارجه بودم و زمانی که این رایزنی ها سرانجام به نتیجه رسید و تا ماه های پس از آن در کاخ سفید بودم. واشنگتن روی یک درگیری عمدتا حزبی بر سر جزییات نهایی این توافق متمرکز بود. هنوز اعضای هر دو گروه تردیدهایی نسبت به پایبندی ایران به تعهداتش داشتند و یک نبرد تلخ در میان گروه های لابی پرنفوذ برای کشتن توافق از طریق اعمال تحریم های مضاعف به راه انداخته شد که چندین تجربه نزدیک به مرگ را در پی داشت. اما اتفاقات زیادی در طول دو سال گذشته روی داد که آمریکایی ها و متحدان و شرکایمان را امن تر کرد. ایران هسته رآکتور آب سنگین خود را در آورده، تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش داده و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی های فراگیر داده است. جامعه بین الملل اکنون دید گسترده تری برای نظارت جهت ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دارد.

جن ساکی که مدتی مدیر ارتباطات کاخ سفید در دولت باراک اوباما نیز بوده است، در ادامه نوشت: هیچ کس نمی گوید که توافق هسته ای کامل است. مذاکرات دیپلماتیک به ندرت با حس بی عیب و نقص بودن از سوی طرف های آن پایان می یابد.

دیپلماسی شامل امتیاز دادن هایی است که تمام طرف ها را به سمت هدف نهایی مان پیش می برد: در مورد توافق هسته ای با ایران نیز ما به روشنی تمایل داشتیم که امتیازات بیشتری از ایرانی ها به عنوان مثال درخصوص توسعه موشک های بالستیک یا دیگر فعالیت ها بگیریم اما برای اینکه شرکایمان در این ائتلاف را حفظ کنیم، لازم بود که متمرکز و دقیق باشیم و کار ما نتیجه داد. توافق به شکل فعالی در حال بهبود وضعیت امنیت بین الملل است زیرا ایران به تعهداتش عمل می کند. در حال حاضر نیز انتظار می رود ترامپ تایید کند که ایران در حال عمل به تعهداتش است. متحدان بین المللی مذاکره کننده با هم نشان داده اند که متعهد به پیش رفتن توافق و ایستادگی پای آن هستند. بله ساده است که تصور کرد توافق با ایران مسیر توافق پاریس یا سال ها کار با کوبا را برود. غیر از اینکه (درباره توافق هسته ای)، هزینه های فوری و شدیدتر به همراه خواهد داشت.

در شرایطی که با یک دولت تهاجمی مجهز به تسلیحات هسته ای یعنی کره شمالی روبه رو هستیم ما دقیقا می دانیم که اگر تلاش های دیپلماتیک نابود شود چه پیامدهایی خواهد داشت. حمایت سخت و جدی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بهترین راه برای دفع اشاعه هسته ای در خاورمیانه است. مسائل سیاسی مان نباید در این موضوع یا سیاست خارجی مان عامل تصمیم گیری باشد. برجام مسیر روشنی را برای تیم ترامپ، در یکی از تکان دهنده ترین چالش های بین المللی که ما با آن مواجه بودیم، روبه جلو فراهم می کند.

این مقام پیشین آمریکایی در بخش پایانی یادداشت خود تاکید کرد: در دومین سالگرد برجام، بیایید رو به جلو، جایی که می توانیم برویم، نگاه کنیم. علاوه بر بهبود قابل لمس و کیفی امنیت جهانی که از طریق توافق هسته ای حاصل شد، توافق هسته ای فرصت هایی فراهم کرده است به ویژه فرصت هایی برای رهبری آمریکا در جهان در شرایطی ایجاد می کند که ما برای مقابله با تروریسم تلاش می کنیم و به دنبال راه حلی برای سوریه بدون تهدید احتمالی حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته ای یا اطمینان از رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه هستیم. این همان جایی است که رهبران در دو حزب (جمهوریخواه و دموکرات) گفته اند خواهان کار برای ادامه رهبری جهان هستند. متعهد ماندن به توافق هسته ای با ایران، روشی است که ما به کار می گیریم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین