|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۶۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
وی با ذکر مثال از دوره‌هایی که مدیران شهری از پژوهش برای برنامه‌ریزی های شهر بهره برده‌اند گفت: هر زمان که تهران مطابق پژوهش علمی مدیریت شده، از مشکلاتش کاسته و رو به توسعه و آبادانی رفته است.
 مراسم رونمایی از «دیواره تصاویر شهرداران تهران در طول 108‌سال مدیریت شهری تهران» وکتاب «بناهای تاریخی تهران- منطقه 12» با حضور سید عبدالله انوار، احمد مسجد جامعی، حمید ناصری کرمانشاهی، نویسنده و تهیه‌کننده تصاویر و تنی چند از پژوهشگران شهری در محل دفتر پژوهش‌های تاریخی شهر تهران (آفرینه) برگزار شد.

در این برنامه دکتر عبدالله انوار، تهران‌شناس و پژوهشگر برجسته، در سخنانی کوتاه گفت: تهران گرچه آن‌چنان که باید مورد پژوهش قرار نگرفته اما همان پژوهش‌های محدودی هم که بوده چندان مخورد توجه مدیران شهری قرار نگرفته است.

وی با ذکر مثال از دوره‌هایی که مدیران شهری از پژوهش برای برنامه‌ریزی های شهر بهره برده‌اند گفت: هر زمان که تهران مطابق پژوهش علمی مدیریت شده، از مشکلاتش کاسته و رو به توسعه و آبادانی رفته است.

احمد مسجدجامعی نیز در این مراسم با تمجید و تقدیر از دکتر عبدالله انوار به‌عنوان پژوهشگری که بینانگذار حوزه‌های فراوانی در امر پژوهش بوده به لزوم پژوهش درباره تهران اشاره کرد و گفت: تهران نیازمند پژوهش‌های جدی است این شهر، با آن‌که از جایگاه سیاسی ممتازی برخوردار بوده و هست و شاهد اتفاقات بزرگی بوده که تاثیری عمیق وگسترده بر سرنوشت ملی ما داشته، اما آن‌چنان که باید مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است. این موضوع در دوره تأسیسات تمدنی جدید بیشتر مشاهده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان این نکته که برنامه‌ریزی شهری نیازمند مطالعات گسترده است افزود: محلات تهران و فرهنگ، باورها، معماری، هنجارهای اجتماعی و روابط اقتصادی آنها مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته که این موضوع عوارض خاص خود را داشته است.

وی به تشریح این عوارض پرداخت و اظهار داشت برنامه‌ریزان بدون این شناخت، برای همه محلات و مناطق تهران، قوانین، برنامه‌ها و تصمیمات یکسانی درنظر می‌گیرند که نه‌تنها نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود بلکه چالش‌های جدیدی را به همراه می‌آورد. این‌که درخصوص منطقه‌ای چون شمیران و پونک همان برنامه‌ها و قوانین را اجرا کنیم که در منطقه شهری اجرا می‌کنیم نمی‌تواند باعث ظهور یک شهر آبادان و شهروندانی مطلوب شود.

نویسنده کتاب‌های «جسم‌وجان شهر» و «دروازه‌ غار» ضمن تقدیر از تلاش‌های حمید ناصری کرمانشاهی با بیان این موضوع که به دلیل اهمیت پژوهش بخشی پژوهش در شورای شهر درنظر گرفته شده گفت: مدیریت شهری در تهران اگر بخواهد موفق شود باید از پژوهش و پژوهشگران بهره برد و بی‌تردید بدون این پژوهش‌ها مدیریت شهری راه به جایی نخواهد برد.

مسجدجامعی در پایان به ویژگی پژوهش‌ها پرداخت و اظهار داشت: پژوهش‌ها باید با روش‌های علمی و به دور از هرگونه گرایش سیاسی باشد بنابر این نباید از پژوهشگر بخواهیم که مطابق خواست ومیل ما پژوهش و نتیجه‌گیری کند.

حمید ناصری کرمانشاهی مولف کتاب «بناهای تاریخی تهران» که به بناهای صاحب ارزش و ثبت شده در منطقه دوازده اختصاص دارد هم درباره پژوهش‌ خود توضیح داد و گفت: کار تدوین شش جلد کتاب «یکصد‌سال تهران» از حدود ده‌سال پیش شروع شد که مجموعه اسند مربوط به تهران در طول تاریخ 108‌سال خود را یعنی زمانی که تهران براساس مصوبات قانونی به عنوان بلدیه شناخته شده دربر می‌گیرد.

وی که عکس‌های شهرداران تهران را از ابتدا تا امروز در «دیواره تصاویر شهرداران تهران» گرد آورده است درباره جمع‌آوری این عکس‌ها گفت: بعضی منابع گفته‌اند تهران تا کنون 45شهردار داشته و برخی منابع دیگر آن را 48 شهردار عنوان کرده‌اند ولی با تحقیقات جامعی که انجام دادیم مشخص شد تهران 59 شهردار داشته که ما در این دیواره تصاویر آنها و سال‌های مدیریتشان را آورده‌ایم.

در پایان این مراسم با حضور دکتر عبدالله انوار و احمد مسجدجامعی از «دیواره تصاویر شهرداران تهران» و «کتاب بناهای تاریخی تهران- (منطقه 12) رونمایی شد.

منبع: جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین